AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.986

Öppen sportfilter eller insats sport filter?

Sida 1 av 4
Vilken skulle ni föredra att montera?
Be
51
Beemer4ever
325 coupe -93
Öppet såklart. Insats ger ju inte ett skit, inte ens ljud.
Zi
26
Zilv
BMW 520i -02
ÖPPET självklart !
köpte F1 filter till min .. låter riktigt gött . och bilen går jämnare tycker jag.

=P
När som helst kommer det komma en massa som gnäller om att sportfilter inte ger nått mer än en skitig motor!

Öppet filter = roligare bil att köra!

Tänk på att avskärma osv filtret för bästa resultat..

MVH Jimmy

Har BMC till min. Låter kanon!
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
jag hade själv tänk skaffa mig ett öppet filter..
men funderat över det där med luftreningen.. blir det mer skit in i motorn med öppet filter?

/Joel
Här kommer jag och "gnäller"!

Öpper sportluftfilter ger:
* Mer skit i luftmassemätaren och motorn
* Troligen försämrad prestanda, om du inte är mycket noga med att avskärma, samt se till att filtret får kall luft!
* Fräckare insugsljud
* Ökad kostnad

Insats-sportluftfilter ger:
* Mer skit i luftmassemätaren/motorn
* Ökad kostnad.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Men finns det något bevis att ett sportluftfilter av bra märke och som är välskött verkligen skitar ner så mkt mer??
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Köpte k&n insatsfilter till 325:an som jag hade förut, då tyckte jag att det blev skillnad iaf.
Ljudet var ju lika men den kändes varvvilligare det kan väl iofs bero på att det gamla filtret var igensatt...
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Håller med Kalle på alla punkter utom en, ökad kostnad.
Vad menar du med det?

De erfarenheter jag har av sk. "sportluftfilter" är:
Fränt insugsljud vid gaspådrag.
Lite kvickare gasrespons.
Minskad prestanda vid varm motor trots aluminium avskärming.

Tänk på när ni oljar in filtret att inte ta för mycket olja då det kan försöra volfram / platina tråden i luftmängdmätaren.

Ska man prompt skaffa ett filter så köp ett öppet, det enda man vinner är ett fränare ljud och högre "Fast & Furious" poäng hos kidsen utanför korvkiosken.

/Johan (Kör med orginal pappfilter)

-Hellre en rak fyra än en sned sexa-
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
ojojoj... varför detta moral predikande om mer skit?
är det ens mätbart?
när hörde du om ngn som fick ett haveri pga skit i motornberoende på att de satt dit ett sportluftfilter...?

jag bara undrar?

-visst kanske några partiklar mer slinker in, men att de få partklarna skulle påverka om man som den "normala" bmw åkaren glassar ennbart asfaltsväg, glider inne i stan eller trycker på lite på en (givetvis) avlyst raka...

kom igen när vi snackar rally bilar med kontnuerligt grusåka...DÅ kan vi börja snacka..

lika om du har ett filter som er ut om en 3-åring lekt med det i sandlådan.. -men vem har det?

jag har
*ett original filter
*ett K&N iläggs filter
*samt ett K&N öppet filter av relativt stor modell...

visst det kanske är placebo effekt men det är konstigt att placebo effekten gör att motorn "vill" 500 varv mer efter byte till iläggs filter, har då iofs tagit bort "strypslangen" mellan frontplåten o filterburken...inlopp ca dm i dia i fronten öppningen på burken är tja.. 3 dm dia minst.
kollar man på den så ser den ju minst sagt flödesmässigt oriktig ut även om den nog tillför kalluft som det var tänkt.

-det "öppna" är dock inte ur förpackningen än så det kan jag tyvärr inte kommentera.
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
"inloppet i slangen är ca 1 dm i diam.
inloppet på burken är tja.. 3 dm i diam. minst.. (ovalt)"

skulle det vara... :)

Med ökad kostnad menar jag helt enkelt att Sportluftfilter är dyrare än vanliga luftfilter. Sen tillkommer kostnaden för alla märkliga oljor man ska ha för att smörja in filtret och "what not".

Laban,

Det handlar inte om något moralpredikande! Det är naturligtvis upp till var och en om man vill öka slitaget på sin motor och samtidigt sänka prestandan.

