AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.165

Varning skruvade bilar!

Sida 3 av 3
Grodan: nej jag har inte blivit lurad i Karlstadtrakten men om man kollar lite på blocket så finns det många märkliga/skumma annonser där. Samma telefonnummer olika namn. Sök på "s-bok" och värmland. Många av de annonser där priset står i annonsöverskriften verkar lite märkliga minst sagt! Finns lite olika sätt att hitta annonser som hör ihop, sök på ord som återkommer i dessa annonser. Går inte alltid med telefonnummer för de har väl ett dussin olika kontantkortstelefoner!

Det verkar som om man har en eller ett par trottoarförsäljare i varje stad. Bara en tidsfråga innan de åker fast men tyvärr är väl inte polisen så vaken när det gäller dessa här frågorna.

Jag har som tur är klarat mig hittintill men det är för att jag följt de råd och tips som finns här på forumet till punkt och pricka. Jag är inte tillräckligt rik för att kunna köpa bil för 2-300` och bli lurad. Det kan bli hur dyrt som helst!

Det verkar tyvärr som det är för många människor som har en övertro till sin förmåga att se om en bil är manipulerad. Det räcker inte att kolla de klassiska sakerna som ratten och pedalerna! Den skumma marknaden har blivit mer sofisktikerad idag än den var bara för ett antal år sedan.

Sedan är det ju många som redan har "förälskat" sig i bilen dom sett i annons och då vill man ju så gärna att bilen ska vara ok så man bortser från alla varningsklockor som ringer.

Tror att det är dags att folk (även här på detta forumet) vaknar upp och förstår att det finns en koppling mellan pris och kvalitet! Det har alltid varit så och kommer alltid att vara så. Och ja, Simon , återigen inte alltid så klart! :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En aspekt är att det är ungefär var leasingbilarna hamnar i miltal
när det är dags att byta ut dom, och då blir det en väldigt stor grupp bilar med just 11-13000 mil.
Så Tretrettis "teori" är inte helt felaktig :))
Var i kontakt med en lokal importerare som hämtade hem handplockade fina E39 från BMW leasing i Tyskland och de flesta hamnade på detta miltal efter 3-4 år.

///MVH Hasso
Länk
Hasso: Låter som en rimlig teori. Tyvärr är det nog allt för få som handplockar på det viset.
Finns lite märkliga annonser här på denna sajt också om man söker lite.
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
ml99: Oövertänkta - och (som det visar sig) ogrundade - uttalanden som levereras som fakta förtjänar en viss snorkighet i respons. Ta inte illa upp, jag förstår din inställning och delar den till stora delar, men man bör vara balanserad i sin framställning. Annars blir det bara löjligt, och man gör sig själv en björntjänst...

__
Mvh /Pewe
Pewe: Så du tycker att det låter helt orimligt att vi har en rätt hög andel skumma/skruvade/krockade bilar i Sverige! Är det lika vanligt att man importerar bilar till andra länder i Europa som till Sverige? Är det verkligen så långsökt? Ja, det tycker inte jag varjefall! Om du tänker efter och inte bara vill ha rätt för att du ska ha rätt så kan du väl ändå hålla med om det. Självklart kan man inte jämföra med Ryssland, Polen, Baltländer och liknande men det tror jag alla utom du förstod. Ja, det blev väl lite snorkigt på slutet där men det får du ta, så står det 1-1. :-)
Sen vill jag inte påstå att jag framställer det som en sanning och det förklarar jag i det senare inlägget.
Sen behöver vi ju inte fortsätta dividera detta för det verkar ändå som om vi är överrens i stort.
Ha det!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
ml99//

Jag känner mycket väl till dessa skumma importörer i karlstad, och ni ska veta det är många i Karlstad som sysslar med skumma bilaffärer. Jag har också sett att dessa byter namn men har samma nummer, har även sett att dom lägger sina annonser även i andra län än i Värmland.
Upptäckte precis det med! Andra län för att dölja omfattande handel?
Måste poängtera att jag inte har något bevis för att det är något fel på dessa bilar men man kan ju ha sina aningar. I många fall billiga bilar med få mil.
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
ml99: Nej, jag tycker kanske inte att "det låter HELT orimligt att vi har en rätt hög andel skumma/skruvade/krockade bilar i Sverige!" Men nu har du ändrat dig från "SV har högre andel än varje land" till "rätt hög i SV". Det är en väsentlig skillnad, eller hur!? Du kan inte skriva en massa saker och sedan säga "du måste väl ändå förstå vad jag menar" hela tiden. Det är fullständigt omöjligt att förstå vad du menar när du skriver något annat...

Men låt oss gräva ned stridsyxan nu! Jag är fortfarande genuint nyfiken och skulle gärna vilja veta orsaken till varför (om det nu är så?) SV har en högre "skummis-faktor" än andra länder? För det är väl så du menar; av 100 importerade bilar i SV så är (låt oss säga) 50 stycken "skumma", medan i Holland, Belgien, Norge, Österike, Schweiz m.fl så är låt oss säga bara 30 stycken "skumma"? Vad beror det i så fall på? Är SV privat- och näringsimportörer ohederligare än andra, är SV köpare godtrognare, slarvigare eller ohederligare än andra? Finns det nån annan orsak? Vad tror du?

