AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.270

1ans växel hoppar ur

Sida 1 av 2
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Jag harett problem som brukar komma då och då.. Det är så att ettans växel flyger ur ibland när man ska köra iväg. känner man på spaken just vid tillfället innan så känner man att den rör sig lite i cirkel sen smäller det till när den flyger till friläge igen.

Det låter ingen rassel eller annat om lådan varken när man kör eller lägger i växel. sen kan man lägga i 1ans växel igen o köra som om det inte vore något. verka nästan som om växeln inte går i helt. i övrigt så är spaken ej sladdrig eller annat, känns som ny lådan.

Någon som vet vad det kan vara???
Det där är ganska dyrt att åtgärda tyvärr.

Jag har för mig att det antingen är växelgafflarna eller 'doggarma' som är slut när det där felet uppkommer.

Vill man fixa det är det nog enklast och billigast att byta till en annan låda.

----
Projekt Ascona B: Länk
Soundman_02
Synkringen e kass på ettans växel!!!
precis som föregående skribenter säger är din synkring på 1:ans växel kass...synkringen i sig är inte dyr, men att ta ner och riva lådan och sen göra det omvända kostar en bra slant! bästa är att byta lådan

MVH
Johan K
Jag har oxå fått detta problemet att ettan hoppar ur med en mycket otrevlig smäll. Ni säger synkring, kan någon utveckla det?
Har någon löst problemet? isåfall hur?

Bilen har gått 15kmil och är iövrigt mycket fräch, så den är inte svinkörd. Det skorrar inget i lådan det smäller mer.
brattwurst
Ste.

Kolla upp växlingslänkaget under bilen vid vxllådan, det kan vara feljusterat så länkaget inte räcker hela vägen fram för ettan.
Det behöver även smörjas nå'n gång ibland.
Synkringarna hjälper till att få i växlarna, men när dom väl är i så gör inte synkringarna någon nytta längre. Då är det växelgafflarna och doggarna som håller växlarna på plats.

Så om växeln åker ur fastän man fått i den ordentligt så behöver inte det betyda att synkringarna är slut.

Om synkringarna är dåliga märks det genom att det skrapar i lådan när man växlar snabbt.

----
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Synkringarna är väll till för att "gämna ut" hastighewten mellan dom olika dreven, alltså som en slirkopling så att dreven snurrar någorlunda lika snabbt när man växlar? kanske är helt ute o cyklar, (snart iaf utan körkort), men som sagt, om man får i växeln ordentligt så borde det inte vara synkringarna.

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Jag hadde samma problem med min 520-95, killen som renoverade lådan påstog att felet var slitet synknav, varav synknavet byttes.
Dit med lådan, och provkörde. Samma problem!
Ner med lådan skicka den men bussgods 50 mil igen .
Då byttes skiftgaffeln också, dit med lådan.
Denna gången OK.
powerm:

Antagligen var både synknavet och gafflarna slitna. I synknavet sitter "doggarna" som jag nämde. Det är dessa som kuggar i och låser dreven på axeln.

----
ojay:

Säkert var det så, men när jag lämnar bort saker som jag inter reder ut själv, till någon som säger sig vara expert på växellådor skall detta åtgärdas första gången lådan är isär.
jag hade också backspärren på 5:an efter första åtgärden.
Säker kille!
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Skratt! Ok. jag ska riva lådan någon kväll o kolla upp felet. Kört såhär ett antal mil nu. Inget skrap här utan man känner nästan att växel inte gå alldeles redigt. typ att det ta imot lite nästan. brukar slänga i tvåan först sen ettan. då uppkommer det aldrig och ettan går i hur lätt som helst
ste...
har du och jag likadan växellåda tror du, jag med en E34 520iT från -96.

Jag skall testa mer konsekvent att alltid lägga i tvåan före ettan.
Släpper du upp kopplingen något där emellan? Jag tror min smäll alltid kommer från stillastående. Men vem växlar under normala omständigheter NER till ettan och kör vidare, inte jag.:-)

Jag tycker det verkar vara många som har haft problemet men ingen som skriver att dom har löst det. Tyvärr tycker jag det är lite symptomatiskt på detta forum, alla letar lösningar men ingen skriver att dom har löst sitt problem och hur. lr???
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Bornius: Jag håller med dig på det sista du skrev.

