|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
slacker666: beror ju helt och hållet på vilket sorts filter din kompis lät dig testa.. finns ju mängder av varianter på öppna filter.. Själv har jag ett "Lintec Redline Twisted" filter, säger inte att de ger mer effekt men den låter ju mkt råare i insugningsljudet nu än innan.. Ett av de större, koniska filtren.. Länk sen om den släpper genom mer smuts eller inte orkar ja inte bry mig om för 5 öre i detta forum.. den dagen den sorgen.. |
|
| varför talar all som förespråkar öppet filter om "gnäll" så fort någon yttrar sej negativt om det?? Känns det hårt att något så tufft som öppet luftfilter skulle kunna vara inte så tufft som ni som ni vill att det ska va? inte för att jag är nån expert men de som svarar svarar ju förmodligen efter vad dom själv har erfarit när det gäller öppna luftfilter, och inte för att "gnälla"... tror iaf jag... | |
|
Tyvärr så är det väldigt många som läst ang ämnet i någon tidigare tråd och sedan besämt sig för att så här är det. Sen finns det dem som vet mycket om ämnet som ex "johan B" Jag går efter vad jag tycker, och JAG tycker att bilen får piggare gasrespons. Sen om ett välservat riktigt monterat filter skulle skita ner motorn så mycket som det sägs vilket jag är tveksam till så kommer det ju att visa sig. Jag kör med sportfilter sommar och höst. Vill inte riskera något salt och annat skit i motorn resten av året. (För att vara på säkra sidan) Byter olja och filter vart 500mil. Motorn går som en klocka trots 18.000mil på mätaren. MVH Jimmy |
|
|
Har du intervjuvat folk på forumet eller hur vet du att vi/jag drar våra slutsatser från tidigare trådar? |
|
|
"Anders S." För att det finns de som hänvisar till gamla trådar. Jag ger mig nu! Detta kommer inte leda nån vart iallafall! MVH jimmy |
|
|
de finns ju väldigt många öppna filtrar.. hur stor skillnad e de om man köper tex 400:- filter från micro, eller ett öppet filter från K&N eller Green cotton för runt 1000 lappen.. e de värt att köpa de dyrare, om man tänker ur kvalitetssynpunkt osv.. |
|
| mert: ett green cotton har jag provat, ser ut som på bilden du skickade ungefär och det gav som sagt ett VÄLDIGT litet insugsljud, fast man kanske hör vad man vill höra =) | |
|
Är det inte luftfilterlådan/rör som skapar heftigare insugsljud? Det kanske fins "sportluftfilter" med dessa lådar/rör utan att filtret släpper igenom mer luft/smuts? Gruppe M? |
|
|
Morten: Nu talar du om det ultimata filtret =D... Tror det är dags att uppfinna det allt =) __ Länk |
|
|
Jag tog lös filtret på min igår ett K&N insats filter för rengörning underdelen på luftburken är avkappad insugsidan såg det ut som skit.. insidan när luften passerat filtrer såg det ut som NYTT , inte en mini partikel, |
|
|
Vad får dig att tro att dom partiklar som sugs in stannar direkt efter filtret och inte följer med hela vägen? Att det ser "nytt" ut är ju inte heller så konstigt, det är ju inte dammpartiklar av smågrustorlek som tränger igenom. |
|
|
om du går å kolla i en luftburk, där det läkt igen så skaru se att det även bli damyta i luftburken, det ser inte ut som om den lega inplastad och orörd, |
|
|
TTudor: kan bara verifiera det du säger.. lite ksit finns i var motor.. så vi behöver nog inte oroa oss... __ Länk |
|
|
Jag ger mig in i debatten jag med, som motståndare till sportluftfilter, insats med mera. en länk från ett annat forum Länk Det jag sett på "mina" dieslar, är att turbons inloppsturbin slås sönder längst ut på vingarna. Detta beror enbart på dålig rening, inget annat. Att rengöra, olja in med mera, handen på hjärtat, hur ofta gör du det då? Om det av förklarliga skäl vid en ombyggnation av maskinen eller då det inte finns plats för en org burk, så låt gå då, men inte i mina byggen. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
svintoleffe |
dieselmeken... På 323 hade jag ett in sats filter, gjorde rent det allt ifrån 50-100 mil, så gjorde jag rent det. Hade aldrig skit i insuget elelr dyligt på den, jag fick riva den tit som tätt, på grund av andra saker. så. Bmw-Power MVH Leffe |
|
svintoleffe 50-100 mil. det är just det jag menar, hur många gör det? Inte jag iaf. 50-100 mil blir det nästan varje gång jag bara sätter mig i min 330 diesel. Glömde i mitt första inlägg i denna debatt. att jag håller såklart med Kalle Hansen i det han skriver. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Dieselmeken: Du har på sätt och vis rätt.. De flesta tvättar det aldrig (av det jag sett iaf) Själv så tvättar jag det så fort jag ser att oljan börjar tappa sin fina nyans.. nu kör jag inte så mkt på grusvägar så jag kan köra lite längre.. men klart man missar på det ibland.. Nu tänker jag dock gå över till att bara köra sportluftfiltret då jag åker bana! För i normal körning ger det inte mig nått (för bränsleförbruknings minskningen tar man igen med mera gas då...) __ Länk |
|
|
Jag har en sportfilterinsats i min bil. Tycker ni att jag ska slänga det och köra med original filter istället, om jag är rädd om min bil? Eller är det en sådan marginell förslitning med "vanligt" körande, så jag kan med gott samvete köra med sportluftfilterinsatsen som jag har, bara man ser till att den blir regelbundet "servad"? |
|
|
jag ska köpa mig ett öppet filter nu i alla fall.. frågan är bara vilket? tittade på www.nfs.nu och jag tänkte köpa detta filtret: LÄNK (Länk bra eller dåligt? /Joel |
|
|
kan ju lika gärna fråga när jag e på ggn :) vad är det för anslutning på min 320 89:a? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.