AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.593

Är 318iS Svårsålda eller bara jag som har otur!?!?

Sida 1 av 2
ex
80
exxpert
540ia -95 (94)
Helt sanslöst!,, jag har haft ute min 318 iS -93 ute i olika annonser, la ut den på annons i lokaltidningen typ 12000 läsare, INGEN ringde, priset jag vill ha är 40.000:-.. nu till frågan, är priset verkligen så oskäligt för en bil som min, kompisen hade en likadan fast blåmetallic med en massa kjolar o skräp på, en 92a som rullat 24.500, min har rullat 19.000 o han begärde 48.500 mest bara för att kolla läget, o får sålt bilen på ett par dagar. Till saken hör att hans inte ens var fin i inredningen o att det kom diverse ljud vid backning från bakvagnen. Kan någon reda ut detta faktum för mig att jag har så svårt att sälja min o inte han sin, är det verkligen ingen som bryr sig om själva skicket på bilen o inte bara antalet kilo plast o spackel på den?

Väl mött..

//Daniel Eklund
ex
80
exxpert
540ia -95 (94)
hmm.. 120.000 läsare ska det vara..

//Daniel Eklund
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
40.000:- tycker jag låter lite väl högt. Spåde min 320-92 sv-såld förra sommaren för 38.000:- Nybesiktigad, nyskattad, M-Ratt, M-Växelknopp, t-lucka, Car Guard, Immobilizer, Alu fälgar till både Sommar och vinterhjulen, m.m Calypsoröd, 22.000mil. Och det var en sexa. Du får att dra av minst 5000:-
Jag tycker 40000 låter som ett ganska bra utgångspris. Mycket konstigt att ingen ens har ringt. Du får nog helt enkelt ha lite tålamod. Hur länge har du haft den ute och var? Blocket.se brukar ge bra resultat.

Mvh Johan
------------
BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
ex
80
exxpert
540ia -95 (94)
Har satt ut den på blocket, fyndbors.se, bilannonser.se och lokaltidningen, haft den ute på powerbörsen oxå,, inga napp!!

Känns fortfarande som folk vill ha ett gäng plastbitar mer än en pålitlig bil. skumt!

ps, grodan.. Din var ett år äldre, gått 3000 mil längre, visserligen mer utrustad, men att 320 skulle vara mer värd bara för att det är en liten sexa i är en myt. 325 ÄR mer värd, men då har man oxå en helt annan karaktär på motor..

//Daniel Eklund
Grodan: Vad grundar du ditt påstående på egentligen. Har du någon personlig erfarenhet av att sälja fyrcylindrig E36?

Jag kan bara tala av egen erfarenhet när jag sålde min blåa 318 -94 förra sommaren på mindre än en vecka för 47kkr. Finns många kunder som letar fyrcylindriga BMWs pga dess låga driftskostnad och brukskaraktär. Man kanske inte finner dessa här på forumet men tro mig, de finns!

Att en 320 skulle vara mer värd än 318is pga motorn betvivlar jag skarpt. Efterfrågan på E36 320 kan knappast vara större än på 318is, ffa inte i dagsläget när den betydligt trevligare 323 inom ekonomisk räckvidd för spekulanter i 40-50kkr klassen.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Huu, vad priserna verkar sjunka. Jag som sålde min 318is -93 ifjol sommar för 73000:-!! Visserligen var den som gott som i nyskick och med runt 12-13000 mil på mätaren, men ändå..
ex
80
exxpert
540ia -95 (94)
Min fråga är eg vad jag kan göra för att få sålt bilen utan att skänka bort den, har ju köpt en 540 som jag ska köra med. Men ekonomin går liksom inte ihop att ha båda påställda o körbara.. o vad jag förstått så är det svårare att sälja en avställd bil. :-(..

//Daniel Eklund
exxpert: Tror du har otur bara...borde inte vara så kinkigt att sälja bil i den prisklassen. Ett utgångspris på 39 är psykologiskt lockande för många kunder prova med det.
318is coupe är en perfekt bil för den nyblivne körkortsasprianten då den har riktigt låga driftskostnader jämfört med sexorna.

En startegi som KAN funka är att sätta ut ett riktigt lågt pris i kombination med "eller högstbjudande". Har du tur kan två intressenter trissa upp priset något så du ändå får ut den summa pengar du är beredd att få för bilen vid prutning. Läste om någon på forumet som lyckades med detta efter en lång annonseringsperiod.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Kristoffer_L//

Jag kanske inte har, men personligen föredrar jag en BMW med en 6:a i. Min syster kör en vit 318is och jag tycker att den är rätt så tråkig. 318is'n är rejält överskattada av 318is ägarna. En 320 har fler hästar (nu är det inte så mycket mer, men...), Bättre vrid, dessutom en underbar motorljud. Jag tyckte inte att min 320 drog så mycket i jämförelse med en 318 (E30) som jag hade för några år sen. Varför skulle jag då välja en 318is iställer för det ljuva morotljudet? För att den drar 0,10 öre billigare/mil?

Men det är vad jag tycker;)

I'd rather be dead and cool, than alive and uncool.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Har du någon länk till annonsen? Vore kul att se.

