|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Problemet är ju sällan remmar eller kompressor. Det är ju en försvinnade liten del om man jämför med antalet kondesorer som har korroderat hål. Jag tycket att det är dålig kvalite om kondensorn har korroderat hål innan jag har bytt glödlampor på bilen första gången. På äldre bilar verkar det som man lackade kondensorn så det inte ärgar av saltet. det verkar hålla lika länge som bilen, Nu har man slutat med detta och sparar några kronor. |
|
|
Visst är det så. Jag brukar rensa ut löv, frökapslar och annat förutom normal tvätt, tror det kan hjälpa lite. Jag har också sett exempel på rena felkonstruktioner i några bilar där skumgummiliknande material i underkant på kondensorn använts som samlar fukt och skit. Även monteringar där aluminiumet har kontakt med t.ex stål eller annan metall som gör att det äts upp av galvaniska strömmar osv. Slarv av biltillverkarna att inte ha bättre koll på sånt, men i grunden inte kondensorns fel. Men visst kunde man ytbehandla dom kanske. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag vet att kompisen brukar spraya ett tunnflytande rostskydd på kondensatorerna som dom byter, om det hjälper något får tiden utvisa, de flesta kondensatorerna är tillverkade i asien. Men när det börja fräta hål på ac rören under en gummiklamma, för att salt krypit in där under huven, på en 3-4 år gammal bil är ju nått felkonstruerat enligt min mening, jag har sett en mycket bra modifiering och omkunstruktion på en 940 turbo, där aluminiumet var utbytt mot koppar och i båda rör och kondensor, samt gummislangar, den gillen jobbade som gastekniker på USÖ, han hade även monterat egna tryckvakter som övervakade systemet så att det aldrig kunde komma över ett visst tryck, för att eliminera läckagerisken och förbättra tillförlitligheten. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.