AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.394

När fan skall de lära sig?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Länk
Står att han chockades svårt. Vem i helvete bryr sig om det egentligen när han just mördat en tjej? Hur kan vi låta dessa jävla odjur köra påverkade och mörda barn medan andra blir trakasserade för att ha kört 10km för fort. Sticker vi ut mer i trafiken mer än rattfyllon som är världens avskum?
Att det svenska rättsystemet inte tar hänsyn till offren och låter dessa fyllon åka fast tom 16 gånger för samma sak och de får endast en varning..varför gör de det? i hopp att de lär sig en dag och slutar dricka? Har man gjort det 2-4 gånger gör man fan det den tionde oxå! Spärra in de några år så de lär sig. Betalar hellre extra skatt för att se jävlarna skaka galler än att behöva läsa om ännu ett mord i trafiken...

pe
207
peca
E61 Touring LCI
Finns en poäng där! Nollvisionen borde innebära alko- och drogtester och inte jakt på fortkörare.
Paradoxen är att det räknas som en förmildrande omständighet att de är onyktra...de är inte vid sina "sinnens fulla bruk"!!!
Razvan, här har du en anhängare av dina synpunkter. Det är helt otroligt att det ska lallas med sådana där personer.

När man läser tidningen och ser att någon kändis pratar om att de har åkt dit för rattfylla, så är det skrivet så att man ska tycka synd om dem för att någon har tvingat i dem sprit och någon har nitat fast dem i förarstolen och skjussat ut dem i trafiken.

Blir rasande, ser jag en full människa försöka åka väg i en bil så kan du ge dig på att jag tänker göra mig olycklig på denne.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Det värsta var när jag såg nåt program på TV när de intervjuade knarkare...de körde runt höga i sin bil medan de blev filmade och svanska folket (inte jag) tyckte så synd om dessa...knarka på, skjut up, men kör för helvete inte...att man sen läser att 18000 kör onyktra dagligen, som man vet om, undrar vad den riktiga siffran är, eller vill man egentligen veta det ens?
Nä, polisen fortsätter jaga oss med BMW som kör lite över medan de riktiga bovarna slipper undan...

Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Säger inte att det inte stämmer, men jag undrar hur de kan veta att 18000 kör fulla varje dag. Alltså, vad bygger de den statistiken på?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ja, det är alldeles för låga straff på rattfylla, Grov rattfylla bör likställas med mordförsök för det är precis vad det är.
Det är så otroligt skrämmande att det är 16-18 000 varje dag som kör runt fulla och ändå skall det avsättas 400miljoner på plåtpoliser för att övervaka hastigheterna... Lägg stålarna på nykterhetskontroller och alkolås så sparas nog betydligt fler liv.

Det är fanimej skandal att jag endast fått blåsa tre ggr på de 12år som jag haft körkort, kör ju ändå 2500 mil per år och nästan allt i tätorter...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En narkoman eller alkoholist "lär sig" aldrig! Logiska resonemang med dem är helt meningslösa. De är så djupt förslavade av drogerna att de kommer fortsätta med att utsätta andra människor för stor fara så länge de är missbrukare, bland annat i trafiken, oavsett vad man säger till dem!

Det enda som biter på dem är tvångsmedel och avgiftning.
Att det tjafsas om personlig integretet osv. när tvångsvård kommer på tal, är i mina ögon bara löjligt och visar på en okunskap om missbrukare.
Dessa människor kränker sin egen integritet dagligen i sitt missbruk!
Tvångsvård kan vara den enda vägen ut ur ett misserabelt liv för deras del...

I vilket fall är straffen för låga i dessa fall enligt min syn!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ErikNilsson
Är inte straffen för de flesta brott alldeles för låga i Sverige? Inte heller i paritet med varandra. Att smuggla knark kan ge dig längre straff än att gå fram till en okänd människa och skjuta ihjäl denne.

