AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.564

BMW Gruop Fantasipriser!

Sida 1 av 2
52
447
528:n
528i -96
Hej alla BMW freaks! Så småningom så ska jag byta bort min 528 ´96:a till en 530i. Funderar på en ´01 med runt 5 till 8t mil på mätaren(Helst inte BARA på mätaren...) BMW Group här i GBG begär runt 280t!!!!! Sjukt! Har importerat flera bilar och har kollat upp priser på motsvarande i Tyskland. Runt 190t för en MAXAD 530. Då pratar jag MAXAD! 90 tusen mera för en svensksåld? Vad är extra på en svensksåld? Att den gått på saltade vägar? Att den troligtvis inte fått samma fina service som tyskarna gör? Att den löper 10 ggr. så stor risk att bli stulen/repad/skadad efter inbrottsförsök= omlackad m.m.......Enda nackdelen jag kan hitta är att den säkert gått i 200 km/h varje dag.....he,he. Som det ska vara.....(Skämtar!) Fördelen med min nuvarande har övertygat mig ännu mera: Aldrig köpa på BMW Group, utom om man har råd med en ny, och vem har det? Inte jag i alla fall! Nä det blir import den dagen köpet verkställs!!!! Eller vad säger Ni andra "out there?"
BMW säljer endast svensksålda BMW's (Eller hur?)
Och att det är dyrt är ingen överraskning för mig.

Tycker att importera själv är att föredra då det finns större utbud, mer att välja på, lägre priser.
Dock större risk att något går snett anser jag. (lite långt till Tyskland trots allt)

/Lazze
Warwick Streamer Stage I 5-String
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Köp inte hos handlare.

Sälj din, och sedan hittar du en gubbkörd första ägare. betala +50 för en med mer mil på än en -50 med mindre mil på och framförallt inte hos en handlare.

va och titta på en 523 -96. Gubb j*vln svor hit o dit att den inte var omlackad, ett barn kunde se att den var omlackad.

Alla är inte sådana, men av en ganska lång erfarenhet från handlare så säger jag.

80 % handlare = fifflare.
Eller har ni hört: "Jag vet inte så mycket om bilen, jag har den som försäljningsuppdrag, men bilen är i absolut toppskick"

/Lazze
Länk
stefannorr
Var in på en BMW handlare i Luleå idag,dom hade framme anmälan för BMW Sverige,ja sa till kompisen ta en sån du har minst 5% rabatt,hann bara nämna ordet så sa han de gäller inte här??? vet att på vissa ställen finns de väl till o med 10% eller?
finns ju ingen anledning gå med om de enda ja får är en 4 färg broschyr,.....
Ja
50
Jan-E
528i Touring -98
Varför köpa svensksåld bil...? Tja, du slipper behandlas som något katten släpat in hos den Fina Bilhandlaren. Du FÅR lämna din bil i inbyte när du byter nästa gång (mot en snuskig summa pengar i mellan förståss). Ev KAN de tänka sig att hjälpa dig om du har några frågor också....
Jag vet att det finns bra BMW handlare i Sverige men jag har mest erfarenhet av Luleå, och efter fem BMW (varav två importerade) så funderar jag om det verkligen ska bli en sjätte.

stefannorr
Jan-E> Har du haft problem med Englunds?
Ja
50
Jan-E
528i Touring -98
Jag har aldrig haft något att klaga på när det gäller service eller rep på verkstan, men det övriga bemötandet anser jag vara under all kritik. Exempelvis kan jag inte förstå hur i h...e man kan ha mage att sälja BMW med deras priser och sen sätta upp en skylt på reservdelsdisken att de har stängt för fikapaus på fm och em!

stefannorr
Ja deras priser på bilar är ju oslagbara(dyra) både på BMW och andra bilmärken.
Om de är dyra handla bilarna annorstädes, alternativt storpruta!

/Simon
Jag köper hellere en tysk bil som rullat i 200km/h varje dag än en svensk som rullat i stan med gas o broms var tionde meter.
Och att svenskar skulle ta hand om sina bilar mycket bättre än tyskar visar bara hur idiotiskt vissa här i Sverige tänker.
stefannorr
simon_en> har aldrig handlat där heller..
stefannorr
Kaizer> Går väll inte generellt o säga vem som sköter bilarna bäst finns väl både grisar o pedanter både i Sverige o Tyskland.
stefannorr
Kaizer> Går väll inte generellt o säga vem som sköter bilarna bäst finns väl både grisar o pedanter både i Sverige o Tyskland.
Nej precis det jag försöker att säga.
Folk får automatiskt för sig att bilar i Tyskland e misskötta och att Svensksålda bilar är helt felfria. Men så är inte fallet självklart.
Jag tycker ändå att BMW i sverige sänkt priserna något, åtminstone i södra Sverige där varken Förenade Bil i Malmö eller Theanders i Lund har direkt några fantasipriser på begbilarna längre.
Visst, de är som alla andra märkeshandlare lite dyrare än de oberoende handlarna men det kan i vissa fall vara motiverat med fördelaktigare finansieringsmöjligheter och garantier etc. Och uppenbarligen fungerar strategin för de verkar sälja en hel del begagnade E39 och E46 då jag regelbundet kollar utbudet.
Och om man jämför med de tyska BMW handlarna är det knappast några större skillnader i pris, snarare är de tyska bilarna hos BMW generellt mer välutrustade.

