|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har läst och läst, men inte hittat någon som har 19" BBS CH på sin E46 coupé försedda med 235/35*19 däck. Passar detta, eller behöver man valsa skärmkanterna? Någon som hade touring behövde lite modifikationer, men vissa säker att touringen har lite mindre hjulhus - sägen eller sanning? Någon som har bilder på en E46 Coupe med 19" BBS CH, skicka gärna dessa eller länk - är på väg att beställa däck för att hinna få dessa före semestern. Står i valet och kvalet mellan 19" BBS CH eller 18" 135M-fälgar, alltså BMW original. Nackdelen är bara att Bmw placerar sina fälgar så långt in i hjulhusen, ser mkt bättre ut med lite lägre inpressning. Kanske får man betala igen detta när det kommer till spårkänslighet osv... MVH Tobias | |
|
Gratulerar till nya bilen Tobias! Blev det den utan multiratt? Bilder? Maila gärna info om du vill, du har min jobmailadress? Hur som haver, angående fälgdiskussionen så ska jag försöka hålla mig så opartisk så möjligt. Jag har sett e46 coupe med 235/35/19 runt om som rullade fritt utan modifikationer. Du får däremot räkna med viss deviation på hastighetsmätaren då. För bilder kika i denna tråden: Länk Det är ingen myt att coupen har större hjulhus än sedan/touring. Om du går på Bmw 18" 135M så garanterar jag dig en i princip spårningsfri bil med de däcken jag rullar på. Den e grymt kursstabil och helt enkelt en dröm o framföra. Komfortmässigt i jämförelse med 17" M68 är skillnaden ytterst liten. 19" har jag provkört några 330s på och, de var inte helt bekvämt, men de funkade. Kontenta, du ska inte behöva valsa skärmkanterna med de dimensionera. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
Deliq |
Den här touringen har 19" Challenge Länk Om den är modifierad i hjulhusen vet jag inte, men det ser iaf välfyllt ut... M V H // Dennis L. "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
Wendtan: Jag har bara din teliaadress, däremot så har du min på SKF. Skicka ett mail dit med din adress till "Packföretaget" om du är kvar där, så kommer det lite info och bilder imorgon - sitter hemma och "arbetar" idag, varvid det inte blir så mkt bilder skickade över modemet. Pratade just med en leverantör och det blir faktiskt 18" 135M-fälgar med 225 fram och 255 bak, enligt Bmw's specifikationer. Michelin PS. Mvh Tobias |
|
|
Jag mailar dig. Hehe, du gör ett gott val, ja e så nöjd man bara kan vara. De ja tycker är bäst med fälgarna är att de inte har en djup kant som äter stenskott. De håller sig i nyskick lääänge om man bara låter bli att låna ut bilen till flickvännen som verkar dras till trotoarkanter :) Blir det Bmw orginal eller replikor? Bmw orginal går bara att få i de 2 orginal dimensionerna, dvs 8" och 8,5 breda. Packföretaget :) Hehe, som DHL då eller? Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Tobias: Nice val :) Du väljer mellan de 2 uppsättningar jag kommer köra på :)) Jag kommer köra 19" BBS CH sommar och 18" M135 vinter. Tänkte bara kolla om du är säker på att du får Michelin däck på fälgarna? Det verkar vara olika på bilar som levereras med de fälgarna iaf. Såg en idag som hade Bridgestone Potenza RE040 från fabrik... /Johan |
|
|
Man brukar iregel få välja mellan Michelin Pilot sport II samt Potenzorna. De finns även vissa uppsättningar som kan väljas med Dunlop SP 9000. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Johan: Tack, valet var inte svårt. Både Wendtans och Robgus bilar i galleriet är utrustade med 135 M och det ser BRA ut - men det blir nog också en lite moderat sänkning av bilen. Jag kommer att få Michelin, för jag frågade specifikt efter det och de skulle levereras med 225/40 fram och 255/35 bak - Michelin Pilot Sport. Nu är det bara att vänta ett par dagar och sedan se hur den kommer att se ut! :-) //Tobias |
|
|
En mindre omsvängning i val... Det blev inte ngn leverans av 18" 135 M, utan nu kommer bilen att förses med 19" BBS CH med Good Year F1 istället! Hoppas det kommer att se ok ut. //Tobias |
|
|
Snyggt val! :) Ligger en exakt sån uppsättning i min källare och väntar på bil. Bra val att ta F1 däcken då de skyddar fälgkanten väldigt bra. /Johan |
|
|
Tack Johan! Jag hoppas bara inte bilen blir som ett "höghus", för jag kommer inte att hinna fixa något annat chassi före semestern och det är ändå 400 mil som ska rullas! //Tobias |
|
|
Närå det tror jag inte. Det är väl sportchassi standard på 330? Går en 320T här i stan med 19" och original BMW sportchassi och det ser helt ok ut. Visst skulle det vara snyggare med lite mer sänkning men det skämmer inte på semestern iaf ;) /Johan |
|
|
Förresten Tobias, hade du kört på 18" Dunlop vinterdäck? Ska ju köra M135 fälgarna på vintern och har nu skaffat 4st Dunlop SP Winter 225/40-18. Har du erfarenheter av de? /Johan |
|
|
Johan: Ska du köra 225or på de 8,5 tum breda bakfälgarna? De skulle ja inte rekommendera, fälgen kommer skrapa i innan däcket gör det. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
wendtan: Hade 225 på mina 8,5 Hartge och det va inga problem. /Johan |
|
|
Jag hade det i vinter och kan säga att de räckte man nuddade trottoarkanten så var fälgen skrapad. De är hur som haver LÅNGT ifrån optimalt. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Wendtan: Du som är väldigt fälg/däck kunnig, jag har ju 19" på min kärra, det är 235/35 19 på alla 4, och mina bakdäck är FRUKTANSVÄRT nära kanten, är väldigt rädd att ifall man kör på nåt farthinder i lite snabbare takt att dom kommer slå i? Har du någon bra lösning till detta? //Sebbe Länk |
|
|
Sebbiis: De låter lite konstigt, vet du vad du har för offset på fälgarna? Vilken modell är det? Vet du det kan vi luska reda på offseten. En lösning är att svarva ner fälgcentrum så att fälgen kommer längre in i hjulhuset. Detta är dock något man måste överlåta till en kunnig fälgrenoverare eller liknande. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
wendtan: Får försöka att inte vara så nära trottoarkanten :) /Johan |
|
|
Johan: Bor man inte i stan så är de lungt, men de är i princip oundvikligt annars. Jag e fruktanvärt försiktig med mina nya 135M och har hittills klarat mig, men de känns som en tidsfråga. De som är bra med orginaldimensionerna är att fälgskyddet på däcket tar mildare touchar. Men med 225 på en 8,5 tums fälg blir de alltid fälg först. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
wendtan: Jo det är sant. Tyvärr är jag inge sugen på att åka bredare än 225 på vintern. Så man får hoppas att man klarar sig och fickparkeringar är förbjudet. /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.