AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.166

Varning skruvade bilar!

Sida 2 av 3
Ja. om det är en lite billigare bil som det inte lönar sig att byta LCM modulen på.

I övrigt så bör man kolla servicarna med de verkstäder som gjort dem och jämföra miltalet.
Vidare så bör man skaffa sig ett utdrag från garantireparationerna som är gjorda på bilen och jämföra så att milen verkar stämma.
Ring till tidigare ägare och kontrollera.

Använd hjärnan och tänk! :) Det är tyvärr inte så enkelt att bara göra ett M-test och en DIS-kontroll.

Alla dessa delar bör man göra, var för sig är de tämligen meningslösa. Lite detektivarbete krävs. Annars kan man ju chansa men det kan kosta mångdubbelt mot vad du tyckte dig spara på den "billiga" bilen.
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Länk

?
stefannorr
Jo bojkott av skojarna!
Men nog finns de ärliga lågmilare,min har rullat 8909 mil idag,nysåld i Luleå och bara rullat här o all dok finns på BMW luleå,om alla kollade autopowers beg bil guide inför köp så skulle nog en hel lik stoppas från att bli sålda av skummisarna som florerar i bilbranchen.
Några kommentarer

Simon: Läs igen!!! Speciellt sista meningen.

"Jag vet att uttrycket "man får vad man betalar för" är slitet och kritiseras av många men jag kan inte låta bli att repetera det. Det visar ju sig om och om igen att det är sant! Och, ja inte alltid men väldigt ofta!!!"

Visst är det så, tycker dock att det är väldigt ofta uttrycket inte är sant, det finns väldigt olika priser på exakt samma produkt, orsaken till att pricerunner existerar. Att då exakt bedöma vad som är "rätt pris" på en beg bil där skicket varierar är svårt/helt omöjligt, vissa betalar för mycket andra för lite, därmed inte sagt att man ska acceptera bilar i superdåligt skick bara för att de är billiga.

"Förstår inte riktigt vad du menar men att prissänkningarna i Tyskland skulle påverka mer än att det tas hit lik från hela Europa då tror jag du får tänka om. Varje land har ju sin andel av skumma bilar men att andelen är högre i Sverige det måste du ju förstå."

Är andelen skumma bilar högre i Sverige än någon annanstans? Hr aldrig sett några belägg för det, visa gärna, låter mycket intressant! Jag anser att den tyska prisbilden i hög grad styr prisbilden i Sverige på BMW då importen av beg BMW är så stor. Därav att värdeminskningen blir kraftig på så gott som alla modeller i nuläget, e46 undantaget.

"et verkar ju ändå vara så att majoriteten här tycker att "man får vad man betalar för", sen kan du ju tycka annorlunda men jag tror du är rätt ensam. Sen är det ju självklart så att bara för att en bil har ett högt pris så behöver den inte vara sjyst men erfarenhet visar att om den är väldigt billig så visar det sig snart varför."

Är inte orolig/har bekymmer att jag inte tycker som majoriteten, det finns massor av sk "marknadsmisslyckanden" hela tiden speciellt på begbilar, vet få som köper begbilar som betalt "rätt pris" de som "kan" bilar får bra priser, andra som inte bryr sig betalar ofta tokpriser...

/Simon
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
ml99: "Varje land har ju sin andel av skumma bilar men att andelen är högre i Sverige det måste du ju förstå."

Är också nyfiken på om detta verkligen stämmer... Det finns alltså en mindre andel "skumma bilar" i t.ex. Ryssland. Hmm...

__
Mvh /Pewe
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
RS2: "Lagen säger numera också att man inte kan hävda "god tro" längre utan att man bör misstänka att något inte är normalt om en bil säljs kraftigt under marknadspris."

Tror att du har missuppfatat vad god tro står för... Inte ens med den gamla lydelsn av lagen om godtrosförvärv var man skyddad som köpare i precis ALLA lägen. God tro är just god tro, och om något t.ex såldes "kraftigt under marknadspris" (som du skriver) så kunde det under vissa omständigheter innebära att man borde ha varit mer misstänksam och således inte längre kunde anses ha varit i god tro, eller t.o.m. snäppet värre, dvs i ond tro.

P.S: Det förtjänar att poängteras ännu en gång (se Länk. Lagen om godtrosförvärv finns fortfarande kvar, den har inte upphört, man kan fortfarande köpa saker i god tro. Det som ändrats är möjligheten för den rättmätige ägaren att nu få tillbaka sina saker UTAN att behöva betala lösen till den godtroende köparen i de fall det handlar om stöldgods.

