AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.148

bygga om till bakhjulsdrift.. bakaxel probbs...

Sida 1 av 2
Hejsan..
Jag ska (försöka) bygga om en Renault 5 GTE till bakhjulsdrift.
kan berätta lite kort.
Först hade jag tänkt rensa bilen på allt som går. Sen kapa bort en ful vägg som finns i motorutrymmet, kardantunnel och "hål" för stötdämparna bak.. Kommer att få stötdämparna sticka upp i skuffen :) Sen blir det, det roliga att bygga fästen till allting.....
Det ska bli volvo b230 motor, BMW getrag låda, sen vet jag inte ifall det blir volvo 240 bakaxel eller nån bmw.
de va det jag tänkte höra med er, ifall BMW bygger bra bakaxlar?
nån skillnad på t.ex. 318 och 325s bakaxel?
eller jag kanske skulle satsa på en från M3:an?
och vilken är den besta getrag lådan?

Gärna andra tips o Idéer om mitt projekt!
Vet att många tänker "köp en BMW så är det bra sen" :)

/Jimmy
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kul ide, hoppas du får till det!

Det som skiljer i bakaxeln på 318 och 325 är utväxlingen (plus att äldre 318 har trumbromsar), annars är allt lika. Däremot skiljer det rätt väsentligt mellan olika modellserier, E21-modellen (76-82) skiljer från E30-modellen (83-91) vad gäller infästningar och mått, E36-modellen (92-97) har multilänkaxel liksom den nuvarande E46-modellen.
De som trimmar E30-vagnar hårt använder gärna bakvagnen från Z3 M Roadster/Coupe, som är betydligt kraftigare och passar direkt i fästena. Upp till sådär 250 hk stoppar E30-modellens standardgrejor rätt bra - tror det är den du ska satsa på.
Getrag-lådor finns en uppsjö, det skiljer på stegning och vissa lådor (M3:ans t ex) har 'dogleg' dvs ettan neråt till vänster. Typbeteckningen på lådan anger vilket vridmoment den tål, så det är viktigt att du tar en som klarar momentet från din motor.
(Förresten, varför inte stoppa i en BMW-motor, så lådan passar direkt?)

Lycka till med projektet!

/// Gunnar E.
ja men jag har fått för mig att det är svårare (och dyrare) att trimma en bmw motor.. många volvo motorer har ju turbo, vilket gör dom mer lätt-trimmade..
Hade tänkt mig (minst) runt 400hk när bilen är klar, så då får nog jag försöka få tag på en Z3 M bakaxel. I så fall lär jag ju kunna ha dom orginal bromsarna kvar. Vanliga e30 M3 bakaxel är det ingenting bra?
När jag bygger skulle jag alltså kunna ha en bakaxel från en vanlig e30 att måtta på?
Tack för hjälpen gunnare!

/Jimmy
Nog ska det väl till med Parners grejjor innan en vanlig B-motor pallar 400hk som ska hålla en "längre" tid?

Dubbelturbo på en M535i-motor är nog inte helt dumt om man ska komma "enkelt och billigt" undan..!

Tankar billigt på SÅIFA, men hur länge till?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Z3 M-bakaxeln är nog det enda som håller om vi pratar dom effekterna. Exakt samma infästningar och mått som på E30, bara att bulta dit! (Det finns ett mycket snyggt bygge på en Alpina B6 E30, som fått en rejält uppskrämd 745i E23-maskin och en Z3M-bakaxel - Alpina-prylarna rasade tydligen direkt...). M3 E30 har i princip en standardbakaxel, med lite kraftigare länkarmar och en annan diffklump. Skulle inte tro den håller för det du tänker dig.

400 HP ur en Volvospis... ska det hålla räcker det knappast att öka turbotrycket. Då är det nog inte dyrare att hitta en BMW-maskin att massera lite. Får du plats med en 6:a (kanske blir svårt i en R5:a??) vet jag flera som lyckats kompressor- eller turbomata M20-maskiner ('lilla' sexan) till de effekterna, med bra hållbarhet.
Samma sak med M3 E30-maskinen om det behöver vara en fyra för utrymmets skull, och den tål rejält med effekt utan några större modifieringar. Finns åtskilliga med 400+ HP. Se t ex Bilsport nr 5-04.
En låda som tål vridet blir kanske det svåraste att hitta, tror att det i princip bara är M5-lådorna som pallar trycket, alternativt en sexväxlad från 540 om du hittar en.

/// Gunnar E.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Vad ska du använda bilen till?
Ska du åka rakt fram kan du väl lika gärna köra Volvo-bakvagn eftersom det är en stel axel. Hur de håller vet jag inte.
Ska du åka bana så hade inte jag valt en Volvo-bakvagn i alla fall. E30 räcker säkerligen utmärkt.
Skillnaden på 318- och 325-bakvagnen är att 325:an har större och tåligare diffklump. Ska du ta ur en herrans massa hästkrafter så ska du använda 325:ans bakvagn. Om bilen byggs för lättvikt och med rimligt antal hästkrafter som är hanterbart i en sådan bil så räcker säkerligen lilla diffklumpen till (som dessutom väger 15 kilo mindre än 325-klumpen).
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Missade effektangivelsen. Antar att det är ett strippenbygge. Glöm då allt jag sa. Åk du Volvobakvagn eller ta en E34-bakvagn.
535 E34 har ju hållt för bra mycket mer än 400 hästkrafter. Kika på Kihlander.
ja en sexa går verkligen inte! mätte mot min polares volvomotor och den skulle få plats ganska precis om jag kapade bort en vägg jag har i motorutrymmet.
Vi får se vad det blir för märke på motor.. ;)
Det blir e30 bakaxel iallafall, till att börja med, sen ifall den skulle paja så blir det en Z3-M..
Det sitter ingen orginal diff på den va?

