|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har hittat bra trimchip hos www.itsfun.com... Qvarnis altså... Finns dessa bra chip billigare nånstans eller ska man lägga ut 2000 + frakt för the number 1 product? vill gärna ha ett chip som optimerar bilen till max... tänkte sätta på sportsystem o sportluftfilter... Pengarna är inget problem egentligen men finns det billigare så finns det ju också pengar att spara... nån som vet? ----------------------- Min Bimmer: Länk | |
|
Min uppfattning är att det är meningslöst att byta "chip" på en BMW sugmotor. Vill du verkligen optimera bilen så tycker jag att du ska utföra en mappning, det vill säga omprogramering av bilens motorstyrning samtidigt som den körs på rullande landsväg. Detta bör du göra efter att ditt sportavgassystem monterats - skippa sportluftfiltret som bara drar in en massa skit i motorn utan att tillföra någon effekt!!! Mappning är lite dyrare än ett "chip", men då får du en verkligt optimerad motor, samt att du får SVART PÅ VITT hur många hästar bilen levererar! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Håller inte med ang sportfiltret. Har avskärmat mitt + fixat så att den bara andas kall luft m,m. Skillnaden märks speciellt när man ska köra om ute på motorvägen. Det är ju ingen jätte skillnad men skillnad det märker man! Ang att det ev kan dra in mer skit i motorn kan delvis stämma man måste därför vårda filtret efter instruktioner så att man slipper extra skit i motorn. MVH jimmy |
|
|
Många har väldigt svårt o förstå hur väl optimerad en orginalmonterad luftburk från Bmw egentligen är. Jag föreslår att alla som hävdar att sitt "sportluftfilter" ger extra effekt till deras sugmotor Klockar sin bil i alla möjliga intervaller före och efter. De är ren placebo effekt (De låter mer och då måste de ju gå fortare med resonerar påhejaren) om man inte har en väldigt hårt trimmad sugmotor. Dvs de är mycket annat som är flaskhals effektmässigt innan ditt luftfilter blir det. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
"Buttometern" är ingen säker mätmetod. Fanns en tråd på zatzy som bromsat en 518 före och efter. Han tappade 4 hk med det nya sportfiltret. En annan tråd som handlade om M5 (3.6 + 3.8) som bytt filter + avgas + chip i UK bromsade sina. Samma sak där, lägre effekt för dem som bytt dessa saker. Wendtan har rätt att BMW, och säkert flera bilmärken, har redan optimerade luftfilterboxar. Men någon annan får gärna överbevisa min teori på en bromsbänk. Jag betalar bromsningen om den ger mer effekt, du betalar om den ger mindre effekt än orginal. M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
BMW 328i har samma luftfilter som bland andra BMW E36 M3, både E36 3,0 och 3,2 samt M3 E46. Att luftfiltret på en 328i skulle utgöra någon form av strypning tycker jag låter MYCKET orimligt, med tanke på att man med samma luftfilter kan utvinna över 340 hkr! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Jag märker att bilen är rappare det räcker för att övertyga mig. MVH Jimmy |
|
|
placeboeffekten. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Hehe... tillbaks till ämnet? Debatter om luftfilter kommer aldrig att sluta o det finns typ 100 trådar om det här på autopower... är osäker om jag vill montera öppet filter, ljudet är jag visserligen sugen på... som sagt... var kan man köpa BRA trimchip billigare? satsa på det bästa istället? ----------------------- Min Bimmer: Länk |
|
|
Man kan ju säga så här. Om det ger lite mindre eller lite mer effekt spelar ju ingen roll. eftersom att det inte märks ändå? Men någon som märks är ju ljudet. och dom som vill ha det borde byta till öppetsportluftfilter. |
|
|
mitt tips är att leta runt lite efter begangnade chip, på alla möjliga sidor. Kanske inte så vanligt men ge det ett försök. Själv fick jag fatt i ett begangnat KÖHLER chip för 1000kr,jag var skeptisk till en början att det skulle hjälpa, men jag får nog erkänna att jag märkte skillnad, särskillt på lägre varv. Sedan förbättrades tomgången. |
|
|
OK tack... får se vad jag hittar! ----------------------- Min Bimmer: Länk |
|
| Öppna luftfilter kan bli en dyr historia eftersom luftmassemätarna inte direkt jublar över en sådan installation. | |
|
Här finns ett reportage från Bilsport som jag scannat in för er som undrar om chiptrimning ger något. Ni som är skeptiker behöver inte läsa för det ger ju ändå ingenting...;) MVH/ Qvarnis |
|
|
Hmmmm attans! .....Här kommer reportaget Länk MVH/ Qvarnis |
|
|
Qvarnis, Det där reportaget säger ingenting annat vad tillverkarna påstår att deras chip ska ge för effektökningar! Kom gärna med bromsbänkspapper som visar motsvarande effektökning, så lovar jag att aldrig mer tvivla... Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Reportage och reportage....mer en sammanställning av olika chiptillverkares reklameffekter! Kvaliteten på journalistiken i det "reportaget" är väl under all kritik! Jag har efter alla år, fortfarande inte sett ett enda oberoende test där man kunnat belägga de påstådda effektökningarna i sugmotortrimchip...det gör att åtminstone jag inte köper marknadsföringsargumenten bakom dessa! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Qvarnis: inte för att vara sån, men är det samma bil, testad vid samma tillfälle ? Det står nämligen inget om det :) // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
så tillbaks till ämnet ;) ----------------------- Min Bimmer: Länk |
|
|
hör med Mikael 0708-124990 han håller på med trimning av bmw och har bra priser /krille |
|
| Den där chipsammanställningen är inte helt färsk, någon här som skall chippa sin Z1? :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.