__
Mvh /Pewe
Pewe,

Tack för infon om hur lagen tillämpas idag! Jag skrev nog lite slarvigt i hastigheten. Jag hade också helt missat den andra tråden där allt detta diskuterats tidigare.

Tyvärr så tillämpades lagen tidigare så att köparen oftast skyddades helt så en ändring var nog tyvärr nödvändig. Sen kan man ju fråga sig varför det finns en så stor marknad för stulna saker!?

Jag har tyvärr råkat ut för att jag inte fått tillbaks mina stulna saker trots att jag släpade den nya "ägaren" till polisstationen pga åklagaren och den gamla tillämpningen...

/RS2

Simon och Pewe: Ja, huruvida det är statisktiskt bevisat eller ej att Sverige har en hög andel skumma bilar det vet jag inte. Men jag bara tänkte att eftersom det förmodligen impoteras fler bilar (förhållandevis) till Sverige än till tex Tyskland så borde det finnas fler skumma bilar här per ärlig bil. Självklart kan jag inte bevisa det, de begriper ni väl! Pewe: Snorkiga kommentarer undanber jag mig! Du måste väl ändå förstå vad jag menar! Det finns ju alltid bananrepubliker som har det värre men det var kanske inte dem jag jämförde med.

Sen vidhåller jag att utrycket, "man får vad man betalar för", visst stämmer till stor del, sen att du Simon har en avvikande åsikt det får väl stå för dig.

Förstår inte riktigt varför du/ni tjafsar tjafsar så mycket. Det är i all välmening som den ursprungliga artikeln skrevs. Sen har vi säker olika värderingar och moral som får oss att handla/sälja av/till vissa typer av människor men huvudsyftet var att väcka en ännu större debatt om oärliga/skumma säljare.

Sen får jag väl repetera ytterligare en gång så att även Simon förstår!
"Inte ALLA billiga bilar är dåliga! Men flertalet! Inte ALLA dyra bilar är bra!"
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Upprepning är en bra inlärningsmetod har jag hört.
Tror iof att bränna sig på elden är ännu mer effektiv.;)
Därför vill jag bara säga att man är fri att köpa vilken bil man vill, hur billig den än må vara, alla lär sig för eller senare :)
Trevlig helg alla, nu ska iaf jag cabba ner.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

:-)
ml99,

du tjafsar själv tillbaka fö. Vill bara visa på de stora bristerna i resonemanget "man får vad man betalar för". Har aldrig stött på någon sådan när det ska köpas något fö.

/Simon
Ok, unik inställning!
stefannorr
Jag tycker de är helt sjukt alltså att vissa människor kan köpa bilar utan att kolla upp dom..typ lägga ut 150-250 tusen utan o lyssna på varningssignaler eller köpråd..oki ni kanske sparar en slant nu om ni slipper renovera den skruvade lagade liket,men vem tror ni köper bilen sen?...inga inbyten..köpare som fnyser åt bilen..nej som tidigare läs begbilguiden här så slipper ni missarna..beställ farzuiegbriefet..måste stå om den e krockad i tyskland plus antal ägare...ring upp o beställ farzueigbriefet från regbesiktningsstationen i Sverige!!...kolla milen med SERVICE o garantiservice I TYSKLAD o gå inte bara på en mätarkontroll i Sverige! eller servicebok!!(lätt förfalskat). kolla att boken inta är NYARE än bilen m.m sen att vissa delar i bilen kan va sliten kan ju va ägar relaterad min har gått 8909 mil o ratten e lite hackad,,men varför jo kollade upp naglarna på ägarinnan innan o hon gillade inte rödljus o lät sina långa naglar rispa skinnet.(dokumentation)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
ml99//

Har du blivit blåst av bilskojarna i Karlstad? Jag förstår inte folk som köper bilar av dessa skojare. Dom har inte en enda bil som inte är manipulerade.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När man rätt som det är ser nyimporterade bilar, som ser fräscha ut och med ett angivet miltal på ca 12-13000- mil på en 97-98 tex, och bilen är 20.000 billigare än vad genomsnitts priset är för motsvarande bil i Tyskland dessutom annonseras ut på blocket av lokala "bakgårdsfirmor" :)) fast som en privatannons då bör det vara nått lurt eller.?? :))

///MVH Hasso
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Varför har varenda importerad bil gått 12 till 13000 mil?
Grodan: Inte min, den hade gått 17000 :-)

Mvh Elvis
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Men din är inte skruvad då, inte min heller, den har gått 16000;)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
I Utlandet kör man högst 12000 mil. Sen säljer man bilen ;-D
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Tretretti//

Det är väl vad alla bilskojare vill få oss och tro:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.