AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.322

645 Cab, hur övertalar man köp.

Sida 1 av 2
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Min far är på jakt efter en ny BMW och valet föll på en 645.
Nu är jag på jakt efter att få honom at byta från 645 till 645 cabriolet, vilket inte verkar som helt dött lopp.

Det största orosmomentet för honom vad gäller en cab är (förutom att priset är något högre) att det viner mycket mer jämfört med coupen när man kör uppcabbat.
Den enda BMW cab referens han har är min 325 och den tycker han har vädligt hög coupeljud.

Är det någon som har erfarenhet av en 645 cab som har eller har kört en, eventuellt läs någon artikel angående ljudvolymen?
Alla reflektioner är av godo såväl positiva som negativa.

MVH
Erik

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Köp lite biltidningar. Har varit ett antal tester med denna bil nyligen.

Ljudet är högre i en cab, oavsett vilken bil man talar om vilket jag tror att testerna pekat på också. Men köper man cab så komromissar man ju alltid lite, den kan aldrig vara lika bra på ALLT utan ett riktigt tak.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Instämmer med Anders S. Du kommer aldrig komma från att det är tätare med tak än utan. Däremot kan man förmodligen inte jämföra med en 325 e36 cab. Be honom provköra caben, och köp inte grisen i säcken när det gäller bilar i den här prisklassen. Jag tycker att Z4an är tyst och kan inta tänka mig att brusnivån på något sätt skulle vara störande i farter under 200kmh i 645an heller.
Ja
760
JanF
530i-93
Enligt mig är cabbe en "image" sak. Att köra öppet är ett lidande som man måste utstå för att vara ball. T.ex

Att cabba ner en 645 flyttar ned komforten till samma nivå som en Ford Fiesta -76.....

Med cabben nere:
- Man blir ju helt utsatt för vädrets makter med cabben nere, ingen nytta av klimatanläggingen då.
-Har man saker liggande löst i bilen så flyger de lätt ur.
-Ljudnivån är lika med en Fiesta 76
-Det flyger in rätt mycket skit i bilen, möter man en lastbil med sand så gnisslar det mellan tänderna efteråt, och bilen behöver städas, för att inte tala om diesellastbilar framför en i tunnlar.

Med cabben uppe:
-Trängre bil än icke cabbe
-Bullrigare
-Mer skadebenägen, lätt att göra inbrott med en liten kniv t.ex

Obs, jag vill inte avråda dig från en cabbe, jag har själv en bil som jag kan köra öppet i, men för mig är tydligen ballhetsfaktorn viktigare är komfort och praktiskhet. Bara så man vet vad man ger sig i på.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Läste en test ev e46 cab där det påstods att den tom var tystare än motsvarande täckta vagn.

Låter lite märkligt tycker jag.
Borde inte en 645 med hardtop vara perfekt om det nu gick att få tag på? :)

Om han skall ha bilen som 'extrabil' tycker jag helt klart att cab är skojjigast, men för långkörningar och som förstahandsbil/åretruntbil skulle jag tveklöst låta bli cab.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Bilen kommer mest att gå som extrabil skulle jag väl säga, eller rättare sagt, den kommer inte at användas fram och tillbka till jobb utan som en helg/semsterbil.

Så det komer givetvis at bli aktuelt att köra långa sträckor med den.

Länk
en coupe med panoramatak(eller vad det ehter) skulle väl vara bra
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jan,
Du måste ha missat poängen med cab!

"- Man blir ju helt utsatt för vädrets makter med cabben nere, ingen nytta av klimatanläggingen då."

Det är precis det som är grejen! Att njuta av det fina vädret med himlen över huvet. Klimatanläggningen slår man på när den behövs. Ungefär som att säga att hojåkande är meningslöst för att det är skönare stolar och säkrare att åka tåget.
Ballhetsfaktor vete sjutton, tycker du att det är ballt? Jag tycker nog inte det, däremot är känslan enorm på en fin krokig väg med strålande väder utan tak.

Största nackdelen som jag ser det, är vridstyvheten i karossen. Tror visserligen att en 645:a håller en aning bättre klass på den fronten än min... :) Får man ju hoppas alltså!
Ja
760
JanF
530i-93
Har kört nedcabbat i Death Valley..... stod man stilla var det olidligt, började man köra så var det som att bli bränd av en varmluftpistol.....men är man i Death Valley med en cabbe så får man väl cabba ned.

Har kört nedcabbat en kall vårdag, då räcker inte värmen till när det rullar på, men det fixar man men polarunderställ.

Har kört nedcabbat på motorväg, det är svårt att avgöra om min stereo har 0.0001% distortion eller 0.001% när man överröstar vidbruset.

Har kört nedcabbat i 30-40 mil, blir duktigt urblåst men en keps hjälper upp lite.

I dessa fall kan jag inte hävda att jag gjorde det ur komfortskäl.

Visst finns det någon dag på året då solen skiner och tempen är precis rätt och man kan köra sakta men de är få dagar i Sverige.

Båge har jag heller aldrig åkt av komfortskäl, svettig hjälm, åtsittande skinnställ, inget bagage. Däremot för känslan av acceleration som nästan sliter av armarna.

