AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.808

TRANS PROGRAM på displayen

Sida 1 av 2
PIST OFF
vad är detta för något??Dök upp igår vid start,släckte bilen och startade igen efter 30min o de var borta

20tum SPLITT
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Första tecknet på växel-låds renovering, men lugn du kan ha flera tusen mil kvar...
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej,

Detta får jag alltid efter att jag har startat bilen när laddningen i batteriet minimal (allså efter många
trötta/sega startmotor försök). Jag måste byta batteri snarast!.

mvh
George
PIST OFF
Kan det vara batteriet??
Eller en renovering :(

20tum SPLITT
Hoppas att du har tur att det är batteriet. Det stog så på min display med engång. Renovering låter dyrt.
Jag hade också det problemet på min 540 så jag ringde en bmw verkstad. Dom sa att det inte hade med växellådan att göra utan det var något program som dom hade när bmw levererade sina bilar på lastbil. Jag litar på dom.
bmw_ludde
Jag hade problemet för ett par månader sedan, körde på motorvägen, när plötsligt hela bilen dog, mitt i natten. Jag fick inte igång bilen igen, så jag ringde bärgarn. Han körde bilen till en bmw verkstad i ängelholm, 2månader senare så fick jag tillbax bilen, det kostade mig......... 300:-!
Det var bara vattnet som var slut, dom fyllde på vattnet och jag har inte fått nåt problem sen dess

PIST OFF
BMW_LUDDE.VILKET VATTEN DÅ???I kylaren menar du??

20tum SPLITT
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Trans.prg. eller Getribe prg. som det heter med tyska som valt språk i check controll betyder dir. från instruktionsboken att "funktionsstörningar i växellådan eller växlings elektroniken föreligger. Växelväljaren kan ändå ställas i samtliga växellägen, men i läge D 4,3,2 eller 1 används end. 4:e eller 5:e växeln". Hade själv detta problem på min 740, men detta försvann vid en uppdatering av mjukvaran i växellåds boxen. Detta kommer oftast när lådan har börjat att få några mil på nacken.

Finns en heldel att läsa om du söker på tidigare inlägg tex. Länk
PIST OFF
Skall man lämna in bilen så dem nollställer boxen eller??

20tum SPLITT
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Vad jag vet så kan ej BMW utföra detta då de ej har denna uppdaterade mjukvara till boxen (Eproms byte) Gör en diagnos på motor samt låda så får du kanske se vad som kan vara roten till problemet. Kan ju ev. vara någon givare utanför lådan som spökar. Går lådan in i Trans prg. ofta ?
PIST OFF
Den kommer fram nästan bara när jag kallstartar.Det har hänt vid andra tillfällen också men mest på kallstart

20tum SPLITT
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
Har du bytt olja? Gammal vissen olja och kyla är ju ingen bra kombination..
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Tomcat: Att "Trans Progr" skulle ha med bil-leverans på lastbil att göra var bland den bästa undanflykt/okunskap jag hört från en verkstad! :-) Jag skulle aldrig anförtro min pärla till ett sånt ställe, än mindre betala dem för det.

PJ: EPROMS-byte bör vara enkelt då de nästan alltid sitter socklade i ZIF-sockel. Kan ju vara idé att be verkstaden kolla upp om det finns en senare version tillgänglig.

Håller med KL, kolla konditionen på ATF'en. Bränd eller jox i = problem. För låg nivå = enkel fix. Nivåkoll av ATF finns beskriven i andra inlägg men går i korthet ut på att på tomgång efter att ha gått igenom alla vxl-lägen med foten på bromsen ta ur nivåpluggen. Om det då rinner över ATF är nivån OK, annars inte.

Mvh Björn

PIST OFF
Balmgren:: Är det något man gör själv eller??
Vad är ATF`en för något??????

20tum SPLITT
bmwante
nuni jävlar! Har samma "fel" i min 530 -88. Det är ingen automat. Vad är det då?

Visa användare
1.621
balmgren
EPROM's byte skulle man kunna göra själv om det bara inte vore för det avsevärda problemet att få tag i vad man skall byta med - så det föreslår jag att verkstaden sköter. Ville bara ha sagt att om de vill så är själva bytet enkelt. Inte sällan så är ju, även märkesverkstäder, ovilliga att "hålla på med sånt där elektroniskt tjafs". För att klura ut vilket EPROM (-innehåll) som är rätt och "senast" samt att få tag i den är vad man betalar för snarare än själva bytet och det är det som inte är så lätt.

ATF - Automatic Transmission Fluid - "oljan" i automaten

Balmgren: En bmw märkesbutik med försäljning och verkstad är alltså inget att lita på enligt dig?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Tror att balmgren menar att de sk. auktoriserade verkstäderna ofta inte byter "delar" utan inriktar sig på hela enheter (typ. byta till utbytesenheter i stället för att byta ett specifikt chipp). Oftast så är det de sk. ej auktoriserade som kommer på de små smarta lösningarna. Fick mitt Eprom bytt hos Per Larsson Bil & motorteknik i Huddinge, dom har BMW som Specialité. Tel: 08-711 06 87 en annan är Jürgen Weise i Väster Haninge. Tror dock att han kan skicka Epromet via post så att kan sätta i det själv (såg inte spec. kompl. ut)
Visa användare
1.621
balmgren
tomcat: Jodå, i de flesta fall. Ditt exempel är väl undantaget som bekräftar regeln :) Småler fortfarande åt deras påstående att leverans på lastbil skulle ha med trans program i displayen att göra. Kan ju iofs vara ett missförstånd också.

PJ: Stämmer precis!

Mvh Björn

Balmgren: Det ät alltså automatrenovering som gäller? Vad är Epromet gäller det mig?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.