__
Mvh /Pewe
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
pewe.
Pragmatiken ger facit men ej orsak. Javisst!
En grundläggande skillnad mellan SE och övriga EU är att vi saknar en homogen nationell hederlighet. I DE skulle en (inhemsk) bilförsäljare aldrig luras utan det är "korten på bordet" till skillnad mot SE där det mer eller mindre är legaliserat att luras.
Uppdagas lurdrejenriet så leder det aldrig till något. Ofta med det vanliga uttrycket att " det är ingen ide. Han/den har säkert rätt".
I övriga EU så tar man tjuren vid hornen och reder ut saker och ting när de uppstår till skillnad mot SE där det mer eller mindre anses vara fult om du klagar på vad det än månde vara än mindre om du är en rättskaffens "karl".
Klart att SE är ett guldland att sälja bilar i då det i princip er OK att vara hederslös i samband med bilförsäljning och där undantag går före regel.

Kort och gott så har vi en alltför förlåtande och "förstående" attityd gentemot skummisar som möjligör att det lönar sig att fuska med bilar.

Kolla bara det här med Herr Flink. Killen har chans att bli fri inom en snar framtid. SÄg det land i EU som skulle låta ens lands värsta genom tiderna massmördare bli frisläppt efter 10 - 15 år i fängelse. Det vittnar i grund och botten hur vårt rättsamhälle och grundsyn på grundläggande värderingar fungerar i praxis.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Pewe: Det som Kävlingepågen nämner är en anledning till att jag tror det jag tror. Vi har lägre straff här i Sverige för sådan "bagatellbrott" som att skruva en bil eller inte nämna att den är krockad. Vidare skulle jag tippa att det importeras fler bilar proportionellt sett till Sverige än övriga "gamla" EU-länder. Det är väl inte så vanligt att man importerar till Tyskland, Belgien, Danmark eller Finland tex? Är dock inte helt säker på detta. Men om man utgår från det antagandet borde det väl vara rimligt att det finns många skumma bilar i Sverige. Våra "egna" (svenksålda bilar) är ju lite svårare att fiffla med tack vare svensk bilprovning. Jodå, innan någon tjatar om det, det går säkert att fiffla med dem med!
Även det du nämner om att Svenska köpare är naivare det är nog tyvärr så, vi lever lite i en skyddad verkstad här i Sverige och man tror sig veta för mycket. "Bara ratten och pedalerna inte är för slitna så är bilen ok" tex!
Att vi har en grupp av människor som inte har någon heder det är väl inget att hymla med, huruvida den gruppen är större i Sverige än andra länder det kan man bara spekulera i.
Men den absolut största orsaken tror jag är, som tidigare nämnts, den attityd som finns i Sverige och de straff som (inte) döms ut.

Anledningen till att jag var så "tvärsäker" i mina tidigare uttalanden var att jag kände mig så säker i dessa hypoteser så jag trodde inte i min vildaste fantasi att någon inte skulle hålla med. Rätt eller fel i just denna fråga spelar väl inte så stor roll bara vi är överrens om att försöka sprida den kunskap som finns här till andra för att kunna sätta stopp för denna typ av handel.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vi svenskar är tyvärr bland det mest godtrogna människor som finns och väldigt "lätta" att lura. Vi tror gott om alla människor bara för att vi är ärliga i största allmänhet. Ser en del i affärssammanhang där utlänska affärsman är betydligt mera välslipade.
En liten anektdot hur man försöker lura oss svenskar som jag själv upplevt.
Vi renoverad några V16 GM dieslar till Iran, det skulle skickas två motorer samtidigt, och kunden hyrde in ett tysk transportbolag med två lastbilar. Motorerna väger 16 ton styck.
Efter tre veckor kommer det en räkning från transportbolaget till oss som inte har ett dugg med transporten att göra, på
drygt 15.000 kr för överlastavgift då den ena motorn påstogs väga
20 ton, kopior av vägningskvitton mm hade bifogas.
Hur dom fått ihop detta, vet jag ej. Räkningen lämnades där hän, då vi inte anlitat transportbolaget utan kunden :))
Men man undrar om vi svenskar är hur lättlurade som helst och det utnyttjas frisk av icke seriösa.
När det gäller bilar, så är min uppfattning att alla bilhandlare är "Hästhandlare" dvs du blir alltid lurad bara mer eller mindre.
Dom ska tjäna pengar och leva på det dom gör, och hur en del klarar sig är för mig obegripligt
Därför har jag bara handlat bil av handlare 2 ggr i mitt liv.

///MVH Hasso
Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ja håller med Hasso , många svenskar är otroligt lättlurade.

Jag räknar mig själv inte dit då jag haft en sådan uppväxt att man lärt sig genom att studera andra och andras misstag.
Men jag har släktingar och vänner som man kan lura hur enkelt som helst , Jag tror att vi svenskar måste VÅGA vara lite mer misstänksamma , VÅGA ställa obekväma frågor och riktigt jävla obekväma frågor.
Finns ingen lag som säger att vi måste vara godtrogna !

Sådana värderingar som "att det är ofint" att fråga vissa saker i en affärsuppgörelse är bara att lägga på hyllan , frågar gör man ju för att hitta sprickor i fasaden man förutsätter att säljaren ståtar med.

Själv förutsätter jag att alla som skall köpa/sälja något av mig försöker blåsa mig , det handlar bara om att hitta deras metod.
Har man sedan gjort en deal med nån en gång och allt är grönt så litar jag på folk efter det , att göra tvärtom och tro gott om folk tills motsatsen är bevisad skulle jag aldrig ens fundera på.

Men det är en träningssak att köpa bil också , man måste lära sig läsa personen , kläder , skor , dialekt , vokabulär , retorik och allt annat.

Har hänt flera gånger att jag varit riktigt nära att köpa "problembil"
men de flesta oseriösa säljare klarar inte en hård granskning , även om bilen klarar en hård granskning då man sällan har bil-lyft och 4-gasmätare på fickan... ja ni förstår vad jag menar :-)

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Några fler firmor/personer som bör varnas för? Seriösa inlägg inte bara att man tycker sig blivit orättvist behandlad utan bekräftade fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.