|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Snart dags att återgå till plugget och byta ut min fiiina 5-serie mot en mindre och förhoppningsvis i drift billigare 3-serie. De bilarna jag skulle kunna tänka mig är e:36 coupe eller compact och undrar här vilka årsmodeller man bör akta sig för samt felfällorna på respektive modell. De som jag är mest intresserad utav är 316i, 318i och 318Is. Undrar även när kamkjedjan kom till de olika motorerna... Tacksam för svar. /Leo | |
|
Läsvärt: Länk :) mvh Sahlin |
|
|
Tack så mycket, gav en del svar :) Hoppas att det stämmer... hade nämligen för mig att 316 fick kamkjedja innan 318... /Leo |
|
| Har en 318i E36 -91 som går kanonbra, och billigt (0,72) blandad körning. Dessutom fin kaross. Satsa på en sån! | |
|
Provkörning av alla modeller tycker jag är ett måste! Var helt inne på en 318iS, men efter att testat övriga modeller blev valet mkt enkelt sedan. Klart att sexorna är dyrare att äga, men det är värt att prova den härliga körbarheten. |
|
|
Självklart är en bil med sexa överlägset och det behöver inte bli så dyrt, beror ju på om du kör mycket landsväg eller inne i stan, annars ska du förstås ha en iS! BMW - När du älskar att köra! |
|
CIP |
Köp 328 eftersom den är största E36, förutom M3. //Mange |
| Jo sexorna är underbara, tycker tillochmed att den lilla sexan jag har nu både varvar och låter skönt, men som sagt så är detta ett köp där ekonomiska aspekter är de viktigaste. Svårt att som en ung kille dra runt en E36:a med en sexa när man skall plugga. | |
|
Hej, Det jag personligen tycker är viktigt är att man får en senare årsmodell med bättre rostskydd. jag har haft en 91:a innan men rosten var inte snäll mot den. Har en 96:a till vardags nu och den är rostfri. Jag har ev 97:a till salu med skinn och clima om du är intresserad. Mvh John mrjohn@telia.com |
|
|
Hallå! tjänar du verkligen några pengar på att byta ut din E34? Så himla mycket billigare lär inte E36 vara. Dessutom är många begagnade E36 "väl använda" och har en tendens att gå sönder. Köpte själv en otroligt snygg och till synes välskött E36 coupe -95, 7500 mil som kostade mig en halv förmögenhet (såldes inom 6 månader då jag tröttnat på alla fel)!! Om den bilen du har nu är fin och funkar, varför byta? /Jonas |
|
|
7500 mil från 1995? Jag skulle skulle adlrig själv tro pådet ifall felen löste av varandra.... En bil som rullat 7500 mil bör väl gå relativt felfritt. Min pappas 325:a har rullat 7000 mil, det enda han bytt är kamaxelgivaren, bromsbelägg och olja + filter. På 1 år. Din bil hade troligtvis rullat bra mycket mer än 7500 ifall fallet var så allvarligt som du säger. |
|
|
Alla bilar kan krångla. Långt ifrån alla fel har med mil eller ålder att göra. Elektronik har tom ett omvänt förhållande (pajar till största delen i början) |
|
|
Jo då den funkar fint, men försäkringspremien är skyhög och sedan har den ju trots allt 14 år på nacken och 30000 mil på mätaren. Nu när jag jobbar är det okej men om jag börjar plugga skulle det vara en katastrof om den gick sönder. En nyare E36:a med liten motor drar mindre soppa, är billigare att försäkra samt är mer pålitlitliga. Men annars måste jag säga att min E34:a har funkat väldigt bra hittills... /Leo |
|
|
Leo, är den verkligen billigare att försäkra? Jag tror driftskostnaderna är likartade på 520:in och 4-cyl E36, jag menar 1 dl lägre förbrukning gör inga underverk plånboken så länge man inte kör långt. Hur långt kör du per år? |
|
| Min 328 drar 0.8 blandad körning, inte så giftigt. Satsa på något riktigt. | |
|
Jag tycker det låter som en sämre ekonomisk affär att byta bil ! Du lär inte hitta nån billigare bil än 520:n, den lär definitivt inte vara billigare att försäkra. Skillnaden i förbrukning är ju som sagt försumbar i det stora hela.. |
|
|
Försäkringen skiljer en dryg hundring i månaden och det skiljer drygt 3 dl i soppaförbrukning mellan min 520 och en 316 el. 318. Jag kör drygt 3000 mil om året. Nej det kanske inte blir så stor skillnad ekonomiskt mellan en e34:a och en e36:a, men vad händer om den går sönder? Risken att min e34:a -90 30000 mil går sönder är väl större än att en e36:a -96 10000 mil går sönder.... /Leo |
|
| Vad tror du att du får betala för en E36:a som gått 10´ mil? Jämfört med vad du får för din 520 med 30´mil. Det är rätt många tusenlappar (mååånga mil)... ;) | |
|
Hej igen! Vill bara besvara MD:s inlägg om min gamla E36:a! Jag ägde bilen 2001 så den var alltså 6 år gammal. Miltalet (7500mil) verkade faktiskt stämma. Bilen var svensksåld och ägdes tidigare av ett äldre par på Lidingö som inte körde speciellt mycket... Troligtvis var det bristen på användning som ledde till problem. Bägge trumbromsar bak ihoprostade, Servoproblem, elfel mm mm.. Kör nu en 316 ti Compact från 2002 med 2500 mil på mätaren. Inga problem än så länge... MVH Jonas |
|
|
Svärfarsan har en 320ia, E36-98 svensksåld som gått 6000 mil nu.... Visst finns det "lågmilare" ! |
|
|
Satsa på en 318 iS, mycket trevlig motor tycker jag. Om inte ekonomin spelar någon roll är det ingen sexa du ska satsa på utan en V8, alpina B8 tycker jag! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.