AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.490

koppling e36 m3

Sida 1 av 2
ma
4
madrix
M3 CAB -98
Jag har en m3 e36 3.2 som har gåt 9000 mil
märker att när jag drar på till 7000 varv och växlar att min koppling börjar bli sliten undrar om det är vanligt att dom börjar bli dåliga runt det mil talet och hur mycket det kostar att byta kopplingen på en verksta.

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Hur märker du det?

Min koppling har gått 17000 mil och den behöver inte bytas ännu.

Det ljudet som ibland hörs när man släpper koplingen kan
också vara bussningarna på bakre bärarmen.... Jag brukar få det där gnisslande när jag släpper koplingen en aning sent.
MVH
Ben
Kopplingen ska det vara
ma
4
madrix
M3 CAB -98
Har sätt i annonser m3or som har gått runt 10000 mil att dom har byt kopling.
Den slirar allså namelerna är kanske slut.
ma
4
madrix
M3 CAB -98
Det kan ju ha med körstilen att göra också.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Det har säkert med körstilen att göra, men jag kör inte speciellt lungt om man säger så.

Bara för att klargöra: Du varvar till ~7000rpm och sedan växlar du, ner du sen ska släppa upp pedalen och samtidigt ge gas på nästa växel så slirar den. Alltså varvet går uppåt från ~5000rpm utan att bilen accelererar?
Har jag fattat det rätt då?

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
När en koppling blir sliten på m3orna: så gör en start släng i 2;An fort! gnegar de inte till back däcken så är kopplingen lite dålig! annars åker du runt 50 ~ 70 trycker in kopplingen å varvar upp bilen! dummpar av kopplingen snabbt! då märker du om den hugger i eller om de slirar!

Min bil Länk
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jag är nog förresten också lite intresserad av att veta hur det känns eller märks att kopplingen är sliten.
Min bil känns lite slö ibland och den har som sagt gått 17000mil så det börjar väl bli dags att byta koppling.

Intrycket som jag får från kopplingen är att den känns rätt bra men att den ibland känns lite sliten.

Vid vissa fullgas accelerationer så saknas det där skjutet som man i vanliga fall får. Det känns lite tungt helt enkelt.

Vad tror Ni andra är dessa symptom från en sliten koppling?

Vad kostar kopplingen till en M3 -93:a?

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Det ska vara knuffen, inte "skjutet".:-)))

Som sagt, vad kostar en koppling till en 3.0?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
En original utbyteskoppling (Telienr 21 21 2 227 536 - lamell, tryckplatta och urtrampningslager) till M3 3.0 kostar ca 2350 SEK hos BMW. Förvånansvärt billigt i mina ögon.... men jobbet tillkommer ju förstås om man inte 'kan själv'.

/// Gunnar E.
ma
4
madrix
M3 CAB -98
Vad kostar en kopplingsats til en 3.2 om nån vet????
Grubbe
Hur långt ner tar era kopplingar? Min tar hellre längre ned än längre upp, samt att den är rätt vass på kopplingen. Inte alls farligt eller så, men den är vassare än i en vanlig kärra iaf.
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Det är inte ovanligt att man byter koppling redan vid 5000 mil. Det beror ju lite på hur petig man är och hur man kör.
Kan man inte göra en bra stående fullgas acceleration så är det tid att byta. Man märker tydligt om det är dags. / John
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Jag har hört priser på runt 7000:- för byte hos märkes vekstad.
Det är ju mycket jobb och tiden går ju rätt snabbt.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Det tar tydligen ca 5 timmar att byta den för en erfaren mek. då blir det väl 5 * 800kr eller nått. Alltså 4000kr för arbetet + ca. 2500kr för delarna.

Jag har precis beställt en kopplingssats fast med en sportigare tryckplatta, dessa delar kostar 4400:-. Det ska vara stor skillnad i bett med sportvarianten säger meken annars hade jag inte tagit den dyrare varianten.

Men att man vid normalt användande av bilen skulle behöva byta var 5000 mil låter helt orimligt. Då ger jag inte mycket för BMW's kvalite om den inte håller mer än så. Har aldrig hört talas om någon bil som har så dålig koppling, det närmaste är väl E39 M5 som man tycks behöva byta på vid ca. 8000 - 9000 mil. Men även i det fallet så beror det på relativt hård körning. Mycket slirande alltså.
Kontentan av detta är alltså att om man byter koppling var 5000:e mil så betalar man extremt mycket för mycket på driften av bilen. Det håller ju inte heller att hävda att man är pedant, för om man skulle tillämpa samma strategi på alla slitdelar så skulle man ju snart vara uppe hundratusentals kronor i reparationer bara på 20 000 mil och då är det väl roligare och smartare att redan från början köpa en riktig sportbil som Ferrari eller Porsche.

Fast det är ju klart ska man byta ut alla slitdelarna på sin Porsche eller Ferrari redan efter några tusen mil så kommer ju det med kosta hur mycket som helst.

JAJA, gör som Ni vill bara Ni är glada och nöjda.

mvh/Flisan

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Flisan: vad har du bestält för koppling? Hur länge får du vänta på tryckplattan? Blev de orginal lameller?

Min bil Länk
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jag är ledsen, men jag vet inte vad det var för märke på kopplingen, jag tror att det är oiginaldelar i kopplingen förutom tryckplattan. Jag tror också att jag inte får vänta speciellt länge på tryckplattan, jag beställde kopplingen på GA's bil o Motor i Linköping om du är intresserad.

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Är det någon av Er har som kan svara på om det är så att bilen kan kännas lite allmänt slö, speciellt på låga varv då kopplingen är lite sliten?

För min känns lite slö, speciellt på låga varv på 4:an och 5:an, vad jag menar är alltså att den känns slöare än normalt på dessa växlar. Dessutom så känns det som om någonting inte riktigt stämmer med bilen, det känns som kopplingen slirar lite vid rel. kraftigt gaspådrag, men jag tycker nog ändå INTE att varvet stiger mer än bilen accelererar. Om ni förstår vad jag menar?

Och det blir värre och värre ju mer man använder kopplingen under en biltur.

Skulle väldigt gärna vilja veta hur Ni andra har upplevt bilen när Era kopplingar började ge sig.

mvh/Flisan

Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
min koppling slirar oxå vid kraftigt gaspådrag vid växlingarna...dags att byta ut va?

Niklas Olsson, BMW M3-94
Bilder: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.