AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.074

farthållare från vilka bilar passar?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Jag funderar på att montera farthållare i min bil (525i Touring -92)
Jag har hittat beskrivning hur, jag har sökt inlägg där många säger hur enkelt det är.
Men min fråga är fårn vilka modeller(m20,m50,m30, 7-serie?) kan jag ta farthållaren?
Jag vill ha en orginal
Lars
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Jag är också på jakt efter en farthållare till min bil och är lika undrande. Det enda jag är säker på (tror jag :-) är att det inte passar med en sats från en 6:a till V8:a, och tvärtom.

Om någon vet exakt vilka delar som behövs till en V8:a, gärna med artikelnummer, och gärna med angivande av inbördes utbytbarhet mellan olika modeller/motorer (om ni förstår...) så skulle en postning om det uppskattas mycket!

__
Mvh /Pewe
Lo
79
Lockheed
525i Touring -94
10/91 har styrdonet ändrats så styrdonet och kabeln som binder ihop allt måste höra ihop. Jag köpte en "komplett" sats till min 525iT från -94 från Euro Car Parts i november 2003. Den skulle passa till en -94 men styrdonet var till en -89 och kabeln fattades. Trots otaliga påminnelser har jag fått varken kabeln eller styrdonet utbytt. Men trots allt, lycka till i jakten på farthållare.
An
78
Anders Magnusson
BMW 528i - 97
Jag har en 528-97 och har multiratt som är eftermonterad och jag vill också gärna ha farthållare. Är det någotsom vet vad som saknas?

Mvh Anders

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hej, jag köpte också en komplett farthållar sats från Euro Cars Parts och allt fungerar hur bra som helst, jag har en 535 e34 och jag märkte att farthållaren suttit på en e34 520/525 med m20 motorn, men med lite småa modifikationer så satt allt på plats som om det var från fabriken.

//Mvh Simon
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej Igen,
Jag har kollat lite mer på det här i ETK.
Det verkar som alla e34 efter 1991/09 har samma farthållare förutom 525tds.
Lite monteringsdetaljer skiljer dock.
Innan 1991/09 så har de ett annat styrdon men motorn verkar identisk.
Jag upptäckte att det var fördraget på min bil för farthållare så nu är det bara att hitta någon som säljer en billig farthållare.
Lars
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hej lars, det verkar faktiskt som om alla e34 har färdigdraget, kollade på min gamla 520 från -89, fast det är en billig modell så hade den allt fördaget, precis som på min 535.

//Simon
ex
80
exxpert
540ia -95 (94)
Så vad exakt behöver man ha i komponentväg?, jag har hittat en Spak o plasten runt ratten, vad behöver man ha mer?

*Spak
*Någon form av motor till spjället på motorn?
*En "dator" som styr eländet?

Vad mer?

Skriv gärna artikelnummer o info om dessa delar, samt hur svårt det är på en bil som har fördraget..

//Daniel Eklund
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det som behövs är:
*Spaken med plasten under ratten
*motorn med vajern till gasspjället
*en styrbox som skruvas fast bredvid motornsstyrbox, det finns en kontakt där som man pluggar in
*en givare till kopplingspedalen, givaren krävs även om man har automat, då får man se till att knappen är intryckt på den, jag använde najtråd för att göra det.

Det var väl allt om jag minns rätt, var hur enkelt som helst att montera det!

Har sett annonser på powerbörsen nyligen där en sålde farthållare till e34, iaf till en -89:a, men det är nog samma på alla e34 utom diesel.

//Mvh Simon
ex
80
exxpert
540ia -95 (94)
man behöver inte ha en kontakt till bromspedalen då??

//Daniel Eklund
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
det sitter redan en till bromsljuset.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Den sitter redan på plats.

lalaw: är det samma som till bromsljuset?

//Mvh Simon
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Det skall det vara!
Lars
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Den här har jag länkat till tidigare, BMWs egen monteringsanvisning för E34 9/91->, skirven på tyska : Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej igen,
Jag har kollat lite mera...
Jag har kabeln till motorn men jag kan inte hita kontakten till styrboxen, vet ni var den brukar ligga? jag har tittat i lådan för övriga styrboxar utan att hitta den.

kan det vara så att kabeln tvådelad och jag bara har hälften fördraget?
Lars
Kr
10
Kröll
525iA -95
skulle vilja ha farthållare i min 525-95 men hittar ingen kontakt till farthållar motorn

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kröll: Kontakten sitter på vänster sida i motorutrymmet, den sitter till vänster om den "lilla" boxen med relän. den är rund med ett antal stift i.

//Mvh Simon
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Skrev lite otydligt, alltså sett från vänster sida av bilen in i motorutrymmet, den ligger där var skärmens avrundning går "neråt" mot vänster halvljuslykta osv. hoppas du förstår!

//Mvh Simon
Kr
10
Kröll
525iA -95
Jag har letat på inner skärmen på förar sidan.
jag var ute på skroten och köpte styrbox,handreglaget och fartreglaget med vajern och den satt monterad på samma fäste som styrservoolje behållaren.Där satt en rund bajunetfatnings kontakt och en sådan hittar inte jag i min bil.

Kr
10
Kröll
525iA -95
Jag har letat på inner skärmen på förar sidan.
jag var ute på skroten och köpte styrbox,handreglaget och fartreglaget med vajern och den satt monterad på samma fäste som styrservoolje behållaren.Där satt en rund bajunetfatnings kontakt och en sådan hittar inte jag i min bil.

Kr
10
Kröll
525iA -95
Det är kanske inte fördraget i min bil?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.