AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.930

Dyrt att äga 7-serie?

Sida 1 av 2
spec
Jag har sett att tidigare bmw 7serier ligger lågt i pris.. Tänker då främst på e23 men även på e32(?). Då tänkte ju jag förstås pessimist som man är att det måste finnas nån baksida. Är dessa väldigt dyra att äga eller att repa? Skiljer det sig mycket mot andra bilar? Tänker då på en t.ex 735i
Om bilen har edc dämpare dom håller typ 20 000 mil och kostar 10K per styck!
Plastkulorna i Automatlådan på vissa serier nöts också ner efter 15 000-20 000 mil
Går att byta iofs på 3h och ny olja för 2K ca.

Jag brukar hålla mig under 16 000 mil när jag köper bil.
Men visst, vissa bilar har rullat 40 000 mil utan större problem :)

Det viktigaste är väl om bilen hållts i fint skick och servats när den ska osv.. Slitna pedaler knastriga dörrar och slitna säten osv kan säga om bilen kan rullat ett par mil mer än vad mätaren visar mm

Jag hade en BMW 750 förr som var pedant skött och hade aldrig problem med den.. Dock finns det "vissa" som har otur -> Länk

Elektroniken kan vara ett h*lvete om det krånglar, lika avancerat som ett lärnkraftverk och Km vis med kablar :S

/Tony Haagen
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En 735 är den mest någotsånär ekonomiska modellen av E32 och undvik automater och EDC-försedda (vet inte riktigt om modeller med nivåreglering har samma elektroniska system, men undvik dem också om det inte är nån här på forumet som vet bättre!) bilar då det blir kostsamt när renoveringsbehovet kommer...

Finns ex som är riktigt bra skötta (även utan servicebok) med t.ex. (ny)konverterad AC o fina besiktningspapper med bra resultat på avgasprov (om HC ligger nära 100 är det inte så bra...).

Om du har mycket rödljuskörning är inte 735 att rekomendera alls, men vid pendlartrafik kan du räkna med 1,1-1,4l/mil i snitt (manuell vxl) allt beroende på körstil.

Konverterade AC:n för 10´ men sen har det inte varit så blodigt; Sänkfjädrar + dämpare fram: 3000:- i delar , beggad o testad startmotor: 500:- , 92Ah batteri: 650:- (Biltema!) + laddare CTEK (Clas Ohlson): 500:- , Motorvärmare: ~800:- (Biltema igen!), sen tillkommer vanliga oljeservicar ungefär var 8-900:e mil...

Tycker att den är ekonomisk för sin storlek!

Mvh
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
rob,
Varför skall man undvika automater??

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Glömde:

Om den är relativt nyimporterad kan du räkna med sanslösa halvförsäkringspremier iaf i Stockholm (28000/år) men trafikdelen är normal (4000/år).

Köp en helst med lyktspolning (svensksåld), halvljuset är ingen hit ens med spolning...

M30-motorn (730+735) har en något känslig kamaxel som slits ner vid slarv med oljebyten, men ett någotsånär lätt tickande är ingen fara då det lika gärna kan vara spridarna som låter...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Automater slits mer än manuella varianter och kostar oftast femsiffrigt att renovera om man inte gör totalbyten av oljan med jämna mellanrum (typ vart 3-4:e år), men naturligtvis kan en manuell låda också kosta om inte den heller får oljebyten...

Mvh
Det väsentliga angående Automat lådan är väl om plastkulorna är bytta eller ej, dom slits efter antal körda mil och inte efter hur man kört. Klart dom kan vara hårt körda som minskar livslängden lite.. Annars bör dom hålla ganska länge.. Vad kan vi snacka om ett byte av låda per 40-50 000mil då man bytt olja 45 ggr kanske & bytt ett antal leder och axlar i bilen som kommer upp i garanterat högre summa av lådbyte/renovering.

Om man tycker om Automat så ska man självklart inte välja bort det för att den "kan rasa" det är som att välja en Coupe framför sedan så man har mindre dörrar att se efter :)

Men generellt sätt så håller den manuella lådan längre och är mer anpassad efter stadskörning då automaten trivs bäst i långkörningar.

Mvh.

/Tony Haagen
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
kanske är lika bra att köpa en 3-serie, istället för en halv 7-serie

Zaharald
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om det är någon låda som är anpassad för stadskörning så måste det väl ändå vara automatlådan :)

Mina erf.>>>"Förr i världen" så räknades automatlådan vara den hållbarare,generellt sett så är det så nu oxå,förutom detta med t.ex plastkulorna i vissa lådor(kostar inte så in i h*****e att byta).
Dock är "di häringa" manuella lådorna i många(främst erf. från äldre lådor) BMW's en av dem bättre,så dessa går "aldrig" :) i haveri om man servat som man bör..

Sen till spörsmålet>>>En tidigare välskött E32:a behöver inte alls bli en ekonomisk ruin..

Se m.a.o. till att bilen du tänkt inhandla är i ett bra skick..Kanske ska trycka på det lite EXTRA....Ok,så var det gjort ;)

Varför dem är så billiga beror på dels vissa fördomar och även rädslan att just bli ekonomiskt "black" om det nu råkar bli något trist fel..
Annars den ultimata vagnen för komfortälskare med viss vurm för "billiga lyxbilar" ;)
Tänk bara på att man kanske måste vara lite utav "begagnad bil expert" för att kunna se skillnaden på ett "lik" kontra en väskött vagn..

Finns en hel del att söka sig till i den fina "sök inlägg" funktionen här på forumet..Provat den?

Mvh Janne.

Paap Reeder
Hej!

