AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.016

m-Coupé eller m-roadster

Sida 1 av 2
Detta är förstås en smaksak, men har Ni som är kunniga lite erfarenheter från de två? För och nackdelar?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Skåpbil eller flärd med vind i håret?? :-) Nu får jag nog några kängor...

Mer allvarligt så är Coupen mycket styvare i chassit vilket nog är den största skillnaden som inte är helt uppenbar.

/Caspar
Coupén är snyggare =)

//Svebba
- Jag är schnell !
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Coupen är mer udda! men även styvare och i mina ögon både snyggare och användbarare (men någon renodlad åretrundbil skulle jag ände inte kalla M coupen!).

Z3MPOWER
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
vill man ha vindrufs så köper man en fön (där av hårfrisörbil)
men hur ofta behöver en fön 321hk??
Vill man fortfarande vara med i matchen når vägen svänger så köper man en Coupé ;0)
Sen kan man ju fråga sig om man behöver 321hk?
Personligen skulle jag helst haft en 3.0 med M framspoiler + bakkofångare..

Z MMM Coupe
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
M Roadster.
Coupe if you love to drive :-)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Svebba: Hur kan Du!?!?! Vi måste ju försvara våra fönar!!

/Caspar
Visst e Coupén snygg som f*n men ni kan ju försöka cabba ner den =)

Hade valt Roadstern

/Carl

______
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
M Coupe om du vill köra och M Roadster om du vill glida (med extra knuff vid rödljusen).
Kombi eller Cabbe ;)

Mitt val är självklart en cabbe!
Ska du ha en kombi kan jag rekomendera Pappas Volvo V70...den rymmer mer!
Mr Hamann
M Coupe

// Mr Hamann
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
Coupén är ju bara hur feta som helst.. och mycke ovanligare!

BMDoubleV

Min bil:
Länk
M coupen ar naturligtvis en mer udda bil. bade pa gott och ont. Personligen gillar jag utseendet (ganska uppenbart kanske), men av erfarenhet vet jag att vindsrufs i haret lockar ibland med.

En aspekt att ta hansyn till ar att roadstern redan eftertratts av Z4:an. Det borde ge avtryck pa begagnatpriserna i framtiden. Coupen ar a andra sidan en uddabil, som med storsta sannolikhet inte kommer fa nagon narmare eftertradare. Av den anledningen kan coupen vara en battre investering (om man nu kan kalla en sportbil for det).

bada bilarna inbjuder till massor med korgladje, men min rekommendation ar att provkora sa att du ar medveten om skillnaderna.. Om inte mitt minne sviker mig skiljer det sig over 15 sekunder mellan roadstern & coupen nar man jamfor varvtider pa Nurnburgring. Det ar en vasentlig skillnad.

yatooil: Menar du allvar med det resonamanget?

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
M coupen ar naturligtvis en mer udda bil. bade pa gott och ont. Personligen gillar jag utseendet (ganska uppenbart kanske), men av erfarenhet vet jag att vindsrufs i haret lockar ibland med.

En aspekt att ta hansyn till ar att roadstern redan eftertratts av Z4:an. Det borde ge avtryck pa begagnatpriserna i framtiden. Coupen ar a andra sidan en uddabil, som med storsta sannolikhet inte kommer fa nagon narmare eftertradare. Av den anledningen kan coupen vara en battre investering (om man nu kan kalla en sportbil for det).

bada bilarna inbjuder till massor med korgladje, men min rekommendation ar att provkora sa att du ar medveten om skillnaderna.. Om inte mitt minne sviker mig skiljer det sig over 15 sekunder mellan roadstern & coupen nar man jamfor varvtider pa Nurnburgring. Det ar en vasentlig skillnad.

yatooil: Menar du allvar med det resonamanget?

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Månsson,

Som du märker blir det som tidigare trådar, att alla försvarar sin egna bil i vått och torrt. Logiskt - såklart.

Om man skall sammanfatta paradoxerna till extremivå kan ungefär konstatera följande,

Utseendemässigt Coupé/Roadster = Ren smaksak
Köregenskaper = Coupé totalt överlägsen
Inget tak = Roadster extremt överlägsen :)

Det är som föregående talare säger, bara att provköra och testa själv. Är du något av en skicklig förare med lite schumacher i blodet (hur det nu stavas) så märker du stor skillnad på dessa två bilar. Om du är den typen som kör rakt fram så fort du kan, så fort lampan blir grön och bromsar igen i nästa korsning, då spelar det ingen större roll om du äger Roadster/Coupé, då kan du helt enkelt välja rakt av på smak av utseende och/eller om du vill köra utan tak, i ett land med 3 veckors högsommar om året ;)

/Vol
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det skiljer faktiskt BARA 10 sekunder på nurburgring enl trackchallenge...... ;-)

Ärligt talat: det är lite svårt att jämföra biltyperna. Vill man ha en cab så köper man det.
I alla andra fall är coupén bättre. Vad gäller andrahandsvärdet så har marknaden hela tiden värderat Coupen och roadstern i stort sett lika (fast roadstern var 10k:- dyrare som ny.... på 2.8:a modellerna skilker det lite till coupens fördel).
En cab blir aldrig lika bra som samma bil med tak, men gillar man att åka taklöst så är valet givet!
Pga att jag måste åka Cab så kan jag aldrig byta bil!! Jag vill gärna ha en 996:a, men då jag inte tycker den är snygg i cabutförandet så går den bort. Boxster S var ett alternativ förrut, men inte nu längre. Tycker M roadster är roligare att köra (smaksak). M3 cab går helt bort då jag aldrig har gillat 4-sitsiga cabbar. Så hoppet står till att det kommer en Z4 M, men då måste inredningen också "m-as" till lite, och jag har faktiskt lite svårt för den nya designen....

/B
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Guuuud vad vi tjafsar igen, och ändå avgudar vi varandras bilar Coupe som Roadster... :-)

Beppo: "Måste åka cab", det resonemanget vill jag gärna höra mer om, som ett bra försvar om inte annat..

Vol: Är inte Elisen öppen?? Fast 3 veckor sommar?? Nercabbat börjar i mars och slutar i oktober (sol & plusgrader räcker om man har vindskydd)

/Caspar
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Titta här, jag la upp lite bilder på min på zatzy igår. Avgör själva, men jag älskar coupéns brutala utseende =)

Länk
Caspar: Coupén är ju en av mina drömbilar satt =P

//Svebba
- Jag är schnell !
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Beppo;

jag håller med avs. "måste åka cab"!

MCoupén är en fantastiskt vacker bil som jag def. vill ha - men det finns INGEN täckt bil som kan ge den upplevelsen en cabbe ger en fin sommardag...enl mig då. Hade jag haft råd hade jag köpt en av varje - en Imolaröd Roadster och en Estorilblå Coupé...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.