|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Böter för att köra med gula skyltar är 1000:-. 800:- för att bilen inte är registrerad och sedan ytterligare 200:- (halva bötesbeloppet för avsaknad av trafikförsäkring som är 400:-) |
|
Anton |
Räknade igenom mina kostnader från zulassungstelle,det blev totalt 1450kr (156EUR) inkl: 15 dagars försäkring (80EUR) med dom röda skyltarna.Nu fattar jag ännu mindre varför folk köper dom gula och kör olagligt genom Danmark och Sverige,det skiljer ju bara 700kr i pris,och räknar man på bilens pris är ju inte 700kr så mycket,dessutom så slipper man titta efter länsman i backspegeln på vägen hem.Eller finns det nån annan förklaring? |
| det är olika en viss skylt gäller bara i tyskland som är billig, den andra skylten varar överallt i europa, den billiga gäller inte i sverige | |
|
Anledningen till att jag köper de gula skyltarna är att de tar kortare tid att ordna på plats i Tyskland. der_meister_ Jag tror att ditt resonemang varit uppe vid ett flertal tillfällen i tråden tidigare. Det verkar ej som du läst detta? |
|
|
H Berlin: Jag har fått 800kr i böter när jag kört med de gula skyltarna. Sen om det är för lite eller inte kan jag inte svara på. |
|
Anton |
Rolex: På mina tre senaste besök på zulassungstelle har det tagit mellan 2-3 timmar,om du ändå måste dit så spelar väl en extra timme ingen roll eller ? |
| hur lång tid tart det att då den röda skylten? | |
Anton |
der_meister_: Ut härifrån, det här är ett seriöst forum. |
| nope | |
|
Anton: Ett vanligt besök tar max 20 minuter för mig om jag vill ha de gula skyltarna. De röda tar en bra stund extra. mvh |
|
|
Rolex: Det stämmer säkert med 800 sålänge skyltarna fortfarande gäller. Efter utgångsdatum höjs det. |
|
|
H Berlin: Böterna (800kr) får man eftersom man kör ett "oregistrerat fordon". Jag tror inte att det kan bli ännu mer oregistrerat när utgångsdatumet passerat. Därför tror jag att du missuppfattat det hela. Varför skulle man få böter när "skyltarna fortfarande gäller"??? (som du skrev). Antingen är de giltiga = inga böter tills utgångsdatum passerat Eller så är de ogiltiga = böter vare sig datum passerat eller ej |
|
|
Rolex: Som du själv skrev får man 800:- böter "eftersom man kör ett ´oregistrerat fordon´." eftersom de gula skyltarna inte är godkända i Sverige, oavsett datum på dem. De är tydligen aldrig OK att ha dem i Sverige. Att man sen får mer böter för att något ogiltigt har blivit ännu mer ogiltigt är j-ligt konstigt, det håller jag med om, bara farbror polisen som tyckte det var rimligt när han och jag pratades vid ;-) |
|
Lyxkillen |
Hej1 |
Lyxkillen |
Hej! Men hur funkar det med försäkringen, den gäller väl bara i tyskland om man kör på gula skyltar? Om man själv inte är orska till olyckan? Utgår från att olyckan sker i Danmark eller Sverige! Mkt tacksam för svar, har aldrig själv kört på gula skyltar utan bara röda eller allra bäst på tyskens skyltar!!! Mvh Lyxkillen |
| har du tur så kan försäljaren fixa skyltar så bilen e klar när du kommer,annars brukar jag köpa skyltar innan hannover om jag kör förbi där då blir det gula, måste ha med bilen om man ska ha röda. svensk pass gäller där ,annars brukar det inte ta så långt tid max 1 tim beroende på kö. | |
|
buffy11: varför köper du plåtar om du ändå har en körklar bil? mvh |
|
| tex om bilen kan vara skit när man kommer fram har varit med om det ett antal gånger dom lovar mycket i tele å när man kommer fram så är den både krockad o om lackerad,när jag åker ner handlar jag mer en en bil i taget ,så slipper man vänta en dag ifall man kommer efter 3 tex när skyltstället är stängt odå kan man köpa bilen direkt å köra till nästa eller hämåt en bit, å så är det fixat med skyltar så slipper man det sen bra va. | |
|
buffy11: ok, då fattar jag. Trodde du menade att du köpte plåtarna på väg hem efter att du köpte bilen, men du menar alltså att du köper plåtarna på väg ner till bilen. Ganska smart faktiskt. mvh |
|
| jaja då hadde man inte haft mycket i hjärnan hehe. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.