|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Anton |
Körde hem en bil från Tyskland för 10 dar sen och passade då på att kolla runt lite bland bilarna på färjan mellan puttgarden och Rödby,det fanns 6 importbilar på samma däck som mig 5 av dom med gula skyltar och 1 med röda skyltar (min) när vi närmar oss Rödby börjar föraren i bilen framför (gula skyltar)att sätta upp gröna bilhandlarskyltar i bakrutan på två av bilarna medan dom andra tre glatt körde in i Danmark med dom gula skyltarna på.Nu undrar jag om någon vet om det har skett en ändring av reglerna, får man köra genom Danmark med gula export plåtar nu ? Mvh:Anton. |
| Nej dom gula är inga exportskyltar dom gäller bara i Tyskland blir du stoppad med dom i danmark då blir det kraftiga böter och bilen får inte köras en meter men det finns en del som chansar. | |
Johan_1024 |
Hej! Har också funderat läng på de gula skyltarn. Men om man tar båten från Tyskland till Trelleborg får man köra i Sverige med de gula skyltarna? |
Johan_1024 |
Lite klydd med datorn:-) Har blivit erbjuden gula skyltar av handlaren ett par gånger i Tyskland. Hur funkar det? Handlaren kan fixa de utan min hjälp? Hur gör de då med briefter? Hade varit så skönt om man slapp komma till Tyskland så tidigt på morgonen så man kan åka flyg dit istället eller något annat sätt. Brukar nämligen åka natttåget men man blir alltid så trötta av att gå upp fem på morgonen för att byta tåg! Har inte så långt att köra i Sverige så kanske klarar sig, eler blir man stoppad i tullen? Så länge försäkringen gäller är jag nöjd! Mycket tacksam för svar! Mvh |
| Tullen har inget med skyltarna att göra men blir du stoppad av polisen då blir det böter + att du har ingen försäkring om det händer en olycka med dom röda skyltarna kan du köra i sverige så länge dom gäller och då har du traffik försäkring . | |
Johan_1024 |
Hej! Så de gula skyltarna ger ingen försäkring i Sverige? Hur gör de med briefet? Måste jag vara med på Zulassung eller kan handlaren ordna innan jag kommer? Mvh |
| Handlaren kan ordna dom. | |
Johan_1024 |
Men briefet då? |
| Handlarn kan fixa dom utan dig och brief. | |
Johan_1024 |
Men i vanliga fall så klipper de briefet på Zulassung, men gör de det nu oxå? För jag ska ju ha briefter med mig hem till Sverige och vill hellst slippa besöka zulassung!? Mvh |
| Det är ingen som klipper briefet när du åker hem med gula skyltarna och då behöver du inte besöka zulassung om han fixar skyltar. | |
Lyxkillen |
Hej! Men när jag har varit i Tyskland så registreras att bilen lämnar landet, sker inte detta när man kör med gul skylt? Pris på gul skylt? MVH Lyxkillen |
Lyxkillen |
Så den gula skylten ger ingen försäkring i Sverige? har jag förstått det rätt, känns inte kul att köra uta, även om det bara är 5 mil från Trelleborg till Lund! Mvh |
|
Gul skylt: försäkring (ca 70eur/650sek) + skyltar (12eur/100kr) = Totalt 750kr. Detta pris gäller alltså om du fixar exercisen själv. (Inte svårt) |
|
Anton |
Rolex : Är du säker på att försäkring ingår i det priset ? |
| Gulskylt=ingen försäkring utanför Tyskland. | |
| Och gula skyltar får du inte ut själv om du inte är skriven i Tyskland. | |
|
Jari65: Var nere i Tyskland o handlade en Vw i fredags. Åkte själv och ordna skyltarna. Köpte de gula med hjälp av mitt svenska pass. Jag har oxå tidigare hört att endast tyska medborgare tillåtits att köpa de gula skyltarna men har de senaste gångerna ordnat dem själv. Vet inte om det bara var en myt eller om reglerna ändrats. Anton: För att kunna köpa skyltarna så måste du kunna visa upp en försäkring för damen i kassan på myndigheten. Skylten köper du ju sedan hos en privat affär "runt hörnet". Jari65: Det stämmer att den gula skylten bara gäller i Tyskland. Men ska du passera Danmark så rekommenderar jag att du inhandlar den danska försäkringen på polisstationen i tullen. Kostar 20dkr och består av en nr-skylts-liknande lapp som du klistrar på bilen (fram+bak). Sedan kan du ej på legligt sätt köra genom Sverige eftersom de sk svenska interimsskyltarna ej finns att köpa i svenska tullen längre. Du kör alltså olagligt genom sverige o det finns inget du kan göra åt detta (moment22!!!). Enda sättet att ta hem bilen lagligt försäkrad till sverige är att inhandla de sk exportskyltarna i tyskland (med rött fält på sidan). Dock har jag aldrig sedan 1998 blivit stannad i vare sig tullen eller på väg hem när jag kört med de gula plåtarna. Men detta är alltså olagligt o jag e medveten om att jag begår ett brott + kör ofärsäkrat. Böterna är för övrigt 800skr |
|
| Lyxkillen: Om du har möjlighet, låna en grönplåt av nån bilhandlare/verkstad o kör de 5 milen från Trelleborg till Lund. Köp de gula tyska plåtarna o du har kommit undan mkt billigt och LAGLIGT. Mvh | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Brukande av oreggat fordon ger de gula... 800 kr stämmer... tror mig , har fått det ... |
|
Jörgen: Jag också (ett antal ggr). Tidigare när de tyska exportskyltarna ej var giltiga i SE var man ju tvungen att köpa de helröda svenska interimsplåtarna i tullen på hemvägen. De kostade då 150kr (skyltavg) samt 800kr (försäkring). Totalt 950kr. Böterna för oregistrerat fordon är ju 800kr, så på den tiden "lönade" det sig att få böterna istället för o köpa plåtarna i tullen. Numera är ju de tyska exportskyltarna giltiga även i SE så därför ska man egentligen köpa dem om man vill vara laglig. Dock frestas många fortfarande att köpa de gula i Tyskland, förmodligen för att de är lättare att skaffa samt att de är billigare. Men lagliga att köra hem till SE är de inte... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.