AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.536

Fartkameran fick mig...

Sida 1 av 3
Em
121
Emilioh
320iM -01
Körde om en bil i 120-130 km/h, missade kameran när jag körde om. Är endast 18 år, vilket innebär att jag inte får ta körtkort förräns om 2 år, vilket känns OTROLIGT JOBBIGT. Är inte säker på om kameran haffa mig.. Sägs att det ska blixtra till men det gjorde de inte, det var ju trots allt dagsljus när jag körde, så jag vet inte riktigt.. Hur lång tid efter incidenten får man brev hem om man är haffad? =(
Em
121
Emilioh
320iM -01
Min fråga var alltså, hur lång tid efteråt får man brev hem?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Om det inte blixtrade satt det nog ingen kamera i skåpet, det gör det f.ö. ganska sällan och när det gör det tar filmen slut rätt fort.
Var bilen du körde registrerad på dig? Om inte, klarar du dig sannolikt även om kameran 'fick' dig.

/// Gunnar E.
Em
121
Emilioh
320iM -01
Observera, kl var endast 17. Det var soligt o bra. Behövs det nån blixt då? Bilen är på farsan. Men jag hade inte nere solskyddet eller nått. Han blir väl med körkortet i åtminstone 2 mån?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Om jag är rätt informerad, blixtrar det även dagtid för att lysa upp förarens ansikte + regskylten.
Fortkörning är inte belagt med ägaransvar, det är bara föraren som kan straffas. När en bil 'fastnat' på bild jämförs det med körkortsbilden på ägaren. Dom lär se direkt att det inte är din farsa, och han har ingen skyldighet att uppge vem som körde bilen vid tillfället.
Alltså: 1) Du har sannolikt inte blivit fotograferad, 2) om du blivit fotograferad läggs utredningen antagligen ned eftersom det är nån annan än bilägaren på bilden, och 3) Om polisen mot förmodan utreder vidare, räcker det att din farsa är 'med på noterna' och säger att han inte vet vem som körde.

Lugnare nu? Fast du bör nog förvarna pappsen att det KAN komma ett brev, och att han i så fall måste hålla käft.
Och du... ta det lugnt där ute!

/// Gunnar E.
Em
121
Emilioh
320iM -01
Tackar för all information Gunnar! Blev betydligt lugnare nu =)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Tror inte du behöver oroa dig särskilt. Nyfiken fråga bara - vilken kamera var det? Bron över Göta Älv? Eller var det på E20 Vårgårda-Alingsås? Eller RV40 Borås-Ulricehamn?

/// Gunnar E.
mr_xc99
grunnare du e bra på lugna ner folk :)
gillar din tex skarpt! det finns trevligt folk här ser jag ;)

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Emilioh: Det sitter dessutom bara kamerra i var tionde skåp, om ens det. Du kan ta det otroligt lugnt. Gå ut o avnjut av en öl i trädgården istället för att bekymra dig! =)

mvh
Em
121
Emilioh
320iM -01
Gunnare: Riksväg 45, var på väg till Trollhättan från Göteborg, hurså? =)

Stavros: Ok, känns bättre mkt bättre nu =) Mm, ska ta en stor stark för dig också

PS. Fan vilket skönt folk det finns på detta forum =) DS.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Emilioh: Jag åker rätt mycket i de trakterna, var bara nyfiken på om det finns skåp jag inte känner till...... ;=))

/// Gunnar E.

Jag har hört att polisen kollar och jämför fartkamera fotona mot passregistret för att se om det är någon annan familjemedlem som kört om det inte är ägaren själv.

Kommer dock inte ihåg källan till mina uppgifter.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det är teoretiskt möjligt, men förbannat jobbigt för polisen att försöka hitta en fortkörare på det viset. Tror det är en skröna, i själva verket har polisen knappt tid att kolla mot körkortsfoton på bilägaren.

