AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.568

Kan man trimma en 318is?

Sida 1 av 2
BMW_Lover
Hallå alla bmw fans!

Tänkte kolla om man kan trimma en 318is? Jaa , men trimm menar jag chippa, avgassystem, m f l....

Hejdå!
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Japp det kan du!

---
Kör också båge! www.sporthoj.com och vattenskoter! www.jetski-sweden.se
Gold
varför skulle man inte kunna?

///M arcus
BMW_Lover
Ok nu vet jag att man kan trimma 318. Men vad finns det för trimmsatser, vad kan man trimma, vad kan man göra för att lägga till några hästar och så... Skulle vara tacksam om ni grabbar delade lite info med er...

Vad är det för 318is? Är det M42 motorn med 16 ventiler?

Andra kamaxlar, bättre grenrör, bättre avgassytem och en mappning. Lätta samtidigt det svintunga svänghjulet och gå samtidigt över till m20b25 koppling.
Detta ger en del extra mos, men, det kostar ju en hel del också.

Vad är det för kaross? E30 eller E36? Vilken användningsområde har du tänkt dig? Är det en ren banbil eller ska du köra den som en bruks/gatbil också?

/Anton
BMW_Lover
Det är en 318is 97:a, E36. Vet ej om det är en 16 ventilare eller ej. Hur mycket kommer det och kosta? Hur mycket kostar chippet och upptill hur många hästar kommer den att ge? Kan jag komma upp till 200+ hästar? Ska anväda den som gatbil...du vet, styla om den och så. Men ej köra med den på vintrarna!

/BMW_Lover
BMW_Lover
Jag menar inte att jag ska komma upp till 200+ hästar med enbart chippet. Jag skrev lite fel där :). Men jag tror att du förstår!
Dalton
De e knappt lönt köp en 325,328 istället. Blir billigare i längden.
Ante25
turbo!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
200 hk kommer bli dyrare än att byta upp dig till en M3.

Då slipper du styla också.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Chip ger nog +0hk eller -10hk
Satsa på avgas, kammar, mappning samt som Anton skrev lättning av svänghjulet.

/Johan

-Hellre en rak fyra än en sned sexa-
///M.D
trygve vad menar du med -10hk?!?

saker som är lite billigare att göra på en is:lustgas ca100kr då har du äver 2oo då din har 145org.

motorbyte till en 2,5-2,8 fast inte att rek då det kan bli jobbigt med bes.

MVH

sc
637
schumi
e30 318is -90
att ge sig på grenröret är meningslöst för det sitter extractor orginal.

jag och en kompis har gjort prestanda tester med orginal bil mot bil med chip och open-air och det ger ingen effektökning överhuvudtaget.

bygg turbo på den säger jag. vad jag har läst här på forumet så ska m42 motorn tydligen gilla överladdning lika mycket som jag gillar pizza :)
BMW_Lover
Så schumi du säger att jag ska lägga in en turbu! Kommer stakar och kolvar att palla med eller måste jag byta dem också? Hur mycket effekt kommer jag få isåfall?
AL
289
AL
318is CSN-90

Vill du ha seriös vägledning till vettigt sugtrim i första hand men även turbo kan du maila eller PM:a...

Har nog samlat på mig en del kontakter och koll på vad man kan/bör göra. Även om min maskin inte är startad än pga studier som tar all tid.

Allt handlar om att få allt välavstämt till varandra och användningsområde. Är man lite klurig och räknar lite och simulera motorn innan man bygger kommer man mer än långt på detta sätt.

"...det är inte alltid så enkelt..."
BMW_Lover
AL!
Gärna, det skulle vara schysst om du kunde dela med dig informationen. Skulle uppskatta det som fan. Du har mitt e-mail på mitt namn ;)

MVH

/bimmer lover
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Det jag menar med -10hk är att "chiptrimm" på sugmotorer oftast är meningslöst då det sällan ger någon effekt alls, hur ofta ser du ett bromspapper på ett chip till en sugmotor?

/Johan

-Hellre en rak fyra än en sned sexa-
Chippa inte M42 motorn för effekt. Chippa den för högra varvstopp.

200 hästar i en 1.8 liters sugmotor blir 111 hk/liter. Det är extremt mycket och lär inte fungera något vidare på gatan.
Det räcker inte med ett chipp, bättre kammar samt bättre grenrör då.

Schumi: Grenröret som sitter som standard är ett så kallat extraktorgrenrör, ja. Men det kan göras bättre.

/Anton
BMW_Lover
Men hur kan chippning vara meningslöst? Var och frågade en affär där de håller på med chippning och sånt. han satt att den ger 15-20 hästar mer på en 325:a men jag ska köpa en 318is vilket är en fyra.... hmm och du säger att den ger 10hk minus. Ärligt jagär inte så haj på bilar men jag håller på och lär mig... ;)

en 318 is har 140 hk chippar man den kanske den kommer upp till 155 eller 160 hk...vet ej vad tycker ni? om jag ska vara ärligt som sagt är inte så haj på bilar...

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
BMW_Lover:
Om någon säger till dig att det han säljer ger 20 hästar; tror du honom rakt av då eller ber du om bromspapper?
Räkna inte med någon effektökning vid chiptrimning av någon sugmotor. Visst finns det sugmotorer som svarar på chiptrim, men inte på långa vägar så många och så mycket som trimfirmorna vill ge sken av. Det finns helt enkelt inte så många variabler som biltillverkarna har gjort fel på av naturliga skäl.
Till M42 chiptrimmar man för att få högre varvstopp vilket ger bättre körbarhet på bana.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Litar du alltid på att säljarens ord är riktigt?

Om de kan garantera effektökning på 10-15 hk med chiptrimning och kostnadsfritt återställa motorn om den inte får så stor effektökning, genom att bromsa motorn innan och efter chippningen, är det ok!

Men jag kan nästan garantera dig att de kommer att börja skruva på sig om du föreslår det!
Argumens som: "olika motorer reagerar lite olika...", "...upp till 10-15hk brukar det bli, men vi kan inte garantera något..." etc. kommer nog att lämna deras läppar vid ett sådant förslag!

Kort och gott:
Chiptrimning ger oftast mycket marginella effektökningar på en sugmotor. Oftast är det inte värt pengarna helt enkelt!
En turbomotor å andra sidan kan få ganska stor effektökning vid chiptrimning, då chipet tillåter högre laddtryck...

Seriös trimning på en sugmotor (vassare kamaxlar, kolvar, extraktorgrenrör, optimering av insugskanaler i toppen etc.) är inte billigt! Räkna med ca 1000kr/vunnen hästkraft!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.