|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Bruzze: Du kan inte mäta fram det geometriska kompressions förhållandet, det måste du räkna fram och då måste du ha uppgifter på hur mycket toppen är planad. Kompressionstrycket som du mäter i tändstiftshålen är bara ett mått på hur tät din motor är, alltså hur kolvringarna tätar, om toppackningen läcker komp osv... Om du ska bygga ett snikigt bygge så rekommenderar jag dig att inte använda en T3 turbo. Titta på någon av td04 modellerna, de fungerar utmärkt. Ex ett td04hl16t hittar du på nästan alla till salu sidor på internet och de är grymma och räcker till strax över 300hk. rob_t_j72: Hur kan du få det till att man behöver en progressiv btr bara för att man sänkt kompressionen?? Mer bränsle är ju något du har nytta av om du vill ladda mer även på en motor med högt komp? |
|
|
johankihl: varför inte t3? funkar den inte till en början eller? |
|
|
Jag skrev inte att p.btr bara behövs vid kompsänkning utan att det är nödvändigt om man ska kompsänka och inte har det redan. TD04:na är små, moderna o "lättdrivna", funderar själv på en sån... Mvh |
|
| ? | |
|
Bruzze: Jo, självklart men alternativet är inte ens roligt med tanke på att du kommer att vilja byta upp dig direkt! Men om du har 220hk som effektmål så har du en perfekt turbo, den är på gränsen till för liten om du väljer en standard t3 från 240/740 turbo vid 220hk... Om du får turbon gratis kanske det kan vara värt jobbet att få dit den. |
|
|
En "T3" snurra kan ju vara i princip hur många olika skepnader som helst. Sitter på massor utav bilar och varierar såklart i storlek. Vissa räcker med marginal till 300+. M.V.H. |
|
| hade tänkt mig runt 250 hk , vågar inte ladda så mycket me min snurra. | |
| Andreas Plars: Jo, självklart men i detta fallet så pratar vi om en original t3 från en volvo/saab svensson edition. Men i vilket fall, finns det några t3 som är roliga jämfört med en mitsu td04? Förutom turbonetics versioner av dem... | |
| snälla säg ngt..vågar jag me min motor å me dessa delar som ja skrivigt? | |
|
Ok! Pratar vi TB03:or ifrån svensonbilar så är nog de ifrån 900/9000 T16! -84-89 utan KAT resp 740/760T B23ET de största orginal tror jag. De ifrån Ford Cossies är ju lite potentare. M.V.H. |
|
| buzzy: klart det funkar. finns ju hur måga som hälst som åker runt med ungefär det receptet. men det är juså att ingen Bmw-turbo är den andra lick så. beror på om du ska renovera motorn innan ock så. men med litte svarvade kolvar, o-ringning, hårdare ventiler, samt något gjort åt tening/sprut, så är nog 300 hk inga problem ska du se. | |
|
Hmm, La ner mina turbo funderingar! Men dock blir dom nog återupplivade! Funderar på att köpa ett Turbo grenrör nu när skatte stålarna kommer! Då är det bara att smälla dit grejerna! Dock har ajg en Diesel turbo att välja på eller en 740 org turbo! Dom som jag har hemma dvs... Diesel snurran laddar ju mer än 740 snurran! Men frågan är den att om den räcker för effekt uttag för 330hk+!? Som satg... har allt utom ett grenrör, har flera ic o välja på... Antingen en Alu eller en lite större av plast =( Men då måste jag nog renovera toppen + ventilfjädrarna, chimsa dom... Känns osäkert att turbo ladda en 23k mils motor utan att kolla igenom grejerna först =P Nån Som vet hur långt 325 spridarna hänger med? (E36) ? Misstänker att även dom måste bytas till värre! Så allt skulle väl landa på ca 10 papp med nytt sprut o Spridare!! Låter det värt att börja riva under huven? Effekten skulle landa på 330hk+ Då toppen ska planas/portas samtidigt! Nån som vet var det finns att få tag i M3 kopplingar + tryckplattor mm... Känns som om 325:ans inte håller trycket!! =P Inte den som sitter på bilen nu iallafall! |
|
|
Hallå....... Ang koppling så kolla in bilderna på denna sida... Länk Där ser man siffrorna på tryckplattan... Hmm, grenrör finns också vid intresse.. //Jesper |
|
|
axel_e30: ja receptet bör nog funka. men ja e tveksam om motorn..blir det bättre om man sänker tändningen å ger den mer soppa eller?..står ju mycket om det.. eller ska man slänga på en org topp bara, fast då kanske man förlorar på att toppen inte är iordningjord eller? men vad kan kända om man har för mycket komp i motorn? |
|
|
du kan juh alltid se på min annons på "delan säljes" ;) ///Dont Force Me i Can Explode\\\ |
|
|
Bruzze: Till vårat E30 TIC projekt kommer vi att skära ut en "högre" toppackning i koppar, med en CNC maskin som vattenskär. Hur och om det funkar att göra så återstå att se. Men det kanske är ett alternativ åt dig om du vill kompsänka? Svarvning av kolvar / urgröpning av förbrännigs rum är ju att föredra men snik bygger man så gör man.. "blao is the name of the game!" |
|
|
JTP: ja det ska bli ett "snik bygge" till en början..men tror du det funkar me planad topp om man ger mer soppa å sänker tändningen å laddar lite typ 0,4? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.