AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.929

Dyrt att äga 7-serie?

Sida 2 av 2
Så vad drar en 735i (E32) per mil cirka? Intresserad av både landsväg och blandad körning. Stor skillnad på manuell och automat?

Kör själv extremt lite stadskörning (finns inte mycket att köra i).

Hur mycket problem är det med rost? Och är det mycket problem med AC och annan bekvämlighetselektronik?
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Min drar i genomsnitt 1,4L/mil, men då kör jag mest i stan.

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Min ligger på 1,05 i snitt sen jag köpte bilen men kör nästan aldrig i Sthlm:s innerstad och kör ganska lugnt men ofta +10-29 knutar över hastighetsgräns...

Mvh
Visa användare
20
REZ
730i A -94
jag kan verkligen inte rekommendera en beg 730ia De är bra så länge de är nya... men efter 15000mil börjar de strula och det blir ett helvete ekonomiskt. hög premie o allt! Man måste va miljonär för att det inte skall kännas i fickan, men då köper man en ny M3 istället ;)

Jag säljer min 730ia billigt som satan nu... vill bara bli av med den! intresserad??? :P
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
REZ:
Bara för att du har haft en som strulat kanske inte alla strular. Kanske har du fått tag på ett måndagsex, ett skruvat eller krockat exemplar eller liknande.
Att allt skulle börja strula efter 15' tror jag inte på. Att E32 skulle ha så fantastiskt mycket sämre kvalitet än resten av BMW:s bilar verkar helt otroligt för mig.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Haglund : Du har rätt , Jag mekar i snitt 20 timmar i veckan med BMW-bilar och E32 är den bil som ger mest kvalitet i förhållande till inköpspriset , måndagsex vill jag påstå inte finns av särskilt många bmw , isf. att man har ett fåtal grova fel på en nyare bmw bil men en bil som är mer än några år gammal där brukar felen ha gett sig till känna.

E38 är också väldigt bra men de bilarna har jag inte mekat lika mycket med för jag känner inte så många som har dom.

REZ : ALLA bilar kräver service och utbyte av massor slitdelar efter 15 000 mil , det är inget unikt för 730 oavsett V8a eller rak sexa eller karosstyp.
Upplever du din bil som preblemfylld beror det på att tidigare ägare har vanskött bilen , det kan jag nästan garantera.
Min 730 är det bästa jag ägt men den tidigare ägaren har BYTT allt som skall bytas på en gammal bil och gör man inte det utan kör "tills det rasar" så blir det dyrt oavsett bil.
730 är den bil man åker billigast och bäst i tycker jag , både E32 och E38 är mycket komfortabel och drar inte så mycket bensin som 750 - mycket mycket bil för pengarna som är billigt i drift och håller hög kvalitet.
Miljonärer köper dessutom inte en M3 , de köper Mercedes600 och Ferrari :-)))

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Som alla(många) säger här så är det "utomordentligt viktigt" att ha kunskap om den begagnade bilen innan man slår till...Dvs kontrollera att den är skött som den ska och punkter som är just den bilmodellens svaga punkter kollas extra noga..Annars så blir påföljden förr eller senare mycket mek "i onödan",dvs dyrt o trist kan det bli ganska omg annars.

Tycker mig iofs se att många E32:or ser lite "halvskabbiga" ut idag,kanske inte är värda att sköta om verkar det som ibland(iaf på många av dem E32 jag varit o sett på).

Synd på en så fin och vettig bil måste jag säga...

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Har läst flertalet trådar nu om 750 E32 men hittar inte vad den normala 750n kostar om året inkls service/däck/slitagedelar mm mm.

Nån som vill dela sin budget med oss andra?

Vilka är 750ns svaga punkter då? Hur kollar man det?

Tack på förhand.
Be
96
Bearcat
730iA -91, 300C -09, Jeep GC -93
En Volvo 740 blir gärna brummig under gaspådrag med pelle i botten. Skoj-faktorn är ochså tveksam om det inte ligger 5 cm nysnö på vägarna.

Brummig blir inte BMW:n men ägaren kan bli det vid tankning och efter en å annan servicenota...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.