|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har senaste tiden varit och tittat på ett stort antal bilar för att min sambo behöver en bil att använda enbart inom stadens gränser dv. 50 och 70 väg och massor med rödljus , då känns det dumt att använda en E32 då den är lite större och tyngre och drar massor bensin när man mest står vid rödljus. Så ja har kollat på "vanliga" bilar med 1.6-2.2 liters motorer , och fan va SMÅ dom är ! de ser verkligen inte så små ut på bild men när man kommer fram och sätter sig i bilen , HUGA ! Klarar verkligen inte av så små bilar , känns som rena dödsfällorna , och vad tråkiga de är att köra ! verkligen som en blandning mellan traktor och WC-stol , jag har ju tänkt mig att en bil från 90-talet av "mellanklassmodell" skall vara rätt ok och i vissa fall bättre än en gammal E32 , kvalitetskänsla finns verkligen inte och en polare som var med bara skrattade när jag stängde dörren på en Hyundai och sade "papper och bark hahaha" , hur upplever ni små bilar ? Jag vet verkligen inte vad jag skall göra , köpa en liten bil man inte gillar och bara vill köra till skroten eller köpa en E32 eller E34 och låta sopparäkningen skjuta i höjden ? Hur upplever ni "vanligt folks" skötsel av bilar ? de jag tittat på har varit mazda , saab , toyota , opel , hyundai och wolkswagen och vissa bilar är så illa skötta att det är ett mysterium hur de kunnat gå igenom besiktningen , såg en framvagn som var så rutten att bilen "kröp ihop" när jag bromsade , ägaren sa att den har varit så sista tiden men att det inte märks på motorväg , heh.. törs man ens ta ut en sådan bil på motorväg ? "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." | |
|
Vanligt folk ser bara bilen som en kostnad. Service blir det bara när bilen totalhavererar och då till lägsta möjliga pris. I bästa fall får bilen en maskintvätt lagom till midsommar. Med friktionsdäck går det att köra året runt, helst då på regummerade ryska stommar. Wadel kryp till korset och införskaffa en E32 till sambon. Tyvärr är min egen hustru helnöjd med sin Saab 9000 -98 och vill inte byta till en 7 serie. /Johan Riktiga män kör sedan. |
|
|
Måste säga att vår lilla Toyota GTI är skitkul och snål att köra i stan även om det bullrar och är trångt, önskar bara att den hade 4 dörrar... Mvh |
|
| Min Cooper S är roligare i snäva avfartskurvor och rondeller än någon annan bmw jag kört :) förmodligen bättre krocksäkerhet än många 80 och 90-tals storbilar i euroncap. De sista 5 åren har utvecklingen på "småbilarna" varit enorm. | |
|
Precis som Acey skriver så lär tex minicooper vara betydligt krocksäkrare än en e32 dvs en bil till stor del utvecklad i början av 80 talet. på 20 år hinner tekniken ta många stora kliv. Självklart känns e32 stor o och trygg, men de är ur många aspekter falsk trygghet. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Jag får till stor del hålla med wadel. Jag trivs bättre i de större karosserna med bättre utrymmen överallt, bättre åk/stötdämparkomfort men visst är E21 och E30 roligare att köra än en E32 735ia t. ex. /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Dette er en cool liten "bil" :-) Länk Länk Länk Länk "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
|
Med tråkig att köra menar jag att de bilarna jag testat har haft total avsaknad av kokainslädegunget som återfinns i 7-serien samt i viss mån 5-serien med de större motorerna , lite glidarkänsla lixom. Kollade bla. på en Opel OMEGA med liten motor , det skall väll vara lite av opels lyxbil ? typ en komfortabel ganska stor bil , och jag har bara blivit så besviken. Kanske skulle titta lite på saab 9000 fram till 1995 , de har ofta AC och finns med små motorer som borde vara bränslesnålare än en E32 , fördelen med att ha en ful , tråkig skitbil man bara vill skrota är att man kan använda den varsomhelst , tex. storhandla på COOP och ICA-maxi och inte ens bry sig om lackskador och bucklor man får på parkeringarna , man behöver inte vaxa fälgarna och inte tvätta så fort det är pollen i luften etc. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
En fin kompromiss är ju att köpa en E30 325 till den andra hälften! Drar lite mindre än en 735 skulle jag tippa på. |
|
|
