|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag behöver en koppling som klarar minst 700Nm i vrid. Sachs sporttryckplatta och org lamell klarar inte av det, polarens höll i ca 400mil med 500hk. Möjligt att tryckplattan höll, men det slira iaf. Jag skippar helst sinter, har så klena ben ;) Hjälp och tips mottages tacksamt. | |
|
Du tänker lite fel tror jag.... Om du har klena ben, ska du ha en "klenare" tryckplatta och använda sinter. Groft kan man säga att med en sinterlammel klarar kopplingen ca 30% mer i gämförelse med en organisk lamell. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
om du har stor plånbok kanske en flerskivig koppling kan vara en bra lösning.. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Jo precis så menar jag, tryckplatta tänkte jag ha sachs sport, men vill helst inte ha sinter ? Man kanske får sätta dit flera puckar? ekblom, hur mkt effekt har du cirka ? Vad har du för koppling ? |
|
|
jag har sporttryckplatta å sinterlamell (6-puckars från dalhems). laddar 1.5bar som max, bör väl ha runt 500hk med lite tur, hemlängtan å solen i ryggen TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Okej, kommer nog stanna runt där med.... Så det blir den där sporttryckplattan 999 och sinter :( |
|
| Jag kör med sachs 530nm tryckplatta och en 6-puckad sinter och det verkar funka bra.. men jag har inte hunnit prova så mycket.. | |
| Jag åker samma som servas med 4-puckat, det funkar kanonfint! | |
|
530nm tryckplattan, är det med slut nummer 999 ? Sinterlamellen ? Har ni gjort dom själva ? Polaren köpte 6-puckad från dalhems, men den passa inte? Kommer inte ihåg om han körde med M5 låda iofs... |
|
|
530nm tryckplattan, är det med slut nummer 999 ? Sinterlamellen ? Har ni gjort dom själva ? Polaren köpte 6-puckad från dalhems, men den passa inte? Kommer inte ihåg om han körde med M5 låda iofs... |
|
| nu minns inte jag slutnummret, men servas kanske minns? hur som helst har jag dalhemslamell, splinesen är väl inte direkt superprecition, orginal är mkt bättre, så om man orkar kan man köpa ett lamellcentrum utan nav och slakta en orginallamell och ta navet från, dock krävs svetsning, svarvning och borrning.... | |
|
Okej, det är ju ett jävla jobb :) Hade tänkt att byta koppling innan lördag helst. Hur stor är kopplingen/svänghjulet ? Länk Fanns ju en hel del att välja på där... 4 puckat är vassare än 6 puckat eller hur ? Vad ska man ha ? Vad håller bäst ? Jag har 745 3,2 motorn och 528 låda iaf... |
|
|
Okej, det är ju ett jävla jobb :) Hade tänkt att byta koppling innan lördag helst. Hur stor är kopplingen/svänghjulet ? Länk Fanns ju en hel del att välja på där... 4 puckat är vassare än 6 puckat eller hur ? Vad ska man ha ? Vad håller bäst ? Jag har 745 3,2 motorn och 528 låda iaf... |
|
|
|
|
du ska ha en 240mm-koppling med lamellcentrum. antalet puckar väljer du själv, men desto färre puckar desto jobbigare att köra, rycker mer och dragläget blir mindre. jag har 6-puckar, det känns nästan som en vanlig koppling. 4puckar rycker rätt bra innan man vant sig. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Tack,men 5 puckat hittade jag inte, får väl bli: 4091-240B LAMELL 4-PUCKS 240MM MED B-CENTRUM 1495 |
|
| 6 puckat så klart, tryckte på fel knapp där :) | |
| Jag kör med 6-puckad sinter som jag har nitat dit centrumet själv men det blev inte så lyckat för nu verkar den ha rasat.. har inte orkat kolla än... kommer inte ihåg vad 530nm tryckplattan har för slut nummer men jag kan kolla om jag kommer ihåg.. | |
|
Okej, jag beställde en tryckplatta idag iaf, den skulle klara 527Nm :) Jag tror att jag tar bort min gamla koppling, sen åker jag till en kopplingsfirma med nya tryckplatta och gamla lamellen, sen låter jag dom göra en ny laméll! |
|
|
Du kan alltid sättadit sinter puckar på din organiska lamell då tål den lite mer än helt organisk lamell Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i |
|
|
johnjohn1: Hvilken trykkplte er det? sachs? nr? 527nm med sinter? eneste sachs platen jeg finner er nr xx647, som skal gi 470NM med sinter... det er litt lite :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.