AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.441

Nytt Ferrita sportsystem - resultat

Sida 1 av 3
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Måste bara skriva av mig mina åsikter om mitt nya system. Någon kanske kan ha nytta av det om de funderar på att byta avgas.

Det är inte för stort, men ändå väl synligt.
Det är inte för dyrt, utan fullt normalt prissatt.
Det låter inte för mycket, men har ändå karaktär som fångar blickar...

Att det sedan är rostfritt och livstids garanti gör ju inte systemet sämre :)

Köpte deras färdiga sportsystem för E36 320, och är precis hur nöjd som helst... Det var precis detta som jag hade hoppas på att få för pengarna, och jag ångrar inte en krona :)

mvh Sahlin
Vad kostade det då?

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Det kostar 3995:- eller liknanade... från kat och bakåt alltså. Alldeles lagom :)

mvh Sahlin
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Låter ju trevligt, var köpte du det?
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Beställde det genom min mek. Men det finns att köpa både direkt från ferrita, genom mekonomen, och genom många andra ställen... (se www.ferrita.se)

Ska försöka ordna med bilder idag om jag hinner...

mvh Sahlin
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Ok, ja fixa lite bilder det är ju alltid trevligt.
Tjena Robban,

Jasså övergivit Porscheforumet och håller till här nu :)
Vore kul med bilder som sagt.
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
John: hehe.. så du är veteran här :)
Jo det här är mitt nya hem... bor här alldeles för mycket tid varenda dag... Ska ordna bilder på systemet snarast...

Lite offtopic, så har jag semester 9:e juli - 9:e aug.. men det kan vi prata om senare...

mvh sahlin
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Robert...

Finns ferritas system med ljuddämpare också eller? kanske det du har... är inte så insatt nämligen... har funderat på ferritas system ett tag nu men är ljud-skillnaden för liten så kan man lika gärna skita i det... har ett original system med original utblås nu.. o det ser lite tamt ut faktiskt...

Blev det nån effektökning???

------------------
Min Hemsida: Länk (Tryck "My Car" för BMW:n)
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
ATCO: det är hela systemet bakom katalysatorn, alltså dämpare också. Det är en klart märkbar ljudskillnad utan att bli störande hög (jag kör även många långa resor då jag vill åka komfort) Kort sagt kan man säga att den låter kanongott då man gasar, och ligger på en ögonbehaglig nivå i fast, hög fart, med rutorna upphissade.
Ser ju dessutom fint ut med ett system helt i rostfritt, med ett ordentligt utblås (i ditt fall fler än ett) hela vägen från bakre dämparen...
Effektökning... vet inte riktigt... ska ju inte röra sig om mer än 2-5hk, men som vanligt inbillar man sig saker :-P

Däremot tycker jag att min besinförbrukning gått ner pga bytet... är detta logiskt eller hade ja nå fel på gamla systemet? Inte så mycket men kanske 0,5dl/mil i medel (har ej färddator)
Dessutom tycker jag att cutoff effekten kommer tidigare... kanske inbillning bara... nåja, trivs med det iaf...
Fast den försvinner väl i de närmaste helt då jag chippar sen kan jag tänka mig...

mvh Sahlin
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Kolla förresten: Länk
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Låter ju gott... ska ha mig ett sånt system till min 328 coupé... ska chippa bilen dessutom... kan man lita på dom chippen som säljs för 400-500... vad kostar det egentligen (På riktigt)???

Har du dessutom öppet luftfilter eller?

------------------
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
robert... kollade på prislistan.. kolla på 328.. vad menar dom med ex avgasventil????

------------------
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
ATCO: Ingen aning vad en sådan än.. kan ju hoppas på att någon annan här vet?

Själv skulle jag inte våga satsa på sådant chip... men jag är lite pedant av mig... vill låta Qvarnis chippa åt mig istället... ungerfär 2000 går det på då... kolla www.itsfun.nu

Har inte öppet filter ännu, men är sugen på Lintec Redline Twincone med värmesköld mot motorn... inte så himla dyrt heller :) Länk

mvh Sahlin
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
nån som vet vad avgasventil är??? man får inget till avgassystemet nämligen...

------------------
Avgasventil finns på E36 328i och är helt enkelt en "port" som sitter i ett av avgasrören, och som vanligtvis är stängd, men som öppnas vid gaspådrag. I samband med att ventilen öppnas, ökar även motorljudet något.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Avgasventilen eller mer korrekt de vacuumstyrda spjället som sitter på höger avgaspipa har några olika funktioner.
De håller ena pipan stängd vid kall motor för att katalysatorn skall nå arbetstemperatur fortare. Samt hålla nere buller nivån vid lägre varvtal. Samt som Kalle skriver öppna för friare flöde vid mer inspirerande körning/gasläge.

För en person som hatar miljön och gillar motorljud ställer alltså bara ventilen till otyg.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Kan tilägga att de är långt ifrån alla e36 328 som har denna ventil. Kika om de går in en vacuumslang på högra sidan på bakre dämparen. Slangen går till en vacuumklocka som styr spjället.

Länk
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
tack för svaret... men om det inte ingår en sådan i avgasystemet.. är det då för att den inte behövs eller är det för att man ska använda den gamla??? en dum fråga till dårå ;)

------------------
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
läste Wndtans inlägg först nu... ;) känns som att den inte behövs altså??? rätt??

------------------
Oavsett om du har en sådan befintlig ventil idag på ditt orginal system eller inte så kommer inte funktionen o finnas på de nya sportsystemet. Så är de på alla sportsystem, den behövs inte helt enkelt.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.