|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Nä det är inte farligt en kortare sträcka. Prova att byta ventiltätningarna på de svarta stiften , det hade jag gjort. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Hej wadel! Har du fått ordning på dina avgasvärden? Skall kolla stiften om några mil, de kan ju varit svarta pga att de inte bytts på länge (stift 10-12), de sitter ju lite trångt. Ganska mycket jobb att byta ventiltätning, eller? Går det att byta utan att ta bort kammarna? Behövs specialverktyg? Då är det oxå bäst att byta alla packningarna....dyrt? Har funderat lite på mina avgasvärden co 0.6, hc 370 och Lambda 1.01..... lambda säger "något magert" medans de andra antyder "feeet blandning" vilket får min logik att tro att det kommer in luft innan lambda som får den att slå på fet blandning. Tror alltså på spricka eller hål i avgasrör. Eller också att den missar i tändningen så att både luft och hc kommer ut vilket får lambda att ge de andra cylindrarna lite fetare blandning, vilket direkt ger lite högre co. Låter det inte logiskt? Fast det är klart - det behöver ju inte bara vara 1 fel. Mvh Pasi |
|
svardska |
Oj! Det blev en lång och intressant tråd detta. Precis som den gode Paap säger så hade vi ett lyckat Powermeet med Kaffe och Paap´s goda mackor, dessutom bra väder! Vad vi kom fram till är korrekt beskrivet av honom. Så nu står Catbyte på programmet, har ett par liggandes med bra värden vid senaste bes, ska ärligt säga att jag inte är helt övertygad om att dom är felet men mkt tyder ju på det. Som sagt så går den ju verkligen snällt och tar inte mkt bensin heller. En sak är i alla fall säker och det är att Paap är en kille med koll på det mesta och ett intresse och tålamod att sätta sig in i saker och ting, imponerande vad den mannen har kunskap om, själv är jag av den sorten som helst hivar iväg felande komponenter så långt ut på åkern jag kan. Att köra in vatten och "ångkoka" hela klabbet verkar riskabelt, men jag ser fram emot att nån våghals utför övningen och rapporterar efteråt. Jag återkommer med rapport efter Catbyte. |
svardska |
Sädärja! Nu lyser solen igen! När ni andra firade midsommar med sill och nubbe så gick jag ner i gruvan och bytte kattar! Efter mycket stön stånk och ihoprostade flänsbultar osv så fick jag ihop allt, tätt och fint. Ett krossat långfinger efter en miss med släggan var den enda skadan. Så kvart över sju stod jag med magknip utanför SBP i Nyköping. CO värderna blev 0,0 HC 97! gränsfall! jag vet, men jag kan leva med det! Så det var kattarna i alla fall då! HC 97efter kat och jag och Paap fick ca 400 när vi mätte före kat så det stämmer att dom renar ca 300HC. Nu ska jag ta semester från bilmekandet ett tag! MB´n har jävlats med mig också en hel del, men det är en annan historia som inte passar på detta förträffliga forum. Tack för all hjälp och stöd i eländet! |
Paap Reeder |
Hej svardska! Otroligt mycket trevligt meddelande - SKÖÖÖNT! Verkligen grattis! MVH /// Paap |
svardska |
Ja jag njuter i fulla drag! klämde 20 mil i 180 idag! Den går underbart bra just nu! Men nu i eftertankens bleka sken börjar jag att fundera på om det var lambdorna som spökade? Kattarna såg verkligen fina ut innuti! Ingen skillnad mot dom jag satte på. Lambdorna hängde ju med dom nya kattarna! Det går inte att låta bli att grubbla över det ena och det andra! Nåja nu funkar det ju i alla fall! Jag sparar dom gamla för man vet ju aldrig..... MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.