AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.736

Extra spridare på tryckvakt?

Sida 1 av 2
Pe
146
PevAB
320i -87
Tjena!

Mitt budget bygge börjar närma sig sitt slut.
turbon sitter på plats och alla tryckrör är dragna.

nu behöver jag extra soppa..
kommer köra med orginal spridare och lmm i min 320 så då behöver man ju lite extra sås i maskin..
kommer ladda ca 0.4-0.5bar med turbon.

så hur gör jag nu med soppan?
kan man ta en spridare från tex 9000 turbo och sätta precis innan gasspjället?

hur styr man sedan denna??
öppnar sig en spridare om man helt enkelt bara kopplar 12volt på den? eller måste strömmen komma i pulser?

var hittar man en tryckvakt som ger ifrån sig 12volt (om det räcker med det för att öppna spridaren) vid 0.2-0.3bar då jag vill att den ska gå igång???

mycket tacksam för hjälp!
det är bara detta som saknas innan jag kan åka ut och leka lite!

mvh Jimmy

-kan du svänga kör du för sakta-
en tryckvakt du kan använda sitter i Saabturbos, den används i bilarna (orginal) för att känna av när turbotrycket blir för högt..
på 900an sitter den upp till vänster ovanför pedalstället. inställd orginal på 1 bar någonstans, sitter en skruv i mitten som man kan justera vilket tryck den skall slå på/av. Tillskottssprut av typen av /på är dock ingen höjdare.
//M

"Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna"
andra bilar:Saab900T16@TD04
Pe
146
PevAB
320i -87
vet att det inte är någon höjdare men billigt och fungerar tillräkligt bra för mig.

hur är det med spridaren då?
går det att få den att öppna helt bara genom att koppla den till tryckvakten och placera den framför gasspjället?

hur mycket behöver den flöda?
räcker det med en spridare från en volvo turbo eller saab turbo??

spelar det någon roll om den är hög eller låg ohmig när den kopplas på detta sätt?

går det att koppla så?

mvh Jimmy

spridare från 9k/900 turbo ger 270cc/min dom slänger kostar inte många kronor. Du måste nog göra något åt spänningen? vet inte riktigt vad de skal ha, sedan så de får pulser från ex tändningen el dylikt.
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Spänningen är 12-14 volt på spridarna. Vet ej om de gillar att köras med konstant spänning på. De borde bli llite varma!!!!!!!!! Men några slags pulser som ko,mmer när tryckvakten har öppnat borde gå att fixa

-Hellre gammal å rapp än ny å slapp-
ro
144
robbat
1602 -72 (740whp 800wnm)
1600-2 -71 (sugmotor)
M535 s38
E39 528
vet att nån hade gjort en sån anläggning här på en m10 motor fråga hnm vad han nu hette :P

//Robban
"Det finns inget jag inte KAN, bara saker jag inte lärt mig än"
Pe
146
PevAB
320i -87
Izze: blir dom verkligen så jätte varma om man matar dom med konstant ström?
dom används ju bara när jag "laddar-på"?

är ett gäng kallstartspridare ett bättre alternativ?
för dom matas väl inte med pulser som en vanlig spridare gör??

mvh Jimmy

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
kallstarts spriadre ska fixa 20 hkr..om det stämmer vill jag vara osagt.
Varför skulle en spridare gå varm pga den har konstant spänning?
beg spridare kostar inte många kroner, hållarna är nästan dyrare än själva spridarna......

Många andra har löst bränsle tillskottet som du tänker göra...så visst funkar det att göra så.
Så testa och gör om om det inte funkar som du vill...ska man hålla superekonomibygge så ska man....så gör som jag gör...rensa skrotarna på allt som kan komma till nytta!

