|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag var inne i fredags och fyllde åp min AC i bilen. Efter det går kompressorn klart mycket mer än innan. Tydligen var systemet halvfullt (han fyllde på 600 nånting och den rymde 1210 sa han). När han fyllde på mediet kontrollerade han också att fläkten fram fungerar som den skall. Nu till problemet. Trots att kompressorn går stup i kvarten numera (väldigt tydliga tillslag och frånslag, skall det vara så?) så blir det ingen kyla i bilen. Någon som har ideer på vad problemet kan vara? Jag kan åka till firman igen och kolla vätskan men eftersom kompressorn går ofta så misstänker jag att det är inte problemet. Trots att kompressorn går en hel del så blir det ju ingen märkbar kyla. Mycket tacksam för hjälp hur jag går vidare! Mats | |
|
Slår kompressorn till och bryter ganska fort, låter det som att det är köldmedie brist och den löser på lågtryckpresosten. Mvh Johan |
|
|
Systemet blir inte halvfullt utan anledning, Att bara fylla mer gas är som att tanka bilen och samtidigt ha ett stort hål i botten på tanken. Dessutom så sabbar det miljön i onödan. |
|
|
Hej! Jag håller med dig till fullo JanF! Jag påpekade detta vid fyllningen men killen som gjorde det (seriös firma, kylexperten eller liknande heter de) sa att eftersom det är tryck kvar så läcker den inte. Jag tyckte det lät lite konstigt men godtog det. Men det mediet de fyllde på med innehåller spårmedel så när jag åker dit imorgon kan man hitta läckan (om det finns någon) vilket man ej kunnat gjort förra gången lika enkelt kanske. Kompressorn slår till och bryter ifrån med täta mellanrum. Tack för tipset Johan.S. Det låter troligt det du säger. När jag tittade på kompressorn idag så var den varm i den övre anslutningen till AC-kylaren men inte fryst på den nedre vid kompressorn (som när vi fyllde på den). Skall åka förbi imorgon och kolla läget. Tack så mycket för hjälpen!!! Mats |
|
|
Det ska nog ordna sig. är det expert kyl du menar så är det en seriös firma. Mvh Johan |
|
|
Hej! Vart det fryst på ena röret från kompressorn? Så lågt ska inte kompressorn gå, bästa temperaturen är ca +4, alltså ca 2,4bars tryck, detta för att just förhindra att vatten fryser på ledningen samt elementet i fläktsystemet, du vill ju inte ha en stor isklump i fläktsystemet ;) Eftersom du fyllde på i fredags så bör det inte vara för lite köldmedium, skulle gissa på att systemet skulle vara tomt vid det här laget då, eller visst kan det ju vara en läcka som uppstår på trycksidan, och då läcker mest vid höga tryck, men det låter lite långsökt. Eftersom det fryste så gissar jag att du har för mycket köldmedium i systemet, för då slår också kompressorn till och från, trycket blir för högt och högtryckspressostaten slår ifrån, sen startar den igen när systemet svalnat, alltså trycket har sjunkit. Och givetvis måste ju systemet läcka lite grann eftersom du behöver fylla på, men i princip alla bil ac system läcker, oftast fyller man bara på, då det kan ta flera år innan du måste göra det igen. Det är konstigt att det är så slappt på bil ac sidan, det är olagligt att fylla på köldmedium på en stationär anläggning utan att ha läcksökt. //Mvh Simon |
|
|
Samma regler gäller för bilar, man måste läcksöka där också, bara att det finns många oseriösa som struntar i det och bara trycker i gas utan att kolla. För mig är ju en 97a en "nästan ny bil" så gasen borde inta vara halv utan anledning. Har en 80 talare här som kyler kanon utan att någonsin fyllt gas, så mycket kan väl inte nyare bilar tappat i kvalite att det är normalt att det läcker och pyser ut av sig själv! Men det kan ju vara som du säger xtracrispy, kanske var systemet redan fullt och det blev överfullt när han fyllde. Förresten, hur vista teknikern att det var bara 600 gram i systemet, Pumpade han ut de 600 hundra grammen och vägde/mätte eller chansade han bara. |
|
|
Hej Tackar för visat intresse. Hur han visste att han fyllt 600 var för mig också en gåta. Skall höra med dem imorgon. När han fyllde så pekade han på kompressorns svarta anslutning (vilken det är vet jag inte) och sa att "se hur den börjar svettas". Om det var för att den frös vet jag inte men det kondenserade åtminstone. Kompressorn gör dock som ni säger, den slår till och från med väldigt täta mellanrum. Få se vad de säger imorgon. Mats |
|
|
Janf: Jo jag vet, men jag syftade på att de flesta inte läcksöker destomer osv. Jo den tanken slog mig också att hur han kunde vet att det fanns exakt så mycket i systemet, men han kanske bara gissade när ni fyllde, alltså han fyllde tills det var tillräckligt och det var ca 600gram, och resten kan man ju själv räkna ut. //Mvh Simon |
|
|
Expertkyl bytte kondensorn på min 520-97:a förra året, det är väldigt vanligt att den rostar sönder på E39. BMW CS #5206 |
|
| Min 98 E39 tryck/läcktestades i april -03, fungerade hyfsat över sommaren. Nu i maj var det dags att efter läcksökning (kondensorn läckte som ett såll) byta kondensor samt få dit en fungerande kondensorfläkt. Med andra ord: vad det gäller kondensorn så kan det "gå fort på slutet". Och är det inte så att kvalité samt utsatt läge för salt och skit är boven i dramat?? | |
|
