AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.154

Dragkrok på 735.

Sida 2 av 2
Paap Reeder
Rasmus!
Hur gick det sedan med dragkroken 1600 - 2000 kg??
Hur gjorde du?
Fick du nått papper av Bringk på 2000 Kg??

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Tidigare kunde man sänka bilens släpvagnsvikt för att matcha kopplingsanordningens släpvagnsvikt, men den möjligheten finns inte längre (sedan 1:a Maj 2003). Nu står det i texten att kopplingsanordningens släpvagnsvikt minst måste motsvara den maximala släpvagnsvikten på bilen den är avsedd för.

Den möjlighet som finns är att du får ett intyg från tillverkaren att kopplingen uppfyller kraven för en släpvagnsvikt på 2000kg. Då den har ett rejält tilltaget D-värde borde det inte vara omöjligt.
... Jeperado: så skriver du ovan från 2004-06.
Gäller detta fortfarande eller har något ändrats sedan dess??

Om detta fortfarande gäller är ju alla 1600-drag värdelösa till E32 i o m att vikten är "ändrad" till 2000.

Sitter litet i "sjön" eftersom jag var litet dåligt påläst innan jag monterade min krok ("försöksmontering").
Får väl köpa en annan krok som är typad för 2000 ... typ som HD91 gjorde och skriver alldeles ovan.

Är på resa med V12 så varje dag är jag inte inne ...

(Ngn som har ett 2000-drag till E32 liggandes under sängen ...??)

MVH /// Paap R
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Paap: De reglerna gällde fortfarande.
Släpvagnsvikterna har bara ändrats på de bilar som registrerats med kopplingsanodning, för övriga bilar gäller den maximala släpvagnsvikt som åsatts av fordonstillverkaren.

Jag har ett demonterbart drag på en reservdelsbil, om det kan vara av intresse kan jag kolla släpvagnsvikten på det...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Paap Reeder
Jeppe!
Mailar dig.

MVH /// Paap R

Ras.mus
hejsan!

Såg att min gamla tråd var upplivad igen. Hoppas det har löst sig med din dragkrok!

Jag har hittat ett drag till min nya bil nu! En E38.

Det står dock i monteringsanvisningen att draget är godkänt för 2200 kg dragvikt och en totalvikt på 2650kg. Bilen får dra 2180kg. Är dett möjligt att få godkänt vid en besiktning? Detta borde ju inte vara något problem, draget får ju dra mer än bilen typ (med 20kg marginal).

Det som jag läst är på tyska iofs, "Anhängelast von 2200kg und einem zulässigen Gesamtgewicht von 2650kg" så min översättning kan vara fel..

Ville bara kolla innan jag monterar grejorna...
Paap Reeder
Rasmus!

Så är läget för mig och min krok ... d v s = Nicht so gut!

Jaha! ... då har man fått helt klarlagt för sig att det är bara att slänga min nästan nya Brink-krok på tippen !"#¤%&/!

Totalt värdelös. Får i o f s 7:-/kg på Kuusakoski metallåtervinning men det är allt.

Brink skriver inte ut några papper på att den får dra 2000 kg eftersom den är klassad till bara 1600 kg.
Brinks krokar passar inte BMW med 2000 kg på E32:or.

Hade jag monterat den före maj 2003 hade jag kunnat klassa ner bilen till 1600 kg men det går inte nu.

Får tydligen leta på ett Obris-drag.

Rasmus: ... fick du dit din Brink 1768 även "pappersmässigt" på 735:an???
Hur gjorde du i s f?

MVH /// Paap R

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.