Men det är klart att det blir stor skillnad om man ex jämför en 01 530 hos en "vimpelhandlare" via mobile.de med BMW i sverige, skillnaden blir betydligt mindre om man jämför med tyska BMW handlare.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
52
447
528i -96
Man ska få bra mycket service och garantier och låg ränta innan man tjänat in 80-100 tusen! Kan byta nästan både motor och kaross för dom pengarna. I Sverige så försöker handlarna pressa ut fantasipriser för en nyare E39. Det är en gammal kaross så den som köper dyrt nu får snart bli varse världens ras på beg. marknaden. E39 är min favoritbil, men man ger ju inte bort närmare 100 bagis för att den är svensksåld. Dom skambud som kompisen fick på sin bara 2 år gamla E39 kan jag inte ens skriva om...DÅ gråter flera ägare av nyare BMW bara....Att den var svensksåld kanske kunde ge 5-10t mera....Det visar vad BMW själva värderar sina beg. bilar till när dom ska bytas in!
En snabb sökning på www.bmw.de ger en prisbild på mellan 27-30' Euro för en i det närmaste maxad 530i touring -01, dvs mellan 250-270' SEK.
Tyvärr finns inga motsvarande sv-sålda objekt på bmw.se som motsvarar dessa i utrustningsväg men det rör sig knappast om några 80-100' i skillnad på de som ändå finns via BMW Group, snarare är det ingen skillnad alls om export och införningskostnader tas med i kalkylen. Sen finns det dessutom en betydligt större prutmån på de svenska bilarna.

Naturligtvis går det att hitta, som jag skrev tidigare, betydligt billigare objekt hos oberoende exporthandlare i tyskland. Och i de allra flesta fall finns det också en anledning till varför de är billigast. Och den anledningen är oftast inte välgörenhet :-)
Glädjen av hög kvalite varar betydligt längre än glädjen av ett lågt pris.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
52
447
528i -96
Det låter som om det är billigare att köpa bil i Sverige! Har importerat bilar från Italien, Tyskland och USA och ALLA bilarna har varit i kanonskick,fullservade och BILLIGARE än motsvarande svensksåld! Så Du menar att om en bil INTE säljs av en oberoende handlare så är det en skrothög!? Jag skulle tagit hem en 530i i mars för 188t.Den hade allt + Digital bensinvärmare. Lite mer än 7t mil och fullservad. Säg det ställe i sverige som slår detta!!! Sedan så kan Du hitta långmilare från 110t av 530 E39 om Du vet hur man använder sökmotorn rätt på Tyska sajter. Glöm inte att pruta! Visste Du inte att i Tyskland så kan Du ALLTID pruta!!! Något som blir svårare och svårare här hemma! Allvarligt talat så förstår jag inte vad Du menar med att priserna är så höga som runt 30t Euro. Rent nonsens som Du skriver.Hela Mobile.De är fulla av fynd i andra prisklasser än vad Du beskriver! Jag har bra erfarenhet både för egen del och andras(Tog hem en bil för 2 månader sedan av annat märke). Men, har man själv köpt svensksålt så vill man väl inbilla sig själv att man gjort en bra affär....Lycka till oavsett vad Du själv köper i framtiden!
528n: Jag tycker din jämförelse haltar något när du jämför BMW Sveriges priser med de billigaste "fynden" på www.mobile.de.
Det var detta jag hade invändningar mot, inget annat.

Du tycker det jag skriver är nonsens och ifrågasätter om jag kan använda en sökmotor. Jag kan bara hänvisa till "Gebrauchtwagenbörse" under www.bmw.de Sök på 530 och du skall finna att jag inte är helt fel ute...
Kanske du nu börjar inse VEM det är som skriver nonsens i denna tråd ;-)

Slutligen så förstår jag ändå inte ditt huvudsakliga problem.
Först tycker du de svensksålda bilarna är hutlöst dyra och i samma inlägg om hur billiga och bra fynd det finns i tyskland och hur mycket erfarenhet du har av att ta hem bilar från andra länder.
Fine, det finns väl ändå ingen som tvingar dig att köpa svensksålt, njut av den stora marknaden och köp dig en lågmilad, fullmatad 530 för 180kkr i tyskland eller varför inte en långmilare för 100kkr? Lycka till och hoppas du blir nöjd, det är huvudsaken!

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
52
447
528i -96
Hej igen Kristoffer!
Inte kul att bråka om detta men ännu en gång så måste jag säga att jag inte förstår mig på dig! Du skriver att DU inte förstår mitt huvudsakliga problem!? Jag har inget problem! Vill bara förklara att det FORTFARANDE går att göra fynd i Tyskland m.fl. länder. Sedan så talar Du om BMW märkessäljarna i Tyskland, När nämnde jag dom? I Sverige så är dom flesta handlarna dyra. I Tyskland så är inte ALLA dyra. Tog precis hem en Merca 500 SL och jag lovar-Den var billigare än någon 500 SL som rullar på 4 hjul här i Sverige....trots mycket fint skick. Min nuvarande BMW tjänade jag en hel del på med. Ingen tvingar mig att löpa svensksålt-sant! Men har jag sagt det då? Man måste väl kunna skriva ett inlägg om en ÅSIKT man har utan att någon skriver skit om en va? Du ser mycket väl att det jag har skrivit faktiskt är sant. DOm handlarna DU pratar om har jag aldrig nämnt och vill knappast ha att göra med heller. Önskar Dig en fin sommar och samtidigt en önskan om att respektera andras ÅSIKTER,tack!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.