AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.800

HC Helvetet börjar igen!

Sida 1 av 3
svardska
Men denna gång hjälper det nog inte med hokus pokus.
HC 360 + för höga co värden både på tomgång och 2500? varv.
Tankade E85 dagen till ära men det hjälpte ju inte.
Bilen går som en dröm, nyservad stift olja luftfilter mm mm.
Drar försumbart med olja.
Min slutsats är att det är kattarna som lagt av.

Vad tror expertisen? Paap Wadel Jesperado m.fl.

Nu är det lågt i tak i Gnesta vill jag lova, kan dock trösta mig med att hon var helt felfri i övrigt.

MVH
k´sVärd
It´s my way or the highway
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan Svardska!
Om just oljeförbrukningen häller sig måttlig så känns det nästan solklart med kattar men kattarna tar väl inte slut bara så där,det handlar ju oftast om att de blivit igensatta under en längre tid så keramikens funktion blir utslagen.Vore intressant om du kunde ta dig till Paap och mäta före kattarna med hans nya "näsa",det värdet borde funka som referens.
Mvh Dic.
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
Kan bara lida med dig då Svardska, och hoppas på expertisen? Paap Wadel Jesperado m.fl. Positivt att det "bara" va avgaserna trots allt.

Vad skulle man göra utan dom vetgiriga 750 grabbarna och denna site? fortfarande åka 245 ´a ? eller ta lån och köpa en spritt ny och byta varje år.

När jag upptäckte skillnaden på min efter tändkabelbyte och nya stift så inser jag ju att min bil inte ens gick så här bra när jag köpte den. Svarar ännu rappare på högerpedalen. går jämnt utan puff & bluddr. . . .Det kan alltså bli ännu lite bättre.

Aset till motor som sitter under huven går alltså så "bra" fast det är lite smått igenkletat här och där, helt sjukt egentligen. Så man undrar ju lite hur hon gick när hon var klipp ny........................wooooomm! nackspärr och krage som han grannen med röda glasögon i Beck-filmerna.

Den där nya "näsan" skulle vara intressant att prova, för att stilla nyfikenheten om inte annat.

Zaharald
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Nu är ju inte jag M70 expert på något vis. Men en kanske dum fråga: Är lamda-sonderna garanterat friska och dess anslutningar glappfria? Sonder borde trots allt vara billigare än kattar och de är ju trots allt definitivt en förbrukningsvara.

Mvh Björn
Länk
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Antagligen känner du redan till problemet med V12:ans vevhusventilation. Om inte kan jag bidra med att det var problemet när jag för några år sedan hade en E32:a med samma problem som ditt. Den tilltäppta vevhusventilationen gjorde att det byggdes upp ett övertryck i vevhuset som i sin tur ledde till oljedimma i insuget och hög HC som en konsekvens. I mitt fall räckte det att lätta på oljepåfyllningslocket så skönk HC-halten omedelbart. Efter ett byte av alla slangar och ventiler till ventilationen fungerade allt klockrent. Dessutom var samtliga delar billiga;)

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Paap Reeder
Hej svardska!

Kunde inte vara inne på sidan igår.

Om den klarade värdena förra året är det inte fel på kattarna i år - förutsatt att du inte kört på rapsolja.

1) - in under bilen och montera 2+2 fina högtalarkablar i stiften på lambdakontakterna. Sätt ihop kontakterna.
Starta och mät med digivoltmätare.
Skall ligga fluktuerande mellan 0,3-0,9 volt. Inget värde får visas längre tid än 0,3 sek. Då vet man att lambdorna sannolikt är OK.

2) - lossa först den ena - sätt dit den och lossa sedan den andra LLM- anslutningen.
Först rosslar hon sedan skall hon gå jämnt igen efter varja lossning.
Då vet man att tråden är hel i LMM:arna.

3) - tjuvluft efter LMM

4) - läckage i byxrörsflänsen ger högt HC- direkt på en M70

5) - de stift du tog bort ... var de "lika i facet" ?

Har du pejl på om dina pluggar på grenrören går att lossa?

MVH /// Paap R
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
Passar på att hoppa in här oxå,,,

Vad /vilken är byxrörsflänsen?

Zaharald
Paap Reeder
Hej!
Jo jag kallar det byxrörsflänsen d v s det främre färstet för kattarna.
Totalt 2+2 rör med lika många packningar och 12 pinbult med 24 muttrar.
Dessa flänsytor har en tendens att rosta varför pakningen inte kommer att täta.

MVH /// Paap R
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
Aha! den vetgirige lär sig nya saker varje dag, ...

Zaharald
svardska
Hej Paap!

Den klarade bes för 2 år sen med nöd och näppe och ren etylalkohol i tanken co var ok och hc låg på 90-100. Jag har kört 4000 mil sen dess!

