AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.395

När fan skall de lära sig?

Sida 2 av 2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
SvanteE, håller med om det mesta du skriver!

Men det är nog i det närmaste meningslöst att försöka få till en attitydförändring hos missbrukare!
Mot sådana biter inte logiska resonemang eller ens avskräckande straff!
De måste vårdas så att de kan ta sig ur sitt missbruk.
Det är här jag tycker att man borde kunna tvångsvårda många fler redan mycket tidigare än vad som sker i dag!

Alltså en straffskärpning för att få "vanliga människor" att inte välja att ta bilen vid "tveksamma fall" och tvångsvård för att vårda människor med alkohol- och drogproblem.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jo, jag instämmer i att det vore en markering, i avskräckande syfte, att skärpa straffen för rattfylla. Men jag tror det vore ännu effektivare avskräckning, kanske inte för de värsta missbrukarna men åtminstone för 'vanligt folk', om risken att åka fast blev väsentligt större. Mer övervakning och kontroller är ju ett sätt, men minst lika viktigt är det att vi alla är beredda att ingripa! Handen på hjärtat, hur många av er har låtit bli att ringa polisen någom gång när ni vetat om en fyllekörning? Och hur många av er har verkligen ingripit, t ex genom att ta bilnycklarna av någon, eller ringt polisen? Jag har 'satt fast' tre rattfyllerister genom åren (polisanmält + vittnat i rätten), plus att jag vid några tillfällen hindrat folk att köra onyktra. Tyvärr har det också hänt att jag vetat om fyllekörning utan att polisanmäla, och det skäms jag för.
Vad gäller missbrukare är det ännu viktigare att de 'åker fast' om de envisas att köra på fyllan eller drogpåverkade - då finns i alla fall chansen att personen i fråga får vård för sitt missbruk, vilket - precis som Joihan B skriver - är det viktigaste.

/// Gunnar E.
D är enligt lag förbjudet att ta en alkoholpåverkad perssons bil nycklar för att hindra denna från att köra sin bil...
Skulle jag se någon som jag vet är alkoholpåverkad som ska framföra en bil i d skicket så skulle jag spöa skiten ur den personen...(om d va en man)
Visst "han vet inte bättre"...d skiter jag i...ju mer han/hon dricker desto mindre hämmningar får han för att göra saker o ting...tex dricker en flaska vin av nått slag, hämmningarna för att våga slå till en person som han/hon hatar e borta varav han/hon slår till denne person.
O om en person tar ett par starka så kanske hämmningarna försvinner för att våga köra bil med alkohol i blodet...tänk efter före....hört d förr?
Vet inte varför men....så känner jag bara...

Annons i tidning i Kairo:
"Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Eftersom det finns fängelse på straffskalan för rattfylleri har du rätt att använda det våld nöden kräver för att stoppa en person som kör bil onykter och kvarhålla personen i väntan på polis. Du måste dock vänta tills vederbörande sitter i bilen och har för avsikt att köra.
Det är däremot inte tillåtet att tillgripa någon annans nycklar...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Jesperado, du hann först. Du har rätt. Du kanske kan hjälpa mig reda ut en sak.
Är det en skröna att man inte får sitta i förarsätet om man är full eller är det lagstadgat??

Om det inte är lagstagdat så måste brottet vara "pågående eller på flyende fot" alltså antingen att man ser att personen kör rattfull och griper/frihetsberövar honom eller att man har sett honom köra och man följer efter honom utan att tappa honom ur sikte och gör grip. Man kan inte göra envarsgripande på misstanke.

MVH

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
300+: Jag vet hur polisen jobbar med "pågående" rattfylla, och lagen måste naturligtvis fungera likadant vid ett envarsgripande.
Sätter sig personen i bilen och det framgår tydligt att hans uppsåt är att framföra fordonet anses uppsåtet vara klart.
Det vore väldigt opraktiskt och potentiellt farligt om polisen (eller en privatperson) måste vänta till fordonet faktiskt är i rullning innan man stoppar det.

Det kan absolut vara svårt att dra gränsen, det kan ju t.ex. vara så att vederbörande bara vill sitta i sin bil och lyssna på musik t.ex, vilket ju är tillåtet hur aspackad man än är, det är just uppsåtet att köra bilen man går efter...

k1mzo: Straffskalorna måste väl ändå vara rimliga i förhållande till varandra också? Skulle rattonykterhet ge livstid, men grova narkotikabrott, dråp/mord eller våldtäkt kunna ge ett fåtal års fängelse?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Jesperado, polisen är ju annorlunda, de kan ju gripa på misstanke medans envarsgripande endast få ske på bar gärning/på flyende fot... Sen kanske du i vissa fall skulle klara dig ifrån olaga frihetsberövande men jag skulle inte chansa...

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Ett jävla hyckleri att många här fördömmer rattfylla samtidigt som man tycker att fortkörning inte är så farligt. Rattfylla är inte tillåtet därför att risken för olyckor ökar markant; exakt samma förhållande gäller beträffande fortkörning det går inte att komma ifrån!

Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Rattfylla och fortkörning är de faktorer som dödar mest i trafiken. Tycker att det är sjukt med fortkörare som säger: "jag kör för bra för att vara trafikfarlig"
Tycker dock att man kan köra i 130 på motorvägarna.
Mvh
130 km/h på motorväg skulle inte vara helt tokigt. Åtminstone inte under sommarhalvåret.

Paap Reeder
...... tveksamt om de fem omkomna hade klarat av ungarens lastbil även om de så bara kört 0 kmh på E 65.

Rattfylla kan aldrig försvaras.

Att köra 130-150 på motorväg i gles trafik är helt OK.

De som tycker att "det känns väldigt fort" bör nog fundera över andra fortskaffningsmedel framledes.
(De är så osäkra samt har så långa reaktionstider att de borde endast få köra 15 kmh inom tätbebyggt område.)

..... men jag läste före sommaren om en pilot som egentligen var höjdrädd.
Efter 10 års flygtjänst orkade han inte längre!! Mitt under en flygning spydde han ner cockpiten på 10 000 m höjd.

Undras om man flugit med honom ngn gång till Mallis??

MVH /// Paap R
kilroy
Det är ett svårt problem som "gunnare" säger. Alla trafikolyckor där alkohol är en av orsakerna är tragiska...och det är lätt att bli hatisk.
Nackskott praktiseras inte i vårt land vilket vi nog skall vara tacksamma för...
Så länge inte biltillverkarna ser till att bilen inte rent tekniskt kan framföras eller startas om man inte klarar ett alkotest, kommer vi att få uppleva nya olyckor med alkoholen som orsak. Ca 10 % av den vuxna befolkningen har problem med sin alkoholkonsumtion...många av dessa är bilförare. Många av dessa är ute på vägarna varje dag...året runt.Jag har ingen lösning på problemet...såvida man inte sätter in alkolås i alla bilar redan vid produktionen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.