|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Ras.mus |
Jag plockade en drakkrok på skroten idag som jag tänkte montera på min 735:a. Det är en löstagbar modell som satt på en likadan bil från 90 så den bör ju vara okej att besiktiga. Min fråga är, vilka papper KRÄVS av besiktnigsgubbarna? Där sitter en typskylt på balken som håller kroken, detta bör väl räcka? Några tips förutom att man ska rensa bort underredsmassan innan montage? |
|
Ska alla reglerna följas till punkt och pricka ska du ha en monteringsanvisning med dig vid registreringsbesiktningen. Normalt är det inte jättenoga med detta om kopplingsanordningen ändå kan identifieras, alla nödvändiga värden finns tillgängliga och inga tveksamheter angående monteringen uppstår... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Ras.mus |
OKej, så det är helt i sin ordning att montera den själv? Man har ju monterat loss den själv från en likadan så hur fel kan det bli? Men men, ska se om man kan hitta en monteringsanvisning på nätet, är ju inte fel att ha med... Vill ju inte åka på över 300:- två gånger! |
|
Visst får du montera den själv, bara det blir bra! Tänk på att använd skruvar av rätt kvalité och spänn med rätt moment... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Länk Länk Prova dessa, gick bra när jag besiktigade! Mvh Håkan Håkan |
|
|
Förutsatt att det är ett Oris E235 så funkar det ju utmärkt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Kolla var det är för tillverkare, även Westfalia har sina monteringsanvisningar på nätet. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Ras.mus |
Det var en Brink 1768. Hittade monteringsanvisningar osv.. Gott! Måste även kabelsatsen vara monterad vid reg.besiktningen? Eller man kan montera dit kroken och sen ta kablaget i lugn o ro? |
Ras.mus |
Och ska man låta kofångaren vara av när man besiktigar? Det är ju så mkt enklare att se installationen om den är av... Annars måste de väl ändå plocka bort den för att kunna kolla ordentligt? |
|
Det görs ingen funktionskontroll på släpvagnskontakten, men den måste ha möjlighet att fungera. Den måste alltså sitta där och vara inkopplad. Stötfångaren kan du montera innan du besiktar den, det spelar ingen roll. Vid besiktningen kontrollerar man det som är synligt utan demonteringar (utom ev. paneler man lätt kan lyfta av, mattor eller liknande)... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Ras.mus |
Hrmm... Nu får Jesperado förklara detta! Jag monterade kroken efter konstens alla regler, gjorde allt noggrant och bra. Kommer dit... Bilen får dra 2000 kg! kroken får ta 1600kg. Då går det inte igenom!! Går inte att sänka bilens dragvikt ens... Hur gör man nu Jeppe? |
|
Jag tycker det är precis lika dumt som du tycker. Som du märkte agerade jag som handledare till en kille under utbildning, han undrade också varför det är så, men jag har inget svar... Tidigare kunde man sänka bilens släpvagnsvikt för att matcha kopplingsanordningens släpvagnsvikt, men den möjligheten finns inte längre (sedan 1:a Maj 2003). Nu står det i texten att kopplingsanordningens släpvagnsvikt minst måste motsvara den maximala släpvagnsvikten på bilen den är avsedd för. Den möjlighet som finns är att du får ett intyg från tillverkaren att kopplingen uppfyller kraven för en släpvagnsvikt på 2000kg. Då den har ett rejält tilltaget D-värde borde det inte vara omöjligt. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Ras.mus |
Nämen är det DU som är Jeppe... Där ser man! Då var det trevligt att träffas, om och bilen inte gick igenom... Jag ska ringa upp och fråga tillverkaren imorgon. Kan ju vara så att det finns olika modeller för olika länder, import kan ju vara en faktor som spelar in. Är nästan säker på att bilen kroken kommer ifrån var importerad och jag tog monteringshandledningen från tillverkarens svenska hemsida så... Man kan ju alltid hoppas! Kopplingen som är till E38:an ser likadan ut och ska tåla 2200kg så det ska kanske gå! Men men, jag får kolla upp det hela och så får jag titta in om igen. |
|
för att strö lite salt i såren. Hur löste det sig med dragkroken? JAg har precis monterat en dragkrok på min och ska upp till besikning den 22 augusti. Samma som Rasmus, 1600 mot 2000 i bilens papper. Finns det något kryphål eller ska man ordna fram en falsk lapp där det står 2000kg?? Hur viktigt är det med typskylten på dragkroken? Den blästrades bort när jag gjorde rent draget. |
|
|
Jag befinner mig i en lite märklig dragkroks-situation också. Min 740 har löstagbart drag som ser ut att vara från bmw då den lösa kroken snyggt förvaras bakom formgjuten panel i skuffen och det elektriska går till en egen liten box som ser originalmonterad ut. Fästet för kroken döljs också med en medföljande plastlucka när den inte används. Så långt är allt frid och fröjd. Det som är mera intressant är att draget inte är besiktigat så vitt jag kan se på regbeviset. Bilen har ingen kopplingsanordning enligt det. Mitt osynliga drag har alltså lyckats smita igenom besiktningen sedan -96 då bilen importerades. Det låter ju helt otroligt men jag lyckades köpa bilen utan att vet att det fanns drag (förra ägaren visste nog inte heller) trots att jag hissa upp bilen på lyft i samband med köpet. Frågan är om jag vågar försöka besiktiga draget eller om jag bara ska låta det vara och hoppas det fortsätter smyga igenom? //Magnus |
|
|
944_Driver: Det är fullt tillåtet att ha en bil med demonterbar kuldel registrerad utan kopplingsanordning. Begränsningen ligger i att man naturligtvis inte får anvädna kulan... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tack för svaret, det låter bra. Då kan jag lungt fundera vidare på om jag vill fixa så jag får använda kroken också. //Magnus :) |
|
|
Funderade på det där med dragkroksmontering, behöver man inte större oljekylare till automaten? |
|
|
Vet någon vart man kan få tag på en ny avtagbar krok till en E32 735:a, för ett hyfsat pris (under 10k)? De verkar inte vara direkt vanliga på marknaden, bara fasta har jag hittat. -M5 E34 Limousine register |
|
| Jag upprepar HD91:s fråga, fast för E38. Dragkrok vore grymt, men den måste vara avtagbar och ska helst inte kosta skjortan... | |
|
Kan svara själv på min fråga nu. Åkte till Mekonomen och de saluförde faktiskt två olika krokar till 7 E32. En Monoflex med fast kuldel, den kostar 3400:- + elsats 1400:-, sedan säljer de den mest intressanta för mig hittils, avtagbar Brink, som kostade 5800:- och elsatsen 1400:-. Tror det blir finfint med en ny Brinkkrok till 735:an. De bör sälja något liknande till E38:an också tycker jag. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.