AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.528

värdeutveckling Z4.

Sida 1 av 2
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hej!

Av misstag så råkade jag surfa in på bmw.de och mobile.de och blev faktiskt lite förvånad. Vagnar från 31.000-33.000 euro på bmw.de som rullat ett par hundra mil (Z4 3.0), och mycket riktigt om man surfar vidare på mobile.de så finns det 26 bilar under 300.000. och tar du med bilar upp till 320.000 så kan du speca din bil i färg och utrustning som om du vore hos handlaren. Dessutom har jag hört rapporter att Z4an säljer ganska dåligt och hyffsat stora rabatter hos handlarna.

Vad beror detta på? Jag har faktiskt inte träffat någon som tycker Z4an är ful, så jag tror vi kan stryka Bangle teorin (dessutom säljer nya 5an bra och 6an har fått mycket bra kritik även när det gäller utseende).

Jag var i köptankar för ungefär ett år sedan och blev mycket besviken när jag fick höra nyheten om "snik" 2.2an och hur detta skulle påverka 3.0 bilarna andrahandsvärde. Men det känns som om det är lite tidigt ännu för att det ska ha slått igenom på beg marknaden?
Dessutom är det CAB säsong, chanserna att man kommer kunna få tag i en Z4 3.0 med all utrustning för runt ca 280.000 i februari nästa år är överhängande?

Trodde faktiskt på bättre värdeutveckling när det gäller z4an men icke. Någon som har en teori?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Håller med om att det sjukt att en -98:a Z3M kostar nästan lika mycket/lite som en Z4 2.5-04!...
helt omvänt förhållande i UK. där är det fortfarande fler som vill ha Z4 än vad som finns tillgängligt. första 6-8 månader efter introduktionen t.ex var priset på gatan mer än prist från handlaren där det var 5-6 månaders vänte tid. nu är det kanske lite mer på samma nivå men eftersom att vänsterstyrda bilar har längre leverans tid så är begagnadmarknaden blomstarande
Sani: en M är alltid en M. Inte alls kontigt att den är dyrare.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Z3c 4 ever: UK är lite konstig marknad och en vänsterstyrd Z4 är jag ändå inte intresserad av :) UK hade även problem med överproduktion av M3or och sämre andrahandsvärde än övriga europa.

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det finns många som tycker att Z4 är ful, fråga Järnet tex... Börjar själv tycka om Bangles linjer (ej 6- & 7-serien dock). Z4'an är tuff enligt mitt tycke medans Z3 är vacker.

Skulle dock tro att Z4'an stabiliserar sig i pris när produktionen börjar stämma med försäljningen och designen har blivit invand hos de stora massorna. Samma succe som Z3 tror jag dock knappast att Z4 blir.. mest pga det högre priset/vågad design...

Att en Z3M från -98 kostar lika mycket som en snik Z4-03 är väl inte så konstigt... En 5 år gammal Ferrari kostade mer än en ny Z3M när de fanns till försäljning. Man kan inte jämföra en Miata konkurrent (nåja modern sådan) med en Porsche konkurrent... Eller??

/Caspar
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det är väl i så fall lika sjukt att en M5-00:a kostar lika mkt som en ny 320i.....
SOm jag sagt tidigare så har jag väldigt svårt för Z4:ans design, specielt interiört. Så om inte M-modellen (om den nu kommer...) avviker väsentligt så blir det nog ingen fortsättning på M roadster eran för mig.... Men den blåe håller nog många år till!!

/B
To
47
Tommy (WCX)
Z3 M Coupe -99
acey: Ska du importera en högerstyrd Z4 då eller?
Klart som fan att du ska ha en "normal" vänsterstyrd.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tommy: Jag menar givetvis en vänsterstyrd :) hjärnglapp.

Läste nu också att en 1,8 är på gång, om sä är fallet så är det bara att byta Minin rätt av mot en Z4 3.0 nästa år...

Snart är 3.0an nere på samma nivå som en 5 år äldre VANLIG Porsche Boxster. Helt seriöst hur är det med andrahandsvärdet på BMW bilarna egentligen? M coupe känns nog som ett säkrare köp igen, helt klart.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Caspar,
jag skulle aldrig likställa en Miata med en Z3M :)
acey: har precis fått upp ögonen för ett exemplar av en livslång kärlek för mig. Om den visar sig vara det jag letar efter kan det bli aktuellt att göra sig av med M coupén. Du bor i gbg va? Kommer hem om en vecka, så om du vill kan vi alltid träffas och ta en provtur..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mbolo: Japps bor i Göteborg. Du kan väl höra av dig när du är hemma.
Skatta er lyckliga ni i Sverige. Inte lätt att vara bil enthusiast i Sverige.
Skulle stå:

....inte lätt att vara bilenthusiast i Finland.

Börjar bli trött...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
bayerischemotor: Finns det i huvudtaget några fördelar med att bo i finland mer än billig sprit? ;)
Nja, Finnarna är rätt konstiga dessutom. Otrevliga och inåtvända (generaliserar). Jag är ju inte "Finne" utan "finländare" eller "finlandssvensk". Tro mig skillnaden är enorm.:)

Spriten blev visst billigare, 0,7l starksprit (inte vodka, men typ koskenkorva) ca 10euro.

Annars finns det väl inte farligt många fördelar med finland... Iallafall inte om man gillar bilar.

Kolla om ni vill på www.bmw.fi där finns prisuppgifter m.m.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
bayerischemotor: Jag var i helsingfors för inte så längesen och tycker faktiskt att det är en kanonstad. I övrigt har jag väl inte överdrivet med erfarenhet av finland däremot viss erfarenhet av finnar och håller med om att skillnaden mellan "finne" och finlandssvensk är stor.

Sen att en Z4 3.0 kostar 65.000 euro är väl inte speciellt roligt. Hur är lönenivån i finland jämfört med Sverige?
Visa användare
3.753
Sani
bayerischemotor;

som finne i Sverige (född här), kan jag bara konstatera: Hellre ärlig "otrevlighet" än oärlig "trevlighet"... = Ytlighet som bygger på falskhet - Om man nu ändå ska generalisera. :-)
Visa användare
3.753
Sani
"inte vodka, men typ koskenkorva" ?? Förresten?? Vad är det för fel på nationaldrycken nu då?!? :-) Och vad är det om det inte är vodka?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hobbe Z4: Nåja, det var ju faktiskt Z4 2,5 jag likställde med Miata och Z3M med Porsche konkurrent. Lite överdrivet kanske men...

/Caspar
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Har själv tittat på Z4:an ... la även upp en X vs Z4 ...

Kan hitta flera 2,5L för 250 på mobile.de , nästa så att man kan köpa och sälja med 30tkr i vinst i sverige .

Om man skulle köpa sig en "nu" så skulle man inte förlora en krona som jag ser det om man säljer inom två år !?

///MVH TONY
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.