|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
vart kan man läsa om tester gjorda där de står att Öppna filter släpper igenom mer smuts.. och skicka inte länkar från något forum från denna sida.. Mycket skitsnack och liten verkstad på de som kallar sig "Bmw-proffsen" på forumet.. ska de bara gnällas så varför bry sig..pinsamt |
|
|
Mert, Visa mig gärna OBEROENDE tester av effektskillnader mellan originalfilter och öppna filter på Bmw:s motorer. Får du fram nåt vettigt ska jag fundera på min inställning till dessa. |
|
|
Länk |
|
|
Anders.S att ett sportfilter skulle ge mera effekt låter högst otroligt.. kanske råare ljud, men inte mer än så.. |
|
|
I tidigare diskussioner om sportluftfilter, finns det länkar till oberoende tester av filtreringsgrad. Du finner dem genom att använda "sök inlägg"! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
stefannorr |
Mert> Var kan man läsa tester att öpet filter inte släpper igenom mer skit? och skicka inte länk från denna sida...du som är proffs eller proffskritiker : ) |
svintoleffe |
Jag kan säga så här jag har kört sportluftfilter insats på 323 och där blev dte en ruskig skillnad kan jag säga. Det där med at det släpper igenom mer skit, det kan Ni glömma. DFå dess sportluftfilter är så gott som samma som sitter i crossarna. jag tror inte cross förarna vore så glad om dom kom ett heat sen faskine min motor pajade sisat heatet på grund av dess filter. Jag har kört cross och jag kan säga att det syntes inte ett dugg på kolvarna elelr dyligt med filter. Men tillbaak till 323, där syntes det inte heller, för jag körde ett runt en 100 mil sen rev jag ner toppen igen för att kolla. Syntes inte ett dugg. Så den som kommer med sån fakta så att man kan se skadorna då ska jag skaka hand med honom och erkänna mig besegrad. Bmw-Power MVH Leffe |
|
Här kommer länkar till ett test som bevisar att sportluftfilter generellt sett släpper genom en stor mängd partiklar. Det filter som klarar sig bäst är Apexi, som inte är speciellt vanligt i sverige. Länk Även en länk till en sida som väldigt sakligt beskriver sportluftfilter, hur de fungerar samt för-och-nackdelar! (Samma som Anders S länkar till ovan) Länk Jag säger som jag sagt förr: BMW E36 verkar vara den överlägset vanligaste BMW:n att montera sportluftfilter på. Faktum är dock att ALLA BMW E36 med sexcylindrig motor har SAMMA originalluftfilter! Det vill säga: 320i har samma luftfilter som M3 3,2. Dessutom så har alla E46:or också samma luftfilter, inklusive M3 och M3 CSL! Om ni fortfarande tror att ett sportluftfilter genererar extra effekt i en 320i låter jag det stå för er själva, som ett tecken på stor naivitet.... Myten om sportluftfilter som effekthöjande kommer från vissa Japanska bilar där effekten på grund av skatteregler i hemlandet strypts, ibland via underdimensionerade luftintag. Exempel: Toyota Supra, Nissan Skyline. På dessa bilar kan man tjäna en hel del effekt helt enkelt genom att ta bort strypningen (luftboxen) och montera ett koniskt filter. Detsamma gäller givetvis alla andra bilar med underdimensionerade luftintag, men alltså INTE MODERNA BMW-MOTORER! Leffe, Givetvis tar en motor inte stor skada efter 100 mils körning med "sportluftfilter"! Kör du på med din motor i 10 000 mil till, - riv sedan ned den och jämför med en motor som gått lika långt med originalfilter, så ska vi se vilken som är renast invärtes! Nu tycker jag mig ha gjort en ordentlig genomgång av vad jag vet och tycker om sportluftfilter. De som känner att de kan motbevisa mig med saklig FAKTA fortsätter jag gärna diskutera med. Bespara mig gärna påståenden tagna ur luften (exempelvis "bilen KÄNNS snabbare nu"). Fortsatt trevlig söndag! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Till "Kalle Hansen" Det är väl ingen härinne som är så jäkla dum så att man kör ett sportfilter 10000mil utan att tvätta det och olja in det när det behövs? Om nu motorn slit så mycket pgr av sportfiltret så måste det ju vara massor härinne som har haft motorhaverier? Kan inte du visa mig någon som haft motorhaverier pgr av ett sportfilter som underhållts och monterats enligt anvisningarna. Vi snackar inte billiga 200kr filter utan riktiga K N, BMCfilter mfl. (No hard feelings Kalle Hansen) Vill bara ha det uträtt en gång för alla. MVH jimmy |
