AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.592

AV-signal via videomodul, varför jorda?

Sida 1 av 2
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Har idag lyckats koppla in en RCA för video till videomodulen.
Jag kopplade in signalerna till stift 6 och 15 i den vita kontakten, men jag var även tvungen att koppla en jordad sladd externt till chassit för att bilden skulle träda fram ordentligt.
Jag trodde den jordades via "AV Ground" på stift 15...

Är det någon mer än jag som har gjort på samma sätt och som inte har behövt koppla en sladd till chassit tillsammans med en av AV-signalerna?
Eller är det stift 10 och 11 som används till jordning av AV-anslutningen?

/Hammar
MM
15
MMicke
325i -00
Hejsan!

Jag har inte gjort några kopplingar alls med min TV-modul. Men om du råkar sitta på ett lite shema över vad pinnarna i kontakterna motsvara så skulle jag bli mycket glad om du ville dela med dig utav den informationen.

/Micke
Hammar,

Jag vet inte hur det är på E39 men på E46 så är många av dessa stereo och TV signaler isolerad från jord i chassit och jag vet att några haft problem med detta tidigare. Varför inte köpa en färdig AUX-adapter så du kan koppla in en DVD (eller vad du nu ska koppla in)? :-)

/RS2
Hammar,

Det är typ en sådan här adapter du behöver istället för att bygga en själv! :-) Det finns av flera olika tillverkare och modeller beroende på om man vill koppla in extra skärmar och bilmodell.

Länk

/RS2
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
RS2: Vad kostar en sådan och var kan man köpa den?
Det är alltid roligt att bygga själv, men om den t ex. kan ta bort fartspärr osv. (när man vill ha t ex. en kamera inkopplad till AV) så kanske det är värt att köpa.
Den jag bygger själv kostar nästan inget alls att bygga, runt 50-lappen. ;-)

/Hammar
Hammar,

Bäst du kollar direkt med någon som säljer dessa eftersom du nu har en DVD baserad navigator och ny video enhet och det är olika versioner för dessa. Ring eller maila Tim på Mobilecenter i England Länk så kanske han kan hjälpa dig. Han brukar också vara på Yahoo forumet ibland. TV spärren är en separat modul ytterligare.

/RS2
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
MMicke: Du har mail

RS2: Ska göra så och se vad det kan kosta.
Låter som en bra lösning.
Under tiden lekter jag lite själv. ;-)

/Hammar
MM
15
MMicke
325i -00
Hammar tackar för materialet.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

RS2, vet du om den där adaptern (BMW01VID) passar till en E38-99 med MK2-navi samt TV-modul ? Har idag problem med störningar på bild/ljud när jag försöker att ansluta dvd/x-box till min aux-ingång i mittkonsoll baksätet.

Mvh. Patric

Min 740
Länk
BMWCS #4598
MM
15
MMicke
325i -00
Angånde fartspärren till TV:n är det någon som vet hur tuner får reda på att fordonet rör på sig. Kommer den infrommationen över I-bussen? I så fall skulle man inte bara kunna sätta dit nån mindre microdator som helatiden scannar bussen och läser av medelandena och skickar vidare dom förutom när de medelande som säger att bilen rör sig, det filtrerar man helt enkelt bort.
Annars har jag för mig att jag har hört nånstans att det finns nån ABS-signal eller om det var hastighets signal som går på en egen kabel till TV-tuner, i så fall går det inte bara att koppla den tråden till jord eller +12 eller om det så behövs så kan man väl koppla en liten microdator på den som simulerar den signal som bilen ger när den står stilla.
/Micke
PJ,

Sorry jag har ingen egen erfarenhet av E39. Kan det vara så att det inte går att koppla in vad som helst på denna inbyggda aux-ingång i mittkonsollen bak? Någon annan som vet?

/RS2
Micke,

Det finns många olika moduler för att ta bort TV spärren som gör just detta och som fungerar mer eller mindre bra beroende på hur de är konstruerade. Det är tyvärr inte så enkelt som att blockera hastighets signalen eller filtrera bort något på I-bussen eftersom många andra kontrollenheter också är beroende av dessa signaler. Så mitt råd är att köpa något som fungerar och som många andra erfarenhet ifrån.

/RS2
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Men vilken sladd är det då?
Det finns en iBUS ingång/utgång på pin 3, blå kontakt, men den är till för fler saker än bara hastighetssignalen, t ex. identifiering av modulerna så som videomodul, navigator osv.

Jag tror man måste ha ett "iBUS-filter" som skickar iväg alla signalerna igen fast den skickar signal om att hastigheten är = 0 istället för det riktiga värdet.
Så jag tror inte det är så enkelt som att bara kapa en sladd och sätta en strömbrytare på den. ;-)

Nu har jag även ljud till AV-ingångarna, trevligt men skulle vara ännu trevligare med stereo, men det går tydligen inte att få eftersom det endast är en ingång för ljud.

/Hammar
Helt rätt Hammar. Man behöver alltså en mer intelligent modul. Köp någon färdig som fungerar istället. Fick du något svar ifrån Tim i England?

/RS2
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
RS2: Ja, lite har man ju lärt sig under resans gång om navigator och iBUS. ;-)
Ang. Tim så, nej, jag skickade en fråga till "sales@..." men inget svar.
Får försöka igen i veckan.
Just nu klarar jag mig med det jag har så länge, men jag vill gärna få reda på kostnad och vad som krävs för att installera en sådan modul.
Så om du kan så skicka mig gärna e-adressen direkt till Tim så kanske man får snabbare svar?
Tack för all hjälp.

/Hammar
Hammar,

Testa tim@mobilecentre.co.uk istället.

/RS2
Vad sägs om att omprogrammera gammla Tv-modulen för att ta emot 16:9 format och även bortagning av tvspärr ?

Vad tror ni?

Länk
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Låter som en idé men jag har inte den gamla modulen utan den nya, köpt 2004.
Men jag skulle helst vilja ha det påslaget när jag vill och även avslaget då t ex. någon måste låna bilen (med betoning på MÅSTE, annars är det förbjudet att låna min bil...). ;-)
Helst av allt skulle jag vilja ha en på/av knapp vid panelen.
Men jag ska maila Tim en dag och kolla, tack RS2 för adressen.

/Hammar
Vad snackar du om Hammar? :-)
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
michel: Så du menar att du skulle låna ut din M5.a till någon som har en förkärlek till TV-tittande?
I think NOT! :-)
Ha ha ha....

...föresten, kan man få låna din bil? :-P

/Hammar
Javisst Hammar no problem..fixa du bara så att min nya
Mk4 funkar med 16:9 monitorn så är bilen din för ngn timma ;-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.