/Jimmy
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det finns en diff i alla bakvagnar, ja. Diffbroms är däremot ovanligare. I Z3M har du diffbroms som standard men det är ingen E30 förutom M3 som har det som standard.
ok då vet jag..
Kan det vara svårt att kapa kardanaxeln?
och tror ni det är best om jag svetsar fast den på lådan eller kapa den på mitten och svesta där så jag får fästen att skruva fast den på lådan?

/Jimmy
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Vad jag vet sa ar det inte bara att kapa en kardan axel. Jag skulle lamnat ivag kardanaxeln till nagon firma som kan korta den om du inte vill ha vibrationer.

Mvh Richard
hmm.. jag tror jag ska kapa den på mitten så jag får fästen i båda ändarna..
Nån annan som vet ifall man kan göra det själv?`

/Jimmy
Haglund2306 hade tänkt att ha programerbart sprut och tändning, När bilen är klar! och ställa ner bensin, turbotryck o tändning när jag kör den på vanlig gata.. sen till strippen så hade jag tänkt ha grejjer som håller på 400kusar, så det bara ska vara att ställa om.

Jag ska satsa på en e30 bakaxel, om jag inte sa det.. känner på mig att Z3-M axeln e för dyr för mig, just nu..
Tror ni det är krångligt att bygga fästen för en e30 axel?
Krångligare än volvos?

/Jimmy
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Så vad jag förstår så tänker du besiktiga bilen?
Då kan jag tipsa dig om att kolla upp om det över huvudtaget är möjligt (vilket jag har svårt att tro) INNAN du sätter igång kapmaskinen ;)
ja jo det hade jag tänkt försöka med ;)
ja ska till SBP och höra nån dag, men varför skulle det inte gå?
hörde lite med SFRO, dom sa att den antagligen blir klassad som amatörbyggt fordon för jag kommer kapa ganska mycket i golvet..

/Jimmy
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Om jag hade byggt...
skippat volvo snurran och kört på en saab motor, även om det blir trångt med avgaset vid styrstången när man vänder dom maskinerna så är det helt klart värt det.

Du ska köra med delad axel? Bmw´s är helt okej då det är ganska enkelt att komma över med diff spärr samt vettig utväxling.
Leta upp några hubbar alt tillverka eget och bygg bakvagn med dubbla A.armar. När du ändå gör så pass mkt jobb så lägg krutet på att få hjulupphängningen 100% från början.

Ett sådant här bygge bör klassas som amatörbyggt fordon...med alla dom reglerna som gäller för dom.

/Pelle
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kardanaxeln ja... kan inte kapas hur som helst, dessutom är den delad med ett stödlager och en knut mitt på. Enklast är nog att kapa främre delen i framänden, och sedan få hela klabbet balanserat av någon som kan och har grejor, annars blir det garanterat vibrationer.
Att bygga fästen för en E30-bakvagn är nog inga större problem. Den är infäst med en vertikal bult genom en stor gummibussning (silent-block) i varje ände av tvärbalken, plus att bakänden av diffklumpen är upphängd i en rejäl gummibussning.
Bilen lär ju bli ganska lätt, så det finns god chans att en E30-bakvagn håller även för hyfsade effektuttag.

/// Gunnar E.
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Ja som amatörbyggt fordon kanske det går. Kul idè iaf, lycka till. :)
hur mycket kan det kosta att lämna iväg kardanen för kortning?
tack så mycket för all hjälp grabbar!

Är det smartast att göra som jag tänkt? Först sätta dit bakaxeln sen hänga ner block med låda och punkta dit kardanen så vet jag vart lådan hamnar och bygger motorfästen efter det.

/Jimmy
Ska du köra rakt fram med bilen, eller ska den kunna svänga också?

----
Projekt Ascona B: Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Tycker nog du ska göra klart infästningar av både bakaxel och motor/låda innan du ger dig på kardanaxeln. Kardanen är nog den enklaste delen att få till, det rör sig ju bara om längd och eventuellt placering av stödlagret. Var motorn ska hamna i längsled (och höjdled) avgörs av andra parametrar, främst utrymme och tyngdpunkt men även detaljer som växellänkage, dragning av grenrör inkl ev turbo/kompressor och hur hjälpaggregat, kylare/fläkt och annat hamnar i förhållande till varandra. Plus att växellåda, kardan och diff hamnar i 'rät linje'. Tror faktiskt att en av de viktigaste sakerna att fundera ut är hur luften ska strömma till och från motorrummet, utrymmet lär ju bli begränsat minst sagt och en överladdad motor behöver gott om luft till insug, kylare, ev. intercooler samt kring kompressor/turbo.

Har ingen aning om vad kortning och balansering av en kardan kan kosta, men det lär nog bli en av de billigare posterna i projektet. Gissningsvis nån tusenlapp eller två???

/// Gunnar E.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.