/Pelle
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Jag kör med en tryckvakt från saab 9000 som öppnar utan puls dvs konstant vid o.3 bar det fungerar ju som nödlösning men alternativet är ju 2st eller fler kallstarts spridare plus 2st tryckvaker en på 0.2 och en på strax före 0.4 då ska du kunna ladda ca 0.6bar. Eller så har du bara en som öppnar vid 0.3 och höjjer bränsletrycket lite och ev spänner fjädern i lmm kom ihåg att koppla in en voltmätare till lambdan om du har en sån..
Om du bara skall ha en extraspridare är jag helt övertygad om att du kan seriekoppla den med originalspridarna. Det lär slutsteget i boxen garanterat hålla för och exaktare än så är det svårt att få det. Då är ju extraspridaren helt synkroniserad med originalspridarna. Om du sen kopplar den via tryckvakten kan du ju ställa den när den skall öppna. Det löser ju alla dina problem.

Allt du behöver är lite kabel och en kontakt som du tar från vilken bil som helst på skroten.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
du kan sätta extra kylning på motronicboxen, också isåfall exempelvis kylflänsar från en gammal dator. Annars finns en (liten) risk att boxen går för varm..
Turbovulc >> Är det någonting du har erfarenhet av? Har du seriekopplat spridare?

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Pe
146
PevAB
320i -87
J. Lindgren:

Så du menar att jag ska sätta en extraspridare (tex från saab som flödar 270cc) innan spjället och sedan seriekoppla denna med valfri orginalspridare?

bara så jag fattar rätt; ta bort en utav flatstiften på en orginalspridare och sätta den på "extraspridaren" och sedan dra en kabel mellan dom två spridarnas "tomma platser"?

låter förnuftingt.

men ändrar inte detta ohmtalet?
att seriellkoppla betyder väl att man plussar på orginalspridarens ohmtal med extraspridarens ohmtal?

(tänker på prinsipen man annvänder sig av när man seriekopplar och parralellkopplar högtalare)

ska då extrapridaren vara högohmig eller lågohmig? (gissar på lågohmig för att inte ändra"totalohmet" för mycket)

Hur styr man sedan denna extraspridare så att den bara öppnar vid övertryck då?

gör man det med jorden eller?

mycket tacksam för svar!

mvh Jimmy
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Liten risk...ca 3 mils körning sen bränner boxen :-(

/Pelle
har joxat lite med Bosh lh 2.2. testade med flera spridare, då gick boxen varm, (riktigt varm faktiskt, går iofs rätt varma redan orginal) så jag avbröt innan det hände något tråkigt. Sedan läste jag på lite och såg att det fanns en extra slot för en resistor förberett i lh boxen redan, bara att sätta in extra resistor från en annan box, sedan gick det att köra med 8 spridare utan problems :)
Franke
I min 318 med m10 motor så gjorde jag ett eget tillskottssprut med hjälp av en tryckvakt från saab.
Plockade fyra saab spridare från skroten som jag satt i motorn.
Kommmer inte ihåg flödet men det var lite mer än i orginal spridarna.
Monterade saab spridarna i motorn och sedan tog ja två av orginal spridarna och monterade dom på tryckröret innan spjället till insuget.
Extra spridarna gick igång vid 0,6bar med hjälp av tryckvakten som jag matade med 12 volt konstant ström.
Det blev ju inte helt optimalt men det funkade rätt bra ändå.
Laddade dagligt 1,2 bar.
Märkte inte att det blev några fel på mina spridare iaf.

Kommer inte exakt ihåg hur tryckvakten såg ut men jag har har för mej att det var tre anslutningar.
Två plus o en minus.
Tryckvakten har två funktioner. Det ena är att den bryter strömmen vid ett visst tryck och det andra är att den slår till strömmen vid önskat tryck. För att ta reda på vilket av plus stiften
du ska använda kan du gör som jag gjorde.
Koppla ström till en av pluskontakterna den andra plusen kan du tex koppla på en lampa på. Jorda sedan minus som jag (observera tror !)
tror e den i mitten. Tryck dit två slangar en till en cykelpump och den andra till en laddtrycksmätare eller dyl.
Titta noga på mätaren o kolla om lampan tänds eller släcks vid inställt tryck samtidigt som du pumpar.
På så vis går det att justera in önskat tryck och även få reda på vilken av stiften du ska koppla till spridarn/spridarna