Men jag lägger i 2an först sen ettan, brukar även småskakar lite så man känner att 1an är i =) Sen släpper kopplingen då brukar det aldrig hända att den hoppar ur, Kanske hänt någongång men inte vad jag minns. Obehagligt är det ialafall. Jag ta i tur med problemet i slutet i Januari tänkte jag. Man har ju tyvär inte alltid tiden till att och speciellt inte när man är av behov av bilen. Kan ju göra det enkelt för mig o köpa en bättre beg, Men jag funkar tyvär inte så. Först vill man ju veta vad som är felet. Sen Kanske man köper en eller om det gå att fixa själv. Lovar att skriva svaret på mitt problem i tråden då.

Jag tycker som du, visst det går att köpa en beggad men i vilken kondition är den då.... svårt att testa. Min låda är iövrigt perfekt, vilket retar mig brutalt, det finns inga symtom det bara smäller till så flyger ettan ur, åsså känns det i hela bilen att det var nog inte nyttigt för kuggarna och resten av drivlinan.

Jag skall nog kolla mitt länkage vid tillfälle. Det verkar inte hända min sambo lika ofta som det händer mig?? Man växlar ju alltid lite olika och hon gör det bättre.
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Bornius:

Jag har tagit tag i problemet. blev snabbare än vad jag själv trodde. Inget fel på ringarna eller annat. Utan det var Gaffeln till 1ans och 2ans växel som var sliten, Ett rätt vanligt fel enligt
Länk När jag hörde med dom först om problemet. Vet för övrigt inte ifall det är likadan låda i din och min. Men hör med, verka väldigt kunniga.
ne
165
nedde
320i -06
Jag har precis samma problem med min 320i 92:a. Har kört så i 4 månader nu, sen jag köpte bilen, upptäckte det nån dag senare när jag kom hem och säljaren sa naturligtvis att det aldrig hänt honom. Nåt jag har märkt är att den hoppar ur när den inte är riktigt i, om man drar tillbaka till friläge och sedan försöker igen så kan man märka att den åker in ca 0,5 cm längre in, och då hoppar den inte ur.
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
nedde:

Precis samma fel som jag hade. Kunde vara exakt likadant. Och inget skrapljud eller annat. Brukade därför lägga i 2an först, för när jag gjorde det kändes det som att 1an kom i bättre.

Det svåra är att blir av med den fula vanan man skaffat.. kört så alldeles förlänge=)
ste...
Hur löste du ditt problem? Bytte gaffel lr hela lådan? Jag Har sett i TIS att problemet omnämns med lösningen, byt låda.

Vi har inte riktigt samma låda min har någon special för Touring men innandömmet är nog desamma.

Ettan har aldrig hoppat ur sedan vi började lägga i 2;an före ettan. Jag tror man lixom linar upp lådan då för felet kommer endast när man går direkt från backen lr 3,4,5.

Men då har vi ju en tråd som beskriver ett problem med symtom och dess "lösning" och vad felet troligtvis är.
Va vi é bra.....
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Jag och en vän till mig gav oss på att öppna o pröva själva. bytte gaffeln själva. Jag gav 700:- för gaffeln.

Visst det är ju enklare att Byta låda. priset jag fick utav mobimech
som han skrev till mig först var ca 700-800:- för delen och 1000:- för arbetet. Vilket jag tycker låter som ett bra pris. Dom gångerna jag hört efter en Beg låda har den gått på nästan det dubbla. Sen som du skrev innan i en tråd. man vet ju aldrig vilket skick den lådan är i.
Men då kan det inte ha varit ett jättemeck med att komma åt grejorna i lådan och det behövdes inga specialverktyg heller? Inte plocka ur alla drev o.s.v.? Passade du på att byta något mer när grejorna ändå var isär? packboxar, koppling lr liknande?

Största mecket måste vara att få ner lådan?

Så nu är elendet löst det måste vara skönt....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.