Nej fy......jag har planer på att starta ett eget land. Någon som vill vara med? Den svinhöga skatten på drivmedel är avskaffad, fastighetsskatten slopad och polisen ska göra bättre saker än att jaga fortkörare.
Visa användare
19
Struve
BMV 525i Touring -92
Straffet för den 67-åriga mannen borde vara nackskott på plats, för inte är det direkt första gången man kör på fyllan och åker fast eller för den delen skadar/dödar annan person i trafiken.

Högre kännbarare straff för rattfylla och mera nykterhetskontroller
På alla dom år jag kört bil, ca 15 år, har jag blåst ca 6-7 ggr, på tok för lite när man rullar ca 10000 mil båda privat och i jobbet.
Gillar faktiskt o bli invinkad för kontroll, då vet jag att polisen gör en del av sitt jobb.

Mvh Struve

www.struve.se pererik@struve.se
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Markkus.
Min mamma jobbar med rehabilitering av människor som varit med i trafikolyckor, bl.a de som varit med i fylleolyckor, hon har statistiken på svart och vitt, så siffrorna stämmer, dock är mörkertalet stort. Har varit på hennes avdelning massor av gånger och man vill fan bara gråta..
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Inte så att jag försvarar rattfylla, tvärtom! Men mopedisten körde i vänsterkurva på en relativt smal väg, och KAN faktiskt ha genat litet i kurvan, dvs kört i mitten av vägen. Och varför skulle karln, som hade högerkurva, hamna på vänstra väghalvan? Ja, men vet inte vem som är vållande. Tragiskt är det i vilket fall som helst. Bäst hade varit om karln stannat hemma och nyktrat till!!

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
ErikNilsson
Villa Rosa: Sannolikheten att han hade rett ut mötet hade väl ändå varit större ifall han hade varit nykter bakom ratten, vilket var en förutsättning för att få köra när jag tog mitt körkort åtminstone. Reaktionsförmåga och liknande minskar ju inte i samma takt som promillen!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Den förutsättningen gällde även när jag tog mitt kort.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Jag säger ju att jag INTE försvarar rattfylla!! Men om hon nu körde mitt på en smal väg, kanske hans enda alternativ var att köra av vägen (räcke, dike, berrgvägg, träd). Menar bara att man inte ska döma utan att ha alla fakta.

Men klart att han i vilket fall ska ha ett kännbart straff när han kört i fyllan.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag försvarar inte heller rattonykterhet i sak, men jag tycker ändå att man måste ha lite perspektiv på det hela.

Jag tror att många av de som fördömer rattfylleri och propagerar för dödsstraff för detsamma tillhör den förvånansvärt stora skara som tankar hem från nätet eller till och med köper en skiva med filmer där folk hängt kameror på en vråltrimmad bil eller motorcykel och sedan kör omkring i 300km/h på vanliga vägar, gärna i rusningstrafik.

Hur många nackskott skulle det ge?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Jag tycker inte att de skall ha dödsstraff...dock tycker jag att vid tredje förseelsen skall körkortet ryka i cirka 5 år och att fängelse skall vara något man skall kunna döma vid ett tredje tillfälle då man kör nedknarkad eller full.
Tror att många hade lämnat bilen ifall man risker fängelse vid "liten" rattfylla, för att det är den som är vanligast: "Äsch, jag tog bara 4 öl o ett glas vin, jag klarar nog att åka hem".
Hade alla skeptiker varit några gånger på morsans arbete och sett och suttit och samtalat med de drabbades föräldrar så hade man nog kunna ändra många människors uppfattning...
Hörde på nyheterna idag om en lastbilschaufför som hade 2.71 promille när han stoppades av polisen. 2.71!!!!!!!!!! Hur hittade han ens till bilen!? Och betänk vilka skador hans skulle kunna åstadkomma med den sortens fordon!? Man blir knäsvag vid tanken. I just det här fallet hade personer ringt polisen för att de märkte att han var full. Tur var väl det! Synd bara att de inte stoppade honom från att köra.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyvärr kan jag tänka mig att flickan hade för hög fart och genade i kurvan utan att se det något bredare släpet efter bilen i mörkret...