Jo vi har funderat på 3-serien , 318 eller 320 med e36 kaross eller e30. de börjar ju bli skapliga i pris nu e36:orna , särskilt de utan utrustning och utan roliga fälgar. Men det är lite så att tex. en opel av samma storlek är billigare i försäkring , och om man endå skall ha en tråkig bil kan man ju se enbart till totalekonomin . Fördelen med bmw är att de oftast är i lite bättre skick än tex. opel , mazda , saab etc. från samma årgång - iaf. de jag tittat på. Nackdelen med en e36 är jag vet hur det blir , typ man börjar med en stor service , sen lackar man om eller byter framskärmar/huv allt med stenskott osv. , sen blir det bromsar , dämpare osv.. så det blir rätt dyrt endå. en gammal opel skiter man ju i :-) Sen när man har en fin e36:a så vågar man ju inte parkera på allmänna p-platser iaf. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Att bara jämför bränsleförbrukning på bilar som används inom stan för några hundra mils körning per år, är ganska meningslöst. Säg att din sambo kör 500 mil/år och att ni väljer en bil som drar 2dl mer per mil, det ger en ökad kostnad på ca 1000 kr per år. Jämför gärna detta med värdeminskningen, försök hitta en bil som håller i värde. Detta är bl a en av anledningarna, att till att stora bilar är så billiga. Många tycker det är så hemskt med stor bensinförbrukning (eftersom man påminns varje gång man tankar!), men värdminskningen blundar man gladeligen för... Jag säger inte att du ska köpa en V12 till ;-) , men se till helheten! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jo det har du rätt i ! Men jag måste också räkna in att jag brukar kosta på bilar som är värda att kallas bilar , så en bmw till skulle bli mycket dyrare än något annat. Men att hitta en bil som håller i värde är verkligen en parameter att väga in ! Har faktiskt inte tänkt i de banorna , utan mer att man köper nått hyfsat bränslesnålt som inte är för litet (typ suzuki swift) , och helst en tråkig bil man tycker är ful så att man inte genast börjar göra massa lackjobb och renovera fram/bakvagn etc. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Köp en halvgammal Jagga XJ eller Merca S-klass som shoppingbil vetja om du inte kan avstå från att "förbättra" en sådan om den är tillverkad av BMW! :) Relativt låga inköpskostnader med god säkerhet, bekvämlighet och kvalitet som mer än väl uppväger de extra decilitrarna just för att folk ser en merkostnad just vid tanking. Om man vill vända på slantarna så är det ju viktigt att kolla på totalkostnaden från anskaffning till det att man gör sig av med bilen. Eftersom som så många inte gör det så är det sjukt höga priser på alla dessa små "staniolinklädda plastsjok" som fyller våra vägar. Själv har jag starka fundering på att köpa en Jagga XJ6 Soverign 4.0 som jag just hitttat till min bättre hälft som just shopping-bil. Hon har börjat gny over att det inte finns luftkonditionering i hennes nuvarande Audi 80 -82! :) Mvh Björn Länk |
|
|
Hehe ! -82:a ! Det är klass det , men vadå !? Ac är ju lyx :-))) |
|
|
Tror det är lite farligt att stirra sig blind på div krocktester,visst deformationszonerna har säkert utvecklas åt rätt håll.Men en sak kan man aldrig blunda för.Det är massan dvs i en krock mellan 2 fordon där A väger 1ton o B väger 2ton så är förloraren A.Den levande kraften är svår att bygga bort. mvh/trucker Länk Länk NY |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Klarar inte av små bilar.... Hade en Nissan Micra som förstabil och bytade den illa kvickt mot en större bil(tyvärr volvo 740) och bestämde mig för att aldrig mer ha sån liten skitbil. Köpte senare en Peugeot 605 och var jävligt nöjd med den tills den skulle fixas, då kom skiten så den åkte väck. Har haft 2 gamla E28or och var RIKTIGT nöjd med dem. Ska köpa en 750 till hösten och nån dag en ultrautrustad B12 -00 |
| Gör som jag, köp en Merca 200E W124 för korrekt gung. 118 hk fördelat på 1450 kg borgar tillsammans med hög utväxling för hårresande prestanda. Däremot är den soppasnål och erbjuder oerhört mycket komfort för pengarna. | |
| Min rekkomendation är en vwLupo TDI. Liten bil, stora innerutrymmen (fram), bränslesnål och kul i stan. Sålde min E32 och köpte en sådan och därmed sparar jag ca 30000:- per år... Men det är bara tillfälligt.. Ska ha en E38 sen igen.. | |
|
Funderat lite på mercedes 180 samma kaross , de verkar rätt bensinsnåla och faktiskt komfortabla. Kanske skulle åka å kolla på nåra tillsalu . de är inte så hemskt dyra heller då de börjar bli gamla , och lite rost får man ju tåla på gamla bilar. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
svardska |
Enda problemet jag har med småbilar är att jag inte får plats i dom. Med mina 155 decton så är det 7 seriebilar eller MB s-klass som gäller. Mb´n är ärligt talat lite rymligare tyvärr, men klipper man snaggen riktigt kort så passar även jag i en 7á |
|
155 deciton? Väger du 15 500 kg? ;c) Min erfarenet är att folk ute i landet sköter sina bilar bättre än stockholmare, rent generellt, apropå frågan om hurr folk med "små" bilar sköter dem. Hur mycket ska "småbilen" kosta? Jag skulle satsa på japanskt. Inte kul, men startar på morgonen och går dit de ska. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.