Grodan: Min 320 drog två deciliter mer per mil. Nu jämför jag E30 som förvisso säkert är törstigare trots att den endast har 129 hk. Så det blir mer än 1 öre milen i skillnad.

Mr C
Jovisst finns det folk som vill köpa fyrcylindrigt, jag till exempel... Men då vill jag ha en ospoilrad icke modifierad orginalbil nära på rostfri med fullstämplad servicebok!

Sen får det gärna vara en eller två (äldre) fd ägare som har slitit bilen med måtta.

Om bilen dessutom har soltak och ingen AC så slår jag till direkt!

Skojar inte :-)

Dessutom så föredrar jag ärliga importbilar framför saltslask unkna svenska stinkare. ;-)
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
det finns alltid köpare till allt. Handlar lite om tur oxo !!

Kan vara en nackdel att annonsera för mycket , kan verka desperat,, inte heller ett lågt pris e bra. kan skapa misstankar om att ngt e fel!!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
De gånger jag haft svårt att sälja har det bara varit att sänka priset till någon nappar.

Man får inte mer än någon är beredd att betala.

F.ö. tycker jag det är en bil som inte borde vara så svårsåld, hyffsat ekonomisk att äga och en design som tilltalar många, framför allt ungdomar. Jag skulle helt klart välja en 318iS framför en 320i och det är jag långt ifrån ensam om så till slut hittar du nog en köpare.
ex
80
exxpert
540ia -95 (94)
Hejsan på er igen!

Ja här kommer länken, Länk

Powermac: måste säga att det enda som fattas på din beskrivning är Sollucka..:-) annars stämmer det rätt bra.. förutom att jag är första ägare i sverige... slå en signal om du är intresserad..

Kingen: Jo det är oxå sant,, i början fick jag bud på typ 40.000 o då trodde man ju att man skulle få mer för den, Vilket PUCKO jag var som inte sålde den då.. funderar på att sätta upp den på 49 tusen igen o låta någon ge ett "skambud" på 40.000..:-D

//Daniel Eklund
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror jag direkt kan säga varför bilen är svårsåld. Den saknar AC samt färgen. Avsaknaden av skinn gör inte speciellt mycket på just den här bilen, men AC och färgen kanske inte är superpoppis? Hade bilen vart svart eller silver hade det förmodligen vart enklare. Tyvärr tror jag inte att sänka priset (med några tusenlappar) kommer göra speciellt stor skillnad. Bilen är just nu iskall. Tror att det är lika trolig att någon ringer om du höjer upp den till 45.000 som att sänka den till 39.000.

Det är bara att annonsera vidare (blocket.se, lokaltidning igen?) och hoppas på det bästa.

Lycka till!

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
exxpert//

Inte nedlackad heller, men du kan åtminstone färga trösken själv så att bilen ser nyare ut. Det ger bättre intryck på en eventuell köpare. Min 320 somjag berättade om tidigare i ett inlägg ovan var inte heler nedlackad, men jag lackerade trösken själv och det blev bättre, det såg fräschare ut i alla fall efteråt.

I övrigt tycker inte jag att calypsoröd är så ful, det hade jag även på min bil.

Här har du en länk på min ex;)
Länk

I'd rather be dead and cool, than alive and uncool.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nej, jag tycker inte vita bilar är fula tex men det gör dom inte mindre svårsålda. Rent generellt är det inte en bra färg om man ska sälja bil. Vinrött känns lite mycket 1995 för de allra flesta tror jag.
Jag är benägen att hålla med acey här till fullo.

Sälja bil på vår/sommaren utan AC/klima är lite som att sälja kylskåp på Grönland, tyvärr. Går nog enklare på sensommaren/hösten tror jag.
Skinn tror jag är mer kinkigare på de "lyxigare" 5- och 7-serien. Nedlackning tror jag är skitsamma, snyggt om det finns men går att fixa billigt om man nu önskar. Ungefär samma som med vita- -bilnkers-runt-om

Av bilderna att döma verkar den även sakna viktig svensk standardutrustning tex, värmestolar, fällbartbaksäte (bra på IKEA) eller taklucka som nästan alla sv-sålda E36:or har.

Sen är calypsoröd inte lika hett som det var 1993, dock håller jag denna färg som betydligt snyggare än ex den technovioletta och Dakargula :-)

Du får nog hålla ut, ha is i magen och annonsera, tillslut lär du få sålt den!

Lycka till med försäljningen!

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
ex
80
exxpert
540ia -95 (94)
Fällbara baksäten är det allt..:-).. jag som glömt att skriva in det..:-D

//Daniel Eklund
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
En sak som jag tror gör att folk tappar intresse är sido blinkersen!
De är ju väldigt högt placerad, jag personligen skulle tappa intresse på grund av det. Sen tror jag almänt att det är väldigt svår att sälja bilar just nu, beg marknaden verckar vara dött! När jag sålde min 325:a så hade jag en jäkla tur, på tre veckor så ringde två personer och den ena köpte bilen.Jag fick inte ens mail med skamm bud.

Mvh Abbe

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.