Franke
För att lösa det enkelt med soppan till extra spridarna så skar ja av slangen före ingången till fuelrailen och monterade dit ett t-kors. Kapade sedan av en annan fuelrail ja hade liggande på mitten och behöll den delen med slanganslutning och svetsade igen den andra änden.
Sedan borra jag två hål o polarn svetsade dit två rörstumpar på tryckröret som spridarna gick ner i. Han svetsade även en svetsträng längst upp röret som glidskydd för slangen som skulle dit.
Sedan skruvade jag fast spridarna nertill med hjälp av slang och slangklämmor. Spände även en slangklämma över fuelrailen och tryckröret för att säkra fastsättningen lite. Efter det drog jag en slang från t-korset ner till den andra fuelrailen.

Det jag märkte sedan när jag slog på tändningen var att bensinpumpem gick för fullt men ja tror att det berodde på luft i den extra fuelrailen. För efter första provturen så funkade pumpen som vanligt.
Självklart så testade jag så att tryckvakten funkade och att det verkligen kom bensin ur spridarna innan jag provkörde ,även där med hjälp av cykel pumpen.

Kom sedan ihåg att plugga ena slanganslutningen på tryckvakten annrs funkar den inte.

Anledningen till att jag hade ställt tryckvakten på 0.6 bar var för att den började spika runt 0.8 bar.
Pe
146
PevAB
320i -87
franke: Så du matade dina orginalspridare med konstant ström och det funkade?

vissa säger ju att dom går varma men det kanske inte är så farligt??

är dom spridarna av typen hög eller lågohmiga??

mycket tacksam för svar!

mvh Jimmy

bl
38
blackh
320i -98
M3 (CSL-optik) -03
tjena!
budget bygge sa du!
jag har precis monterat kompressor på min E30.
och efter som jag har lamdasond så reglerar den soppan.
laddar på min bil 0,5 bar. det ända som är gjort med bränslesystemet är en annan tryckregulator. ligger på 5 bars soppa tryck. funkar utmärkt! köpte också en lambdamätare för säkerhetsskull.
Franke
PevaB: Matade spridarna med konstant ström.
Jag upplevde då inga problem.
Däremot så läste jag här på forumet att spridarna inte klarar av att levera samma flöde efter en stund med konstant ström.
Så det är nog bättre att du ger den lite för mycket soppa än för lite.
Dom spridarna jag använde var orginal spridarna från bilen som var en 318-87. Vet inte om dom var hög eller lågohmiga.
Jag tror att dom e högohmiga men är inte säker.

Enda problemet jag hade med bilen var att den kunde sura ner sej när man brände däck samtidigt som man pumpade på gasen.
Men annars så funkade det klockrent.

Fick problem med wastegaten så den började ladda 1.7bar en gång. Efter en stunds körande så släppte slangen till tomgångsventilen pga av trycket så toppackningen gick sönder.
Antar att bensinen gick ut den vägen så att den började spika.

Kan vara värt att tänka på att alla slangar och tryckrör håller tätt så att bensinen hamnar där den ska
Jo
744
Jonhny
745 -85
Spridarna jag provat har tålt konstant ström utan problem, de kyls ju av mängder med bensin.

Att koppla in spridare i serie med originalspridarna är nog att glömma. De lär ej öppna ordentligt. Parallellt så är det risk för att boxen brinner.

Hugg tag i någon som kan lite elektronik och be om en transistorkoppling som tar signal från originalspridarna och en tryckvakt. Då får ni extra bränsle som åtminstone är ~linjärt mot varvtal och som stängs av och på med laddtryck. Transistorkoppling fixas för enstaka hundralappar inkl. frakt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.