|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Om du har vägarna förbi Gbg någon dag, eller orsa/mora vid midsommar så kanske man kan ta en koll. Vad är det som är problem med din navigator? Min nya MkIV fungerar klockrent som sagt, och jag har ändå uppgraderat från MkI till MkIV... (Efter en del turer fram och tillbaka, kodning hit och dit, med en begagnad som visade sig vara trasig) /Hammar |
|
|
Hammar, har du uppgraderingsskivan med vid köpet av Mk4 och 16:9 skärmen? Jag har version SW 4-1/20 vad har du? ******IMPORTANT. If you are installing a NEW MKIV, once you install the hardware you will need to upgrade your software. After installation the navigation computer will prompt you to insert the software CDROM. If you purchased from BMWNAV, The latest version of the BMW software CDROM should be in your shipping box. |
|
|
Jag vet inte vilken version jag fick med, det var en bränd skiva (kan kolla vilken version jag har nu om du måste veta :). Men BMW borde kunna låna ut skivan till dig om du känner någon där. Den senaste versionen är v23 jag tror jag fick med v 22.1 i "paketet". Men jag tänker inte uppgradera till v23 eftersom det fungerar bra som den är. Sedan tror jag inte det är så stora skillnader mellan v22 och v23, rätta mig gärna om jag har fel. Då man kopplar in MkIV så kommer den att begära att du ska ladda en mjukvaruskiva, sedan kommer den att ladda navigatorn med mjukvaran och spotta ut skivan och sedan be dig vänta tills den startat om sig. Så allt sker automatiskt kan man säga, men som sagt, har en skiva redo när du ska koppla in en MkIV som inte har varit installerad förut. /Hammar |
|
|
Kom att tänka på en sak när ni diskutera mjukvara. Min cd-växlare har lite roligheter för sig. Om man spelar som vanligt och trycker på byta låt så funkar det som det ska men om man håller in knappen för att spola så spolar den men nästagång man trycker på knappen lite snabbt bara för att byta låt så spolar den i stället. Hur än jag gör så kan jag inte få det att byta låt. Utan det jag får gör är att byta cd-skiva i växlaren och sen byta till baka och då funkar det att byta låt igen ända fram tills dess att jag känner för att spola igen. Är det oxå nån programvara som går att updatear på nått smidigt sätt? /Micke |
|
|
Det brukar vara så att den ska återgå till "byta spår" efter ett antal sekunder efter man har spolat fram/tillbaka. Så kan det vara så att du inte har väntat tillräckligt länge? Annars tror jag inte det har med mjukvaran att göra, det är separata moduler. /Hammar |
|
|
Hammar, Var får jag tag på en sådan uppgraderingsskiva?den kanske har blivit tested och uppgraderad av han jag köpte den av!?! hur vet jag om den ej behöver denna sofware i början då? |
|
| hittade en gratis zipversion på nätet på denna V23 sofware upgrade. tack hammar | |
|
De finns att ladda ner så man får bränna själv om man vågar (risk för fel vid uppgraderingen). Sist jag kollade hade Länk mjukvaran under länken nerladdningar, men man måste regga sig (tar en minut kanske). Det bästa är att låna en sådan skiva från BMW, fråga helst någon som är i verkstaden eftersom de i receptionen/mottagningen oftast fungerar som ett filter och stoppar alla sådana förfrågningar. Det tar max 6 min att göra en uppgradering så det kan de egentligen göra på plats gratis tycker jag om du gör det på egen risk (vilket du oftast ändå får göra). Det är svårt att veta innan OM den behöver ladda mjukvaran för första gången, bara genom att titta på den, om man inte VET att den är fabriksny och aldrig använd. Är den fabriksny så kommer en fråga upp på skärmen som ber dig mata in "navigation software CD". Om den har blivit använd tidigare så måste ju personen som först hade den ha laddat mjukvaran och då ska det inte behövas en ny uppgradering av mjukvaran. Det är viktigt att bilen hela tiden har ström så den inte blir strömlös under nstallationen av mjukvaran, för annars kan navigatorn gå sönder. Men min erfarenhet av MkIV är att inte köpa dem begagnade, utan köp helst nytt. Det är lite av ett spel att köpa begagnat när det gäller navigator och videomoduler. Köper du begagnat så köp lokalt så du kan testa den i din bil innan du köper den. (Kollade på min nu och det var SW 4-1/20 som blev installerad via skivan jag fick med.) /Hammar |