/// Gunnar E.
nsumar
Humm, man ser din IP- Ardess och då vet man ven du är, och på detta sätt kan man spåra upp dig, och du medger att du har kört fort! och därmed ryker ditt kort ASAP.

Du vet att polisen läser dessa sidor!!!
sorry... grabben

HEHEHE
Fan vad jag ljuger, eller ??

:-)
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Detta har hänt på vårt företag 2 ggr (att ngn blivit plåtad) med tjänstebilen.

Följande händer:

Sitution 1: Pelle blir plåtad. Polisen ringer vårt kontor, berätta läget och undrar vem som körde. Blåbäret vid telefonen säger: "Det var Pelle". Efter ett tag får Pelle hem böterna.

Situation 2: Jag blir plåtad. Polisen ringer, berätta läget och undrar vem som körde. Chefen säger, vi kan inte ha koll på vem som kör vilken bil, de byter hit och dit... Inga böter till mig alltså...

Emilioh, har du inte sett ngn blixt kan du med största sannolikhet vara lugn... Som sagt, om du blivit plåtad i farsans bil så ska det nog mycket till innan det kommer böter (om inte farsan tjallar). Om det skulle komma böter och återkallande av körkort så tar det nog ett tag. Tycker inte det finns ngt att oroa sig för! Kör du vidare o njut av din bil!

*Pelle heter något annat i verkligheten.

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Min M3:a: Länk
JL
76
JL
316ti Comp. -02
Hej!

Om jag inte missminner mig kan man inte förlora körkortet med dessa skåp. Tror bara att det är böter som gäller.

Jag kanske bara har (önske)drömt det, rätta mig om jag har fel!

/Jonas
nsumar: Även om någon vid ordningsmakten skulle läsa det som Emilioh skrivit här, så är risken att just denne polis är den som har hand om just detta fall med fortkörning.

Även om det skulle slumpa sig så att det är just den polisen, så tror jag inte han orkar, har lust eller kan dra igång en utredning om vems IP-adress det är. (kostar nog mer att göra en sådan utrening än att strunta i det)

Tror för den delen inte att det som skrivs på allmänna forum ens kan användas som bevis i en rättegång.

Mvh Carl
nsumar
Nu är det så att man ser inte hela IP- Adressen !, ville bara driva men han lite, sedan så är det ingen skillnad mellan att erkänna något i ett offentligt forum mot andra forum för kommunikation. Titta på Knutby fallet där har man SMS som bevis för morden, även om dessa inte är inom det offentliga forumet så är det elektroniska, men i detta fall (om det skulle vara ett sådant) blir svårt att bevisa vem som skrev inlägget, och att binda detta till vederbörande.

Med dessa frågor har inte med BMW forumet att göra utan snarare personlig integritet och säkerhet på Internet, och detta ska man värna om.
Em
121
Emilioh
320iM -01
Guys, sluta skoja nu va =( Jag har kollat brevlådan varje morgon sen dess. Nån som sa att bara blir böter, nej för min del ryker körkortet, tog kortet för knappt ett år sen.
be en bön för mig, bröder =)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Emilioh: Du får inga böter! Jag har blåst för din dom där sabla skåpen i uppåt 150 km/h ibland. Jar orkar helt enkelt inte. Mitt i natten, tomt på vägen, viltstängsel. Även på dagtid ibland. Har gjort det mååånga gånger. Det händer inte ett skit! Det kan inte vara ofta det sitter en kamera i dom dära skåpen asså. Sannolikheten att du skulle ha blivit fotad är nog 1 på 1000.

mvh
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
tjenare

gunnare är värd guld när oron tar över, minns hur han lyckades lugna mig för två måander sen när bilen var nyinköpt! tack!
du blev nog inte ens fotad, grejen är den att man förstorar upp tanken 1000 gånger. hmm, tänkte du på fartkameror nån gång tidigare under dagen`?

Mvh Mohsen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.