AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.738

Nån som har testat Biltemas broms-skivor till E46

Sida 2 av 2
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Monterade Biltema bromsskivor och klotsar på mammas e36 318i. Beläggen dammar otroligt mycket men bromsverkan är det inget fel på...

Ang. Biltemas verktyg, titta på en Kamasa hylsnyckelsats och en från Biltema, skillnaden är minimal...

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Har testat biltemas bromsskivor på min e46 fram, fungerade helt ok faktiskt...bytte dock sedan efter någon månad till brembo max från mekonomen för att det kändes "lite snålt" att ha på en BMW...men skillnaden vid normal fram och tillbaks till jobbet körning var noll.

Nu lade jag märke till en skillnad mellan BWM original och även Brembo's skivor och Biltemas. Biltemas skivor (det partiet jag fick iaf) var inte rotationsbalanserade, det kan man se på en liten urfräsning på insidan där kylflänsarna är. Har man tur så är de bra balanserade ändå...men BMW original och Brembo kostar på en extra rotationsbalansering för att få dem snäppet bättre.

Appropå myten om skeva bromsskivor så finns här en mycket bra artikel: Länk

/ Micke
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag chansade på Biltemas bromsskivor fram till en E32, men skivorna var avsedda för E24 635? tror jag...

De såg nästan likadana ut, förutom att de var ca 0,5mm smalare än de gamla originalskivorna. De funkade bra men de flytande oken fram hade behövts "renoveras" då det började vibrera vid lätt inbromsning, men vibrationerna försvann helt om man bromsade lite hårdare.

På en nyare bil hade jag nog köpt OEM-skivor till frambromsarna men bak skulle jag kunna tänka mig Biltema.

Mvh
Precis, vad är det för fel på OEM delar med likvärdig eller bättre kvalisort än BMW:s? Varför köper folk Biltema "junk" när det finns prisvärda kvalitetskomponenter? Är ni snåla eller fattiga? ;)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
PowerMac//

Snåla!

------
Länk
Länk
El
5
Eldaren
525I Touring -93
330d Touring -02
MB 280 SLC -75
Det är inte alltid så att orginal delar är så mkt bättre. ibland så kan ju prisskilnaden vara enorm. Vad det gäller bromsar på BMW som tillhör de allra bästa så är de tillverkade och utvecklade för att köra i dryga 200km/h och upprepade ggr bromsa. Om du aldrig kör mer än vad som är lagligt i Sverige så kommer förmodligen dina biltema bromsar att vara bättre an de flesta andra bilars ändå.

Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
En liten parentes till theprophets inlägg längre upp om biltemas verktyg...
För nåt år sedan skulle jag ha loss drivaxeln på en mercedes, centrummuttern var av storlek 30mm om jag minns rätt. Den satt i alla fall utav H-E rent ut sagt. Knäckte en kamaza-hylsa, ett par andra av okänd kvalitet och den som höll näst bäst (fast gav sej efter ett tag) var, hör och häpna(!) en biltemahylsa av billigaste modellen från en 200 kr verktygsats jag fick för många år sedan. Blev förvånad själv faktiskt, men seg var den i alla fall !!

MvH Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.