Men visst, några tycker säker det är komfort
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Death Valley är väl jordens varmaste ställe, jämföra med Sverige verkar inge långsökt.. ;)

Komfort vet jag inte som sagt, men inte alltför sällan ligger den svenska sommaren mellan 15-25´. Det är varken för för varmt eller för kallt för att köra nercabbat, saknar man vindskydd blir det däremot olidligt att åka längre sträckor.

Precis som med en hoj så handlar det just om känsla.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Om du jämför euroaps klimat och i synnerhet Sveriges klimat så finnar du snart att likheterna med 'death valley' är få. Låna hem en 645 cab av din handlare, ta en ljummen klar sommarkväll/natt och svepande vägar i österlén med lite värme ur klimatanlägningen. Även om du bara kan göra det ett par gånger varje sommar så är det värt uppoffringen att åka cab. Inte kökörning i stockholm eller stekhet sommardag i death valley.

Tur att är olika och att smaken är som baken, men jag sitter och funderar på om man inte ska skrota M-coupe planerna för en Z4 istället!
Hej!
måste hålla med om cab gör sig bäst på landsvägen en varm sommarkväll! Obeskrivlig känsla att skruva upp stereon och dundra på!
Ska man ha bilen bara för att köra raggarrundan med så skulle jag inte köpa en cab...
Ekan: Visa farsan hur mkt snyggare en 645 cabriolet är jämfört med en Coupé! Det borde räcka=)

Borde inte andrahandsvärdet på Cabrioleten vara något bättre också?

/Cronor
Ja
760
JanF
530i-93
Jag behöver inte låna hem någon 654 för att känna hur det är att åka öppet. Jag har redan en bil som jag kan åka öppet i, precis när jag vill.

Problemet ligger på ett helt annat plan. Jag brukar oftast vilja åka öppet, Det är passagerna som inte uppskattar taklösheten, pga av just den dåliga komforten som man alltid anför, det är för varmt, det är för kallt, det bullrar, det blåser osv. Det finns massor med cabbar i sverige som haft taket av en försvinnade liten del.

Jag avråder ingen att köpa en cabbe, fundera bara på vad du är för person först och hur myckegt du kommer att köra nedcabbat för det är inte bara fördelar.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om min Farsa var påväg att köpa en 645:a skulle jag inte våga börja dividera huruvida det skall vara cab eller ej.. Tänk om han ångrar sig helt och köper en Peugeot 307CC för att kompromissa.. ve och fasa..
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Jo en given lösning är givetis att låna hem en, tyvärr ahr de inte haft tillgång till det i lund eler malmö hittills.

cronor...... Han tycker själv den är snyggare och längtar i viss mån tillbaka till sin gamnla cab dar (med vilken bil han nu anvädne då) men är rädd för bullret nu.

hubbe325....... Det är inga problem. Förra bilen han köpte skulle egentlgien bli en 528, men efter viss övertalning av mig blev det 540. Vid köpte tyckte han at det var aldeles för mycket men för varje dag som gått har han njutit mer och mer av bilen. Trro han har tackat mig otalaiga gånger för att han fick mig o välja 540:n. Så därför är jag inte direkt rädd för att diskutera "bättre" alternativ för hoom =)

Länk
Kan bara säga att det går att åka mycket komfortabelt under större delen av säsongen i Sverige med taket nere.
Hade en E36 M3 cab i 2 år och jag njöt varje sekund taket var nere, ett vindskydd och en keps (eller solskydd) är bra, körde 50-60 mil i Frankrike per dag och det var nedcabbat hela tiden. Lysande komfort upp till 130-140 km/h

Både E46 och (vad nu den nya heter) har definitivt bättre komfort än E36:an så jag tror ni inte blir besvikna.

Taket försvann på 20 sek så jag körde mycket nedcabbat under april -> september.

Har man inte haft en cabbe tidigare och har funderingar/möjlighet att skaffa en, kör på det. Men som skrivits ovanför, provkör!!
Ekan: Jag möter nästan dagligen en 645 ci med Theanders reklam på sidan. Ägaren av Theanders bor i Bjärred. Jag har vid flera tillfällen även sett en 645 Cab med Theanders reklam på.
Hade jag varit din Pappa hade jag dock ALDRIG köpt min bil av dom. Mitt givna kort hade varit Förenade bil Fosie.
Men möjlighet o låna hem en sådan borde finnas i Lund såvida de inte är rena "tjänstebilar"

Finns de någon Hardtop till 6:serien? Om de finns är de inte mycket o tveka på.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
wendtan: jag tror inte det finns hartop ännu, men jag skulle lätt vänta. För det måste ju komma tycker man....

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
De har väl kommit på alla bmw cabbar hitills? Eller är den som finns till z3 eftermarknads?

Var God att söka innan du frågar!
Länk
An
291
Antiloop
E38 728iA
Wendtan; Varför inte köpa på Theanders? Har själv alltid blivit mycket bättre bemött där än på Förenade, Lasse e kanontrevlig. Begagnatpriserna är förståss skrämmande, men det gällde ju inte saken nu.

Tycker det är konstigt att jag aldrig settt caben :( kör trots allt 15-20 mil dagligen i och runt Lund.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.