Patetiskt..... Jag vet många 97or, 98or som man fortfarande inte bytt glödlampor på men man har redan har fått byta kondensor på. Kanske dags att införa ett slags "snapp-in" system så man kan byta AC enklare än man byter glödlampor, Bara upp med huven, snäpp ur den gamla ACn och pang snäpp i en ny. Eller så korrosionsskyddar man kondesorn lite bättre från fabrik. Japanaren från 80-talet som ACn fortfarande fungerar på utan fylling här hemma har en kondesor som ser ut som ny trots att resten av bilen rostat bort totalt av saltet. Forstätter kvaliten att försämras i samma takt framöver så får kondesorbyte ingå i den årliga servicen. |
|
|
Igår var jag och fick kollat bilen. Kondensorn kass givetvis... Fläkten kollade vi dock sist jag var där och den fungerar åtminstone. 2200kr plus moms kostar en kondensor. Byter den själv. Fyllningen efteråt är gratis, tack och lov. Mats |
|
|
Okej, men att de ens fyllde på ditt system från början, eftersom det läckte såpass mycket att det försvann så mycket att systemet bara gick korta stunder. Det borde ju nästan ha varit lite läckage där när de fyllde också?! Men fint att du får det fixat iaf, och jag måste hålla med om att man borde skydda kondensorn mer än vad som görs, det enda man läser här på forumet om ac är ju folk som byter sina kondensorer. //Mvh Simon |
|
|
Var och läcktestade mitt system igår, hittade inget läckars, ska dit på måndag och fylla upp systemmet och få i spårämne. Enligt kylkillen är alla AC-system skräp till alla bilar, förrutom just då japanare. Anledningen till detta skulle vara att deras system i regel är eftermonterade och att rör och grejer inte sitter lika utsatt som fabriktmonterade. Rören sitter då högre upp i motorrummet där saltet inte når det lika lätt. Men helt klart är AC-system till bilar skit, tänker på en släkting som efter 35 år bytte ut sin electroluxkyl, inte för att den gick sönder utan pgr av att de inte vågade ha kvar det pgr av brandrisken. __________________________ Hellre nyskick än nyskit! |
|
|
Bytte kondensorn idag (jättelätt, tog under 1 timme) och fick fyllt om systemet så nu verkar det fungera. Tack alla för hjälpen jag fick härifrån. Mats PS Om ni vill veta hur man gör: * Lossa muttern (felgängad) på fläkten med en 32mm nyckel * Ta loss fläktkåpan genom att dra ut piggarna i fästanordningarna som håller den i ovankant. Lyft ur fläkt och kåpa ur bilen. * Lyft upp kylaren en liten bit och tryck bak den så långt det går (lossa ej slangarna) * Lossa anslutningarna till kondensorn * Vik bak hållaren till kondesorn (som också håller kylkretsen till servot) * Vik undan clipsen som håller kondensorn i högerkanten (bakifrån bilen sett) * Dra ut kondensorn som bara är instucken på andra sidan. * Montera ihop i omvänd ordning O-ringarna kan återanvändas. Smörj dem med lite motorolja innan montering bara Detta gäller 520. De bilar med större motorer är tydligen krångligare. DS |
|
|
Fint att du fått allt att fungera! Går det verkligen att smörja dem med motorolja? kanske det går, men det är special o-ringar i kylsystem, vanliga o-ringar äts upp av köldmediumet, visst var ringarna gröna? Om jag minns rätt så ska o-ringarna till r134a vara grönfärgade. //Simon |
|
|
Ringarna var svarta faktiskt. Tydligen fanns det bara BMW original att välja på och de hade inga ringar men brukade alltid återanvända o-ringarna utan problem. Och det var de som sa att jag skulle ha motorolja. Jag hade samma fundering som du men ibland får man ge sig och bara acceptera vissa saker tänkte jag... Mats |
|
|
Man kan få uppfattningen att det är mest problem med alla bilars klimatanläggningar, naturligtvis delvis beroende på att ingen skriver här när allt funkar som det skall. Tur att mycket av AC-delarna i de flesta bilar (även t.ex BMW) är japanska, eftersom de tydligen är bra. Men den eviga jämförelsen med hemmakylen är ju lite sned eller? Byt ut den hermetiskt slutna kompressorn mot en remdriven med magnetkoppling, axeltätning osv, sätt dit lite gummislangar, ett antal givare, styrpanel osv och placera valda delar i den miljö som råder under huven på en bil. Hur länge skulle prylarna hålla då tro? Jag har hittills inte haft några AC-problem i de bilar jag ägt, förutom en efterfyllning i en Volvo, däremot har jag haft upprepade problem med kyl/frys och värmepumpar med samma teknik under skalet. FP |
|
|
Visst är det så folke, men samma princip användes faktiskt ganska ofta förut, då tänker jag på remdrivna kompressorer, men de läckte så mycket vid axeltätningen att man slutat använda dem, och detta problem är ju också vanligt på bilar, men det finns ju inte så mycket mer att välja på. Och jämförelsen vi gjorde handlade bara om hur slappa firmor kan vara med att läcksöka osv. i en bils ac-system, har till och med hört att det ska komma nya bestämmelser, eftersom fordon läcker alldeles för mycket (redan från fabrik faktiskt). Men visst spelar ju miljön stor roll omkring utrustningen. //mvh Simon |
|
|
I kommande generationer av bilar med 42V elsystem och startgenerator inbyggda i svänghjul osv i 10-20 kW klassen lär det nog komma andra typer av eldrivna kompressorer, servopumpar osv i bilarna och man slipper alla remmarna. Mina synpunkter vänder sig inte enbart till denna tråden och jämförelsen med kylskåpen, utan lite allmänt i många andra trådar om allt som är "kass" i bilarna. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.