Och JA det finns tester som visar att sportluftfilter släpper genom mer skit än riktiga filter. Använd sökfunktionen för att finna dessa!

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
..men om man tvättar sitt filter med dessa märkliga oljor så behöver man inte byta... =engånskostnad.

att det sen är en merkostnad i inköp.. jo kanske,
men det är ju upp till var och en att avgöra om man vill ta den kostnaden.

Kalle: det jag menade är att det går knappt att posta en tråd om ngt som har med sportfilter att göra innan det kommer ngn och säger att det är dåligt..
visst det kanske släpper igenom lite mer, men det kanske är priset man får betala för ökat flöde.

sen undrar jag om det finns ngn undersökning som säger exakt vad det blir för fel på motorn pga det ökade slitaget, är det ens ngt som märks..?

back to topic... Erra ville veta om han skull ha ett iläggs, eller ett öppet filter.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Back to topic,
Insatsfilter eller öppet filter, ingetdera kommer att öka effekten på motorn om inte det nu monterade är skitigt o igensatt som attan. Tycker man att det låter ballt och ser häftigt ut under huven med "sportfilter" så är det en sak. Högre slitage, mer pengar och i vissa fall lägre effekt är priset.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Mitt svar till ERRA är alltså, inget av dom. Köp original.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Insatsfilter är billigast.

Om du vill ha ett öppet filter så se till att du skärmar av luftflödet från motorn. Varm luft ger motsatt effekt...

Mvh Kjell

Tidigare forumräv och dekaltrimmare - Nu svikit till förmån för TCS

hur i fridens namn kan en motor vilja varva 500 varv mer efter montering av sportluftfilter, du kan juh inte på allvar mena att den inte orkade varva ut tidigare?... (till stoppen).

/mvh jocke

Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
jokko.
nej den gick inte att varva mer, varvstopp är o förblir detsamma även om du byter filter ;)

det användbara registret ökade med ca 500 varv...
(låter det var osagt om det var filtret eller de förbättrade andningsvägarna till luftburken som gjorde det)
-drar aldrig bilen till varvstopp, finns ingen mening... man tjänar mer på "de 402" att växla vid ca ~6000 än att dra den fullt ut
Nu måste jag ju lägga mig i faktiskt...

Kör på insatsfilter i min 1,8l sugmotor.. Och jag måste faktiskt säga att jag känner en viss (iofs marginell, men den finns där) positiv förbättring i effekten runt 4500 varv och uppåt gentemot det 2,5 månad gamla filtret som satt i när jag bytte.. (originalfiltret hade kört max 150 mil när jag bytte)

Och sen ger det onekligen ett skönare ljud.. Men säg inte att det ger sämre effekt..

Har inte testat med öppet filter så jag ska inte uttala mig om det.. Men jag tror ju inte att det ger sämre luftflöde (sämre effekt) med tanke på att det återfinns i VARENDA bil som har en motor som ska ge bätttre effekt (jag menar RIKTIGA tävlingsbilar)...

(Jag vill inte trampa nån på fossingarna med inlägget bara så att ingen tar illa upp)

En helt annan sak, Tara Reid är gudomligt vacker!
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jag som åker riktigt tung bil! Märker en klar skillnad i botten på och topp min då jag satte i mitt K&N öppna filter.. och jag kör helt oskärmat! Negativa med det är mera smuts och klart sämre prestanda efter en dag i solen.. men ett par sekunder i 90 fixar biffen! Det sjukt härliga ljudet väger upp alla de övriga påstodda kostnaderna! Men se till att serva filtret (tvätt och putsa)! Sen så är jag väldigt lätt tveksam till den stora inverkan dock.. att slarva med oljebyten och eller välja fel olja sliter enlig min mening mera!

Så köp dig ett öppet filter och njut =)

__
Länk
STi
Med ett öppet sportluftfiler får du en liten effekt ökning på max 5 hk OM man använder avskärming vilket innebär att motorn inte kan suga in varmluft från motorrummet. Man ska leda in Kalluft till filtret för bästa resultat. Man får dock inte göra så att man får förlite luft för då blir bilen slö som attan...
Sköter man filtret rätt så kommer det inte att slita nämnvärt mer på motorn...

Jag kör själv med öppet filter. Upplever att bilen är piggare, men man ska heller inte lura sig av det nya mer sportiga insugsljudet från motorn... Ljudet är grymmt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.