Kör min 750 med 3,91 lamelldiff och i regel i läge S3 utan ASC.
Det innebär att ännu har ingen passerat mig ....... men men i stan blir det mellan 1,95 -2,10 per mil.
Men kul är det ... särskilt utan kattar.
Det bara rosslar till litet ..... och man e´ först i kön.

Räkna med att äga och köra en V12 är jämfört med en volvo v70 .."djävligt dyrt" ... men skönt.

MVH /// Paap R
Paap Reeder: Du är rolig du :)

Var beredd att ha ASC inkopplad då det regnar.
Bara man titta på gaspedalen så spinner man loss lätt med 255:or hehe Trottoar+fälg = inte kul

Vaf. Fick du se din mätare i stan?!?
Om ja lade i neutral och rullade 10 m så sjönk den ner till
2 per mil efter 10 sek hehe

Vill verkligen ha en 750 igen att slösa pengar på *drömmer*

/Tony Haagen
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Visst är det DYRT att äga en 750 , men inga bilar med stora motorer är tillverkade för fattiga människor.

Sedan kan man inte tro på alla klantar man hör / läser om , för att äga en 750 måste man ha kunskaper om el och elektronik samt iaf. grundläggande kunskaper om mekanik och om bilar , samt en lokal att vara i när man reparerar och servar.
Har man inte det är det bara att slanta upp och sluta gnälla eller köpa en billigare bil.

Man behöver inte ha en IQ på 155 för att förstå att verkstäderna mer än gärna tar tillfället i akt att salta räkningarna när det gäller bilar som har ett rykte om sig att vara dyra i drift , kunden har ju räknat med en hög kostnad så ge då kunden en härligt hög kostnad.
Sedan är det många verkstäder som är så pass inkompetenta att det tar lång tid att reparera en 750 , och då måste de ju debitera för timmarna de jobbat om än ineffektivt.

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"spec" tänkte kanske mest på en 735:a,betydligt billigare att ha som bruksbil/vardagsbil än en 750..

En välskött 735/730i M30 E32 behöver inte bli "ekonomisk ruin" trots att den blivande ägaren kanske inte är född i verksta'n.

Mvh Janne.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Power_nisse:

Efter ~15 år är det inte många automater som funkar om de aldrig blivit servade, och tyvärr är det rätt vanligt att man inte gör totalbyten av automatoljan...

Men håller med om att automat är guld, vill själv ha en automat på nästa bil! =)

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Fick reda på att nivåreglerade BMW styrs av ett system kallat LAD, alltså ingen EDC på dem.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det finns visst EDC till E32, då ingår även nivåreglering bak. Nivåreglering (LAD) var standard på 750i/iL, samt alla iL.
EDC-dämparna bak kostar ca 8000 kr styck, fram är de troligen billigare då de inte är nivåreglerade.

En E32 730i/735i/740i är inte nämnvärt dyrare att reparera än en motsvarande E34, bilarna är mycket lika i sina konstruktioner.

Många av slitagedelarna är identiska mellan E32 och E34, t ex är det samma bromsbelägg på min 518i och 750iL.

E32 är något tyngre, så en större bensinförbrukning får man räkna med i stadstrafik. Landsvägskörning är i det närmaste identisk. Men 1 dl/mil extra om man kör 1000 mil/år gör ca 1000kr varje år, inte mycket att hänga upp sig på i sammanhanget.

Försäkringen kan vara dyr för alla BMW, kolla själv med flera bolag.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
rob_t_j72:

Nej det stämmer nog.. Runt 15000-20000 mil så är det väl dom en hel del "stora saker" som bör bytas för 1sta gången. Vilket jobb att ja en 750 i 40 000mil
Då har man lång historik med den :)

Vi borde sammanställa ett service protokoll samt vid X antal mil så bör du kolla till del Y för då brukar som ge sig.
Så har man lite mer kontroll över sin service.
Ingen Surprice Attack

Tex:

Varje 900:e mil olja+filterbyte samt luftfilter
Vid 15 000 mil+ kolla efter EDC dämpare/lekage, byte Automat olja
Kanske redan finns?!?

Jag hade EDC och nivå reglering på min 750 trodde nivå reglering var en del av vissa
extra utrustade EDC. Hade en knapp under ASC där det stod S="sport" sen K tror ja som komfort
har ja för mig. men märkte aldrig någon skillnad.. Och ja lampan lös men slockna efter några sek.

MVH

/Tony Haagen
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Erikw:

Menade att bilar med endast nivåreglering hade LAD och således inte EDC-dämparna, visst finns det E32 med EDC, var inte glasklar i mitt inlägg. =)

Mvh
Paap Reeder
Hej!

Läste litet fel i början och låste på V12. Det finns förvisso andra motroalternativ (..bättre..??).

Precis som Janne säger så går en 735 hyfsat billigt med en superkomfort.

Skall nog dreva tillbaka min till 3,15 (eller kanske t o m ta 535:ans drev med 3,07) (kanske finns även 2,97?) men flytta över lamelldiffen.
"Man kan inte hålla på så här helt enkelt".

MVH /// Paap R
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
Paap- men jäklars att det låter kul

Zaharald
43
SörenE
730i V8-93
316 compakt 95:a
Jag köpte min 92-93:a för ett år sedan för 10k.....
Bakdiffen var pajj, köpte en diffad på en skrot i Örtebro som gått 9.000mil för 3k........
Efter detta har jag bytt sryrkort till värmen för 1,5k................
Så om du kan skruva lite själv, köp en 7;a , så har du ett fordon du kan färdas med lite stili i till pris..................

SE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.