Men om gubben hade vart nykter hade han nog hunnit väja ut lite i diket eller åtminstone panikbromsa... (nuförtiden är jag rätt nojjig när jag åker tvåhjuligt i trafiken...)
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Ett ännu större problem är hur man skall komma åt alla nyktra med dåligt omdöme!?
/A
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ni kan höja staffskalan hur mycket ni vill. Det stoppar inte rattfylleriet. De som väljer att köra rattfulla tänker inte på konsekvenserna, när ska ni fatta detta???

Jag försvarar inte ratfylleriet, men det går inte att skylla på personerna i sig och fråga sig hur fasen kunde han eller hon...för det ingår inte i huvudet att tänka på det sättet.

Att hitta bilen med 2,71 i promille (att blåsa skulle ge 1,35) är inga problem, särskilt inte om personen är van vid att dricka. Skulle tänka mig att 2,71 motsvaras av ca 1,5 -2 flaskor vin. Det har iaf jag inga problem att trycka i mig under en "helkväll" i trädgården med grillning och trevligt folk.

Det är naturligtvis skillnad på att välja att köra dagen efter och chansa på att man har mycket litet kvar mot att sätta sig i bilen diekt efter en avslutad fest. Vad jag villpoängtera är att när folk kör på fyllan och är ordentligt packade tänker de inte på konsekvenserna, va de än må vara.

Alltså, fler kontroller är en möjlig väg. Men att ge längre straff eller låta de som åkt dit (och i och med det faktsikt haft tur) få vara utan kk längre än idag tror inte jag påverkar förarbetet, dvs att få folk att inte köra.

Det handlar om moralen från början. Få folk att inte ta med bilen till festen eller faktsikt våga sno polarens nycklar och inte bry sig om att han eller hon just då hatar en.

Det man ska tänka på är att många av de som kör rattfulla gör det inte baa en gång. Att så många gör det dagligen betyder inte att vi har 18000 personer som och vinglar utan många ligger precis på gränsen tex, 0.1. Detta är människor i vår omgivning, våra kompisar, arbetskollegor, chefer, politiker, läkare ja vem som helst som faktiskt har alkoholproblem. Detta kan de gå omkring med i flera år tan at ngn ser det.

Blr du tagen för rattfylla måste du genomgå blodprovstagning vid ett antal tillällen under en tid från 1-3 år beroende på hur lång spärrtid du fick. Kan du inte visa "bra" värden får du inget körkort tillbaka. Detta är kanonbra, man kan hitta de som verkligen har alkoholproblem, de som själva kanske nte viste om det eller de som är bra på at dölja det.

Som jag sa innan, jag försvarar inte onykert körande. Men ta det lite lungt med anklagelser och tänk på konsekvenserna av vad ni säger. Försök bli av med folks överintag av alkohol och jag garanterar at rattfyllorna komer minska. Prata med dem ni känner som ni kanke tycker dricker lite mycket. Har ni en polare som alltid blir fullast på festerna? Troligtvis har han alkoholproblem i stor eller mindre skala och troligtvis är det han eller hon som nästa gång sätter sig och kör iväg.

Sigdarve> Din fråga är tänkvärd och jag håller med dig.

Fridens liljor

*BAWORAK*
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
SvanteE,

du har alldeles rätt i att det är attityder som är det avgörande, både hos den potentielle rattfylleristen och hos omgivningen.
Vi måste allihop visa civilkurage och sätta stopp, när någon i vår närhet kör på fyllan - det är fanimej vår medmänskliga plikt!
Det är inte lätt att ta bilnycklarna från nå¨gon som tänker köra, och det tar emot att ringa polisen och ange en kompis eller familjemedlem som man vet är ute och kör onykter, men det är precis det vi måste göra. Allihop. Och ta smällen att bli ovän med den det gäller - det är ju faktiskt fråga om livet, för flera människor och på flera sätt!

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.