|
|
Hammar, då har vi samma version du och jag..SW 4-1/20 det är V22 så den duger gott och är tillräckligt nytt. Min MK4 måste ha blivit testad och uppgraderad av han jag köpte den av. Så det är nog bara köra på får jag hoppas. började meka med den..GPS.modulen satt allra längsr bak, så var tvungen att skruva bort allt för att nå den..så vi får väl se imorrn om GPS:en funkar nu med den svarta koax.sladden i Mk4:an. Tack Hammar för all hjälp. |
|
|
Det borde den göra, det är bara en sladd som kan passa och det är den korrekta (vanligtvis). V22 duger fint, har inga problem med den. Hittar som den ska osv så då finns ingen anledning att riskera en trasig navigator. ;-) Hade du MkII innan? Kan tänka mig att det kan vara struligt. Till min MkI så var det bara en silverbox jag behövde ta bort och den gamla kabelstammen också då, som jag bytte till den nya (mindre mängd sladdar). Jag tror det ska gå bra, lycka till och återkom med rapport om hur det gick. /Hammar |
|
|
Hammar, Gjorde det sista i morse.Kopplade in sladden i MK4:an..och väntade spännande på resultated med den gammla Mk2 Navi Cd-romen..Vad hände? DET FUNKADE :-D |
|
|
michel: Japp, MkIV kan läsa båda formaten. DVD-versionen av skivan kan du resa med i hela europa utan att byta skiva (större delen iaf) så om du rör på dig mycket i europa så är den DVD'n klart värd att köpa, man slipper byta skiva och den kan beräkna hela restiden. *Tar fram min kalender* - Så, ska vi boka en provtur med din M5:a nästa vecka då eller? :-) /Hammar |
|
|
Hammar, Det är tur att den gör det så man kan se hur mkt bättre DVD formatet är i jämförelse ;-) :-D Ja om du kommer hit så no problem ;-) |
|
|
Hammar, har du lust att beskriva hur du kopplade in AV RCA kontakten? Maila mig gärna kopplingsschemat. Förklara gärna hur du kopplade in ljudet från DVDn också. Vad har du för DVD spelare? Använder du den från MkIV eller har du en extern? MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
TCG: Jag har ingen DVD-spelare, bara DVD-navi. Men jag har kopplat in stift som jag köpte på BMW till kontakterna på videomodulen så jag har nu RCA Video / Audio in till videomodulen så man kan se via AV-kanalen på skärmen. Det går då i princip att koppla in vilken video/audio-källa som hälst som skickar signalerna via RCA, som t ex. en DVD-spelare, kamera eller dator. Själv ska jag koppla in en minikamera som jag ska montera skyddad i fronten. Jag kan maila dig schemat vilka pins i kontakten som man ska koppla in för att få in video och audio och ev. bilder (minns inte om jag tog några under tiden). Det är i alla fall på den vita kontakten som sitter monterad på videomodulen som man ska in med ett par extra stift (4 st). Pin 6 video (+) och pin 15 är för video ground. Pin 4 är ljud (+) och pin 5 är ljud ground. Så man köper 4 stift på BMW och sätter dem på resp. stift, sedan får du ev. köpa RCA-kontakter på Elfa och löda fast dem på rätt stift i RCA-kontakten. Eventuellt kan man få jorda en av videosignalerna för att få bilden att visas rätt. Tyvärr går det bara att få mono om man kopplar till videomodulen eftersom den endast har en ingång för ljud men det duger fint tycker jag, har tittat på DVD via datorn och ljudet har varit bra, inte som äkta 5.1/DTS men ändå... :-) /Hammar |
|
|
Jag hade tänkt koppla in en Next Base Länk och vill ha bilden på skärmen och ljudet i högtalarna. Så ska jag försöka komma på något sätt att förmedla IR signalen framme i bilen till bak i bagaget. Det är kul att fundera på detta, ännu roligare om jag löser det på ett snyggt sätt :) Jag har inte bilen i Gbg och kan inte köra den då mitt körkort flugit sin kos. Men det hade varit riktigt kul att ses då jag fått tillbaka det i November då vi verkar vara två BMW och teknikgalningar bägge två... :) MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
Absolut, teknikgalning och nybliven(?) "BMW-freak", vem vet vad man kan komma på mer att montera i bilen. :-) Återkom gärna när kortet är tillbaka och bilen är på plats. Kommer troligen att montera kameran i bilen under augusti månad, meningen är att kunna filma under körning och som hjälp vid svåra parkeringar. ;-) /Hammar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.