|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Lekte lite förskning under en kort rsa till Norköping i Pingst. märkte att förbrukningen stiger markant vid motorvägsfart över 3900 varv på femman vilket innebär 145-150 km/h i just min bil. . att kompressorkurvan ökar just vid 4000 varv måste ju bidra ordentligt. Annars har jag förjande förbrukning på motorväg: 100hm/h - 7.8 liter per 100 km 110 km/h - 8.1 liter per 100 km 130 km/h - 8.4 liter per 100 km 150 km/h -9.4 liter per 100 km 160 km/h- 10.2 liter per 100km 170 km/h - 11.0 liter per 100 km. har inte hunnit kolla detta vid farter på över 170, Pingst helgen bjöd inte på såna tillfällen i trafiken :-) all data enligt färddatorn som nollades vid konstant fart i en viss hastighet och sedan genomsnitt värde från 20km körande. | |
|
Oj de va inte mycket. Jag körde 30mil på 47 liter när jag tankade sist, det är dock både stads och landsvägskörning. Min drar landsvägskörning 1,2 typ tror jag ;) |
|
|
Jag tyckte väl att vi mötte en bekant silverfärgad Z3a med beteckningen Z3C på bakluckan i en korsning i Norrköping. Jag åkte dock inte själv Coupé vid tillfället. Min Coupé drar 0.95 oavsett landsväg (140kmh) eller stadskörning, oftast ingen AC på, tycker inte om torr luft. De gånger vi varit nere i Europa har den dragit ca 1.1 med ACn på och hastigheter 170-190. /Johan Det finns tre typer av människor. Dom som kan räkna, och dom som inte kan... |
|
|
det konstiga är att det verkar vara så att kompressorn har bidragit till lägre förbrukning...lustigt egentligen... sedan kan man ställa sig frågande hur pass tillförlitlig är färddatorn egentligen och specifikt med just den metoden jag använde. |
|
|
snittar ca 0,9 då var det en del bus förstås |
|
| beinoff: det var nog jag det. (eller tjejens farsa som fick känna på bilen på söndagsmorgonen oxå) | |
|
När vi va på Mantorp förra året drog M Coupén 0,75, det var alltså till och från Mantorp.. inte på! /eFx |
|
|
Z3c: Så Du var nere i Tyskland i helgen?? :-) M'en snittar 1,5-2 lit/mil. Fast då vet Ni ju hur jag kör... BMW har ju samma problem som många andra bilar, de saknar en riktig överväxel för högre farter. Körde MB 230 en sväng i början av 90-talet och på den spelade det ingen roll om man körde 90 eller 190, den drog under litern ändå. MEN vid 200km/h höll den 3800 varv/min på 5:an, på en bil som toppade 210.. Det gör stor skillnad. /Caspar |
|
|
När jag tänker efter fick jag soppatorsk med 2,8an för två år sedan på autobahn, 50 lit bensin tog slut efter 30 mil dvs 1,67 lit/mil. Plattan var dock i botten hela tiden då... Tror dessutom att Roadstern drar MYCKET mer bensin i högre farter än vad Coupen gör. Men föneffekten i 200+ är värd varje droppe!! :-) /Caspar |
|
|
eFx: Vad drog den på Mantorp?? 3liter+ ?? /Caspar |
|
|
z3c4ever: När vi mötte dig sade jag till min fru att det där var Thomas som var med på träffen i höstas vid Drottningholm, han som har en kompressor. Nehej sade hon det var det inte alls för han är smalare. Joho sade jag, det var hans bil, ingen annan har Z3C på bakluckan. Då hade hon alltså rätt för det var inte du som körde. /Johan Det finns tre typer av människor. Dom som kan räkna, och dom som inte kan... |
|
|
Caspar: That I don't know.. eftersom jag inte körde med min bil. /eFx |
|
|
Ligger runt litern i snitt tror jag (har ingen färddator). "Rekordet" är dock 9 mil på 20 liter, dvs. 2,22 l/mil. Då var det en hel del urvarvningar :) Caspar: Kolla med z3mpower gällande soppaförbrukning på Mantorp, han körde en hel del där. Finns videobevis på det också :) /Masten Lokal Administratör för svenska avdelningen på www.z3roadster.net/home_sweden |
|
| Caspar: tyskland ? nej lite mer norrut än så. Jo jag ser att en del bokstäver trillade ut från min text men det gå väl ändå att lista ut att det borde stå :Norrköping och inte Nürburgring :-) | |
|
Z3c: Så Du erkänner att Du överskred Svensk lagstiftad maxhastighet!! En hemsk människa är Du!! :-) /Caspar |
|
| jo, jag vet, jag skäms än! | |
|
Min färddator står på ca 10.1-10.8L/100km. Tror att mina sulor gör att den dricker lite mer. Caspar: Jag har hört att det är dryga böter om man får soppatorsk på Autobahn... Klarade du dig undan det eller va Farbror arg där och skrev en lapp till dig? No turboshit, just real power! |
|
|
Gibbe: Stämmer bra att det är dryga böter för soppatorsk på Autobahn. Jag hade lite tur för en gångs skull, hade tillräcklig rullfart för att komma in på en rastplats!! Man rullar ju en bit från 230km/h :-) /Caspar |
|
| Gibbe vikten på 19" gör nog oxå sitt när det gäller soppa... | |
|
Caspar: Ibland ska man ha nytta av höga hastigheter o inte bara roligt av dem. Z3c: Jo tack, jag märkte att dem väger mer än nödvändigt, när jag hämtade dem efter kantslipning och omlackering så kännde jag att sulan på skon drog ihop sig :) No turboshit, just real power! |
|
| jodu Gibbe: vi man vara finn får man tåla pin :-) jag tror att jag har tappar runt halva sekunden till 100 med mina 18 mot gamla 17 original. Dem nya är oxå betydligt bredare vilken ger extra vikt det oxå . Men snygga är dem :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.