AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.531

värdeutveckling Z4.

Sida 2 av 2
Slumpa inte bort din fina Z3 i hyterin all ha en ny och fin Z4.Kom i håg att Z3 har en mycket tidlös design som kommer att stå sig mycket bättre än Z4 nya kortlivade design.Z3 formgavs efter den gamla omtyckta 507.Z4 har ingen sådan anknytning.Även om Z4 har mycket bra moderna kvaliteer,så är det inte alltd detta som i grunden präglar en sportbil.Nymodiheter rinner ganska snabbt av en och man söker det som i grunden är rätt.Även om även Z3 också är ganska ny så finns "rötterna"kvar!Erik
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Erik verkar inte ha något bättre för sig än att prata ont om importbilar, höja svensksålda till skyarna och prata i egen sak när det gäller Z3or ;o)

Erik, som bil betraktat så är Z4an en 10 gånger (minst!) bättre bil än Z3, som i grund och botten är en E30. En Z3 har väl mer varit en "hairdressers car" än en renodlad sportbil (undantaget M modellerna).

Smaken är som baken men att tro att Z3 på någon punkt skulle vara bättre än Z4 är ett skämt. Sen får man gilla den lite rundare (fegare) formen på Z3 om man vill.

Vad är det som präglar en sportbil? Ett bra, vridstyvt chassi utsökta vägegenskaper och underbar harmoni mellan växellåda/motor? Då är det en Z4 och inte en Z3 man ska köpa.

Inget ont om Z3 som bil, är själv otroligt sugen på en M Coupe, men som bil/sportbil/roadster har Z3an inga fördelar gentemot Z4an förutom formen hos de konservativa anhängarna.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Enligt den definitionen så är det bara Z4 som är sportbil då? Jag kan tänka mig att det finns rätt många som klassar Corvette, ferrari-cabbar, maserati spiders, Alfor, miator mfl mfl som sportbilar. Jag tycker också att Z4:an är mkt bättre än Z3 på ovanstående punkter (förrutom samspelt mellan motor/låda som jag tycker är bättre på Z3....Kan vara att Z4 är sexväxlad, eller att jag åker M.variant) men det är inte bara det som gör en bil till sportbil!

/B
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Sant Beppo: En Z4 spöar givetvis en Z3 på bana men en Volvo T4 eller SAAB Aero spöar en MG A och jag vet vilken av dessa jag kallar sportbil!! :-)

/Caspar
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Beppo: Nej, z4an är ingen sportbil. Men MER sportbil än Z3. Jag vet inte ens om M Roadster tar Z4 3.0 runt ringen? Min gräns för sportbil börjar någonstans vid Porsche GT3. Sen visst är Z3/4, miator, osv sportiga roadsters men knappast sportbilar. Sen finns det många bilar som är bra, självklart också Vetts, Spiders osv men påstår nog att en 360 modena lirar i en lite annan division än en Z4 :)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Acey: Har för mig att jag läst att Z4 3.0 spöar Z3 M Roadster på bana pga det bättre chassit.

Att förbättra Z3 är dock ganska enkelt, då den tex saknar fjäderbensstag orginal. Z4 är svår att göra bättre på ett billigt sätt.

Vi verkar alla ha olika definitioner på sportbil och gränserna flyttas nog också vartefter. Det Du (acey) kallar sportbil kallar jag superbilar.. Det jag kallar sportbil klassar Du nog som klassiker... En Volvo/Audi/MB/BMW sedanbil preppad för STCC/DTM eller liknande spöar nog det mesta på bana men för mig är det INTE sportbilar utan racers... Inget att gräla om iallafall!! :-)

/Caspar
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Caspar: Absolut inte, jag tycker inte att M3 tex är en 'sportbil' men det är ju helt klart en sportbil om man har en 320 som referens. En supersportbil för mig är en McLaren F1, Enzo osv. Nej inget att gräla om, både Z3 och Z4 är fantastiska bilar på sina egna sätt. Även om jag fortfarande tycker att en S2000 är mest "sportbil" i klassen :)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

En Z4 3.0 smg har exakt samma varvtid runt "ringen" som en M roadster: 8.32. Det säger en del om hur mkt bättre chassiet är på Z4:an när man kollar på övriga data tex 0-200= 27.5 sek för Z4 mot 19.2 för M roadstern.....

/B
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Acey: Som du skrev ovan så anser du även att Z4 har bättre egenskaper än Z3 coupe?? M Coupen är det näst snabbaste BMW har tillverkat för bankörning, bara M3CSL är kvickare. MCoupen smiskar M3E46 på hockenheim, i slalomkörning och kör jämnt på ringen. Detta trots M3:ans kraftigare acc...

/B
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Beppo: Var skrev jag att den var snabbare än M coupen? Det är två helt olika bilar, en med tak och en utan. Det är lite äpple och päron over jämförelsen. Att M Coupen är snabb är det ingen tvekam om, därför kollar jag efter en :o)
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
acey:
Det gör du rätt i!! :)

/Andreas
_____
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Förresten acey, såg du den vita M coupén här på börsen som kom in för ett par veckor sedan *mums*
Kan tyvärr inte hitta den nu så risken är väl stor att den redan sålts :(

/Andreas
_____
Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
wolv: Den köptes av .arvid. här på forumet. Tyvärr är den inte vid liv längre: Länk
:'(

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

"Inget ont om Z3 som bil, är själv otroligt sugen på en M Coupe, men som bil/sportbil/roadster har Z3an inga fördelar gentemot Z4an förutom formen hos de konservativa anhängarna."
Så skrev du ovan. Jag trodde inte att du menade att Z4:an skulle vara bättre än Z3 Coupe, men som du skrev i citatet så kan det tolkas så, och jag var tvungen att kolla att det inte stämmde.....

/B
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Masten:
Å nej.....vad hände?!

/Andreas
_____
Länk
wolv: Länk

/Carl

BMW-Träff, Göteborg 2/7
wolv: Oj.. Rätt tråd men fel sida. Kolla tidigare sidor

/Carl

BMW-Träff, Göteborg 2/7
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Wolv: Läcker bil, synd att den inte lever längre :(( Otroligt läcker i vitt.

Beppo: Kan kanske tolkas så, men inte det jag menade :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.