AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.391

Problem o lossa låsbultar..:-(

Sida 1 av 3
Så här är det:Hade tänkt o skruva dit min "vanliga" sommar däck,lättare sagt än gjort...:-(.De vanliga bultarna satt STENHÅRT gick precis o lossa dels med mutterknackare samt några som jag använde en lång hävaram till...Problemet är låsbultarna...De sitter som berget.De är inte förstörda på något sätt men går INTE att knacka loss med "vanlig" mutterknackare.Har varit hos en däcksgubbe som först gav bultarna en ordentlig däng men han fick bara loss en...Min fråga är:Finns det däcks gubbar med RIKTIGT kraftiga mutterknackare typ lastbilsgrejer??Och hur mycket tål ett fälgkors??Har skaffat ett rejält stålrör på 2m o min fråga är hur mycket pallar ett fälgkors innan det går spönder??Förstår att det skiljer mellan olika tillverkare men nu menar jag ett bra/starkt fälgkors.Vill ju inte att korset flyger all världens väg o skadar bilen eller till o med mig,ja menar de blir ju rejäla krafter när man har ett 2m långt rör....Alla tips mottages:-)

Åk raka spåret till den som varit så in i he*vete korkad att dra fast dom så hårt!
Då är det inte ditt problem om något går sönder.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Inte så lätt när firman som satt fast bultarna förmodligen finns i Skåne o jag själv bor i Sthlm...:-(

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Aha, då hade jag ringt firman och förklarat problemet. Dom får då stå för kostnaden som det kostar på en firma nära dig!
Hur skulle du göra om du fått punka ute i skogen????

Exakt,vad gör om ja får punka??Som det är nu är enda alternativet bärgnig....Jag får väl fråga föregående ägare vem som satt dit bultarna så hårt:-(...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Precis, och vem betalar då bärgaren?
Stå på dig nu!!!
Jag hade inte gett mig en tum, hjulen är felmonterade! Bultarna ska dras med ett visst moment!

Eller så har de varit så innihelvetes dumma så att att de har dragit dit gamla bultar på aluminiumfälgar..?
De äter ju upp varandra ganska fort..!

Lastbilsverkstäder har en jättefin sak som kallas "El-Max"!
Den drar jättehååårt..! =)

Tankar billigt på SÅIFA, men hur länge till?
Grävmaskinsverkstäder brukar ha "tunga" mutterdragare...
Hmmm. Bara det inte slutar som för gummiverkstaden vägg-i-vägg med farsan lastbilsverkstad...
De drog av de där skitbultarna som vissa Mercor har, och var tvungna att kapa sönder fälgen. Det måste ju ha blivit billigt!

Har pratat med firman som satte dit däcken...Enligt de så sätter de alltid fast däcken med "90Kg" som han utryckte det..Nåja fick iaf tips på en gummiverkstad i Sthlm som har kraftigare mutterknackare så de borde greja biffen...

He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Jovisst, visst moment skall det säkert vara, men vad är rätt moment då? Jag frågade av nyfikenhet när jag köpte låsbultar och fick en förklarande gest till svar...Tyckte inte jag drog särskilt hårt men när jag kontrollerade dragningen en vecka senare så hade bultarna bak satt sig ganska rejält, ska bli kul att se om man får bort låsbultarna till hösten:) annars blir det spännande med 255 or bak i vinter;-)

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
100 Nm är rätt på BMW.
Ta röret och förläng fälgkorset med, lyft (upp inte ner så får du mer kraft) tills det lossnar. Kan inte gå fel, blir ett litet ryck och ett knäpp men inget som man inte klarar av. Mutterdragare är inte lika starka som ovan nämnda metod. Jag har gjort på detta vis många många ggr och då har jag 2 st mutterdragare varav en är riktigt kraftig och en riktigt bra kompressor. Långt rör är bästa metoden, och enklaste vilket ofta är just bäst.
Lycka till.
im
500
imix
325 IM-89
325 IX Touring-89
M3-96 coupe
325 I-87 cab
325 IA-93 cab
Z3 2.8-97 cab
120d-08
530d-10 Touring
320D-13 sedan
325i-05 coupe
740IAL-01
X5m 40d-13
735IAL-00
750IAL-01
530 I -94
2002-75
530D touring-15
730D-2009
Min erfarehet av fälgkors+förlängning är inte bra,det blir fel vinkel
använd istället en hylsnyckel, så du kommer så nära bulten som möjligt.

Länk Länk
Skall till "Kurvans däck" imorgon o försöka få de lossade,de hade iaf kraftigare mutterknackare...
Jag har redan testat att förlänga fälgkorset med ett 2m långt stålrör(har satt en hydraldomkraft som stöd för korsets fria ände) sedan så "lyfte" jag på röret..men bulten den sitter så in i...E rädd för att fälgkorset inte pallar trycket o går av o gör fin-fina märken i både bilen o mig kanske:-(....

Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Krafthylsa, krafthandtag och rörförlängare så lossar man det mesta, och vinkeln blir också mycket bättre. Ett fälgkors är klenare, och det är svårare att förlänga utan att vinkeln blir fel.
Det heter skruvar.
im
500
imix
325 IM-89
325 IX Touring-89
M3-96 coupe
325 I-87 cab
325 IA-93 cab
Z3 2.8-97 cab
120d-08
530d-10 Touring
320D-13 sedan
325i-05 coupe
740IAL-01
X5m 40d-13
735IAL-00
750IAL-01
530 I -94
2002-75
530D touring-15
730D-2009
jag kallar det bultar (bultmönster)

Länk Länk
Man saknar ju något då man inte kan skilja på skruvar och bultar...

Ok..så här gick det...Lyckades lossa EN bult/skruv själv med kraft hylsa o lång hävarm....Åkte till däckshandlaren i morse:Resultat: en gick o lossa den andra satt som berget o det slutade med att spåret i bulten/skruven gick sönder...Så nu har man problem...Får väl åka till nån som svetsar dit en skruv eller liknande...:-(.Nån som har tips på en verkstad som kan fixa sånt idag,helst i Täby området???

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Sista utvägen brukar vara att borra ut bulten, Då klarar sig fälgen men du får sätta dit ny bromskiva.

Brukar bli billigar + skivor brukar man behöve byta i bland i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.