|
|
Många har haft haverier på luftmassemätaren! Sportfilter släpper igenom mer skit än ett bra pappersfilter men det som är allvarligare är att de släpper igenom större smutspartiklar, därom råder det inga som helst tvivel! Det som är kritiskt för motorn är om det är partiklar som är större än ca en micron, för det är den tjockleken som oljefilmen normalt sett har. Om partiklarna är större än oljefilmens tjocklek bryts filmen och slitaget är ett faktum! Att jämföra en tvåtaktsmotor med en fyrtakts dito, ger inte heller relevanta referenser! Det blir som att jämföra pickar och morötter! ;o) I en tvåtaktsmotor passerar oljan genom motorn tillsammans med bensinen och förbränns/följer sedan med avgaserna ut... Dessutom är en tvåtaktsmotor en mycket enklare konstruktion utan ventiler mm. Mig veterligen brukar dessutom seriösa cross-åkare (och andra tvåtaktsåkare inom MC-världen) byta kolvringar och kolvar minst en gång per säsong.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vad gäller sportfilter fördelar gentemot nackdelar... Jag har ingen erfarenhet av E46, men att det skulle löna sig på de motorsvagare varianterna har jag svårt att tro eftersom det sitter samma filter i en 320 som i en M3 med andra ord, släpper originalfiltret genom tillräckligt med luft till en M3 maskin så räcker det nog gott och väl till en 320 också. Fränare ljud får du däremot! ***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle*** |
|
|
Vad många tror är att om man montrerar ett sportluftfilter så får man automatiskt fler hk,Visst är det så! MEN man ska skicka in lika mycket bränsle som man ökar luftintaget ochså! Och det är då ett sportfilter gör nytta inte annars.Ett sportfilter är uppbyggt så att det lättare släpper igenom luft(även smuts) men strypningen för luften sitter 9ggr av 10 i filterboxen inte i själva filtret.Summa sumarium enbart ett sportfilter ger inte just nånting alls utan vidare modefikationer på motorn. För er som fortfarande tror att ni får mer att åka med enbart av att montera sportfilter läs länken från Kalle Hansen. Bättre att stessa en fläkt än fläkta i stressen |
|
svintoleffe |
Till Kalle Hansen. Jag tyvär inet detta test på datan, men kompisen visade det. Det var en kille som satt och körde en landrover med öppet filter i öknen Ha hade kört över 45 tusen mil med den bilen. Den har inte rasat ett dugg, han tog till och med det filteret so satt i den gamla bilen som hade gått 55 tusen mil. För han tyckte dne gick bättre emd det filtret. Nu snackar jag fakta. Bmw-Power MVH Leffe |
|
hehe, blev en het diskussion det här... det är 2 läger nu.. för o emot filter... tänker inte debatterar reningen av filter vidare då det verkar kastas länkar fram o tillbaks som bevis för det ena eller andra. dock så bör man i effektfrågan tänka på att biltillverkaren har vissa krav på sig som skall uppfyllas, tex vissa komfort krav hos kunderna du ser ju sällan en bil (undantaget extremare sportbilar) som har ett insugsljud,avgasljud som är över det normala.. detta för att folk inte skll tycka den är bulllrig med hög ljudnivå osv... prutar man lite på komforten dvs. ljudnivå osv kan jag tänka mig att man kan få ut ngn fler hästkraft genom att optimera med "bullrigare" avgas, dito filter just pga avskanaden av komfortkompromissen som tillverkaren måste tänka på. en liten tankeställare ang org.filter vs sportfilter... förmodligen sliter nog regelbundna kallstarter värre... tänk på det :) |
|
|