Den är tät i byxflänsen

Alla stift var lika ljusbruna

Ska prova läckage på insug bälgar osv med startgas i helgen

ska även växeltesta LLMárna med hjärtat i halsgropen (har dåliga erf av tidigare Åsa-Nisse mek med elektronik) men jag litar på dej Paap! Såg dessutom när du gjorde det på din förra sommaren.

Lamdaövningen tar jag i sista hand.

Jag har ju kattar från en 88á med fina avgasvärden när den bilen gick senast, jag antar att jag får prova med dom.

Det är främst det höga CO värderna som får mig att misstänka att kattarna är slut, jag har ju egentligen ingen koll på hur mycket bilen har gått heller, har den gått över 30k så kan dom ju vara slut helt enkelt.

Ska titta på vevhusvent också!

Återkommer med rapport under resan.

MVH

MVH
k´sVärd
svardska
förresten vart sitter pluggarna? uppifrån eller nerifrån?

MVH
k´sVärd
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan igen!
Om du nu har ett par extra kattar gör som jag,skruva på dessa kvällen innan besiktning,
som Paap säger så gäller nya packningar,sedan varmkör ordentligt innan du kommer fram till besiktningslokalen detta bör få ner värdet så att du kan få en sommar i lugn och ro (viktigt).Är tämligen övertygad om att har det väl börjat så finns det ingen återvändo.
Det är ju rätt många nu på forumet som lever med ett obekvämt HC och det stämmer ganska väl med vad Per På ECP har sagt att den stora boven sitter i topparna vad gäller slitna ventilstyrningar och tätningar och till slut renovering av dessa.
Vi är ju fler som skrivit om värden som ligger mellan HC 55 och HC 97 men den gode Jesperado har alldeles klart rätt när han säger att ett värde neråt HC 0 tyder på en frisk motor,borde finnas nån som kan renovera toppar med mängdrabatt framåt hösten så det går att koncentrera sig på annat mek såsom att höja effekten på vebovis.

Mvh Dic.
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Troligtvis är det en vacuumläcka någonstans om luftfilter, olja, tändstift, tändkablar, rotor m m är ok.

Har insugspackningarna blivit bytta någon gång? Dessa ger upp
efter 8-14 år och måste bytas. Testa med startgasen.

Vevhusventen skall också bytas helst var 6000:e mil. Så har den
aldrig bytts är det läge att göra det.
Paap Reeder
..helt klokt svardska: högt co med "bra" stift talar för dåliga kattar.

Hur högt var CO?

MVH /// Paap R
svardska
0,5 och 0,7 alltså 2 tiondelar förhöjt på bägge värderna.

MVH
k´sVärd
Paap Reeder
... funderar vidare.../// Paap R
svardska
Har ägnat eftermiddagen åt att göra av med en flaska startgas och kan inte hitta något läckage varken på bälgar eller insugspackningar.

Hon reagerar dessutom kraftigt när man lyfter oljelocket på tomgång, går ner i varv. så jag antar att vevhusvent fungerar som den ska.

Gjorde testet med att koppla ur LMMárna och det fungerade som det ska.

Hade sen ett långt samtal med en DKW mekaniker som var ganska övertygad om att det är Lambdorna som spökar.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro men det lutar väl åt att prova byta dom, om man nu kommer åt, kanske är det lika lätt att byta kattar och hela baletten på en gång.

Han pratade io f om ventilstyrningar och tätningar men på det örat vill jag inte lyssna, då blir det vinställ av vinkeln och potatisodling i resten av vraket.

MVH
k´sVärd
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag tror inte på ventilstyrningar , ventilstyrningar kan vara ganska så jättedåliga innan de ger så kraftigt utslag på en 4-gasmätning.

Kanske ventiltätningar men det är snabbt fixat , går att göra med toppen på plats om man vill spara kostnad för packningarna.

Jag tycker det är ett roligt och varierande jobb att lyfta av topparna och inget man bör dra sig för att göra.

Det är inte så svårt heller.

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Paap Reeder
Hej wadel!

Kan man lyfta topparna med byxrören kvar?

Svardska - det går att skruva ur lambdorna med kattarna på plats men fanken vet om man sparar ngn tid egentligen på det förutsatt att anslutninsförskruvningarna är någorlunda nyligen motionerade.

MVH /// Paap R
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ja det är klart det går , Men då är det ju ingen sport ! :-)

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
svardska
Lyfter tråden igen! Och frågar Jeppe om det finns nåt fusksätt att få ner värderna?
Oseriöst och på gränsen moralförfall! Jag vet! Men tiden räcker inte till för några stormek dessutom är jag just nu beroende av att hon gör sina 15 mil per dag...

MVH
k´sVärd
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.