Tjena ! Tänkte lägga mig i diskutionen lite här . Har kört Cross och Enduro på Ganska hög nivå och där körs det med en variant av sportfilter i en burk som har hyffsat dålig rening från partiklar men tillräcklig för att få motorn att inte gå sönder eller slitas väldigt . Man kan inte gämnföra 2 taktare med BMW men jag har även åkt fyrtakt och det är samma sorts filter till dessa hojjar så . + att man i i en tvåtakts 125a kör dryga femton timmar på en kolv lite mer på större hojjar och lite mindre på riktigt seriösa förare som kör VM serien osv . Men åter till BMW och sportfilter det är nog så att en liten 316 eller 318 maskin inte ökar så mycket i effekt som dom större . men ska man trimma så är det ett måste med sportluftfilter som TEX turbo kompressor konvertering osv . idealet på filter fronten skulle nog vara en luftburk stor som ett torkskåp med pappersfilter som också alltid gav kyld luft . tuffare ljud i all ära men det ger nog frisk luft om man gör rätt med avskärmning osv . M som i Motor M3 CSL nice |
|
|
jag ska ta och köpa mig ett öppet sport filter till min 320 -89.. någon som har några tips på vad jag ska välja för filter? MVH / Joel |
|
|
Johan B " Många har haft haverier på luftmassemätaren!" På vilket sätt?? Troligtvis är det de som har tvättat filtret och sedan haft på för mycket olja. Har man för mycket olja på filtret så åker det in och sätter sig på tråden i luftmassemätaren som sedan går av = luftmassemätaren går sönder. |
|
|
Jimmy, haverier beror troligen främst pga "överinoljning", men även av "smutsbombardemanget" mot tråden som ökar med minskad filtreringsgrad! Oavsett orsak är sportfiltrena direkt och indirekt orsak till haverierna... Hur mycket slitaget i övrigt ökar, kan man spekulera i... Det är en ganska kostsam procedur att göra ett seriöst test kring detta och jag tvivlar att man har gjort ordentliga empiriska studier på hur mycket slitaget ökar med sportfilter. Om det är gjort är det troligen filtertillverkarna som har gjort dem och då lär man inte få reda på saklig och neutral information... Men det faktum att det inte ger mer effekt på en i övrigt otrimmad eller en måttligt trimmad BMW-motor (när man kommer upp över M3:ornas effektuttag kan det kanske löna sig effektmässigt), och att man samtidigt VET att slitaget ökar (hur mycket är som sagt diskutabelt) gör att jag inte förstår varför man väljer att montera dessa! Personligen skulle jag inte ens skulle fundera på att köpa en bil som jag vet har haft sportfilter pga risken att slitaget i motorn är större än normalt! Att man använder sportfilter på rena tävlingsmotorer beror naturligtvis på att resten av motorn är anpassad för det bättre luftflödet som filtrena teoretiskt kan ge om det är filtret som är "trängsta sektorn" i motorn. Dessutom accepterar man i tävlingssammanhang att man får helrenovera motorerna en eller flera gånger per säsong...men hur många av de som monterar sportfilter är villiga till den kostnaden? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| jag monterade på ett öppet filter, på min e30 325, som jag lånade av en polare för att höra om det blev nån skillnad och det och jag varken hörde eller märkte nån skillnad alls. Ett litet vinande ljud vid högre varv kunde man märka om man stängde av fläkten invändigt men det var inte mer än så och min hörsel ska det inte var nått fel på =) | |
AlpinaB6 |
tja gubbar ville inte lägga i men jag kan ju bara skriva vad jag har erfarat med min 325 88 jag har öppet k&n av det lite dyrare typen den med 3 lagers tvättbart skum plast.. jag har kört 1000mil (sommarkörning) :) det slutade med att bilen drog dåligt jag tänkte det va massa skit som stopade luftens innfart jag tvä den o provade gick lika dåligt. Så det visade sig att luftmasm hadde skitatigen.. o det filtret va inte nerskitat med massa olja vid nyköp så det va ren grus dimma.. Men det har inte stopat mig från att köra öppet;) Tycker detta är den bästa sidan som finns |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.