AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.797

HC Helvetet börjar igen!

Sida 2 av 3
Paap Reeder
Hej broder svardska!

Vet du EXAKT hur dina stift ser ut??

Vet du om du kan lossa pluggarna på grenrören, i a f för 1-3 + 7-9??

Detta är grunden för om det är någon ide att tura upp till Reeder.

Har semester denna vecka i väntan på en operation på KS av omfattningen typ byta oljepumpdrev med motorn igång - varför jag gärna kan vika några tim en kväll att HC/CO- experimentera.

MVH /// Paap R
svardska
Hej broder Paap i eländet!

Jag kommer att vara i kungliga huvudkommunen utan att ha ngt speciellt att göra Onsdag den 16tonde mellan 10-14 så om du vill kan vi i alla fall ta en Java och dryfta senaste nytt på M70í horisonten.
Jag slår dig en signal på Ons förmiddag så kan jag komma förbi en sväng, om det passar dig.
Vaf hade du för telefonnr?
Paap Reeder
Hej svardska!

Vi inriktar oss på onsdag på ca 1000 hemma hos mig.

Mailar dig min adress.
Dic kanske också vill få en kaffe?

MVH /// Paap R
svardska
Det låter mkt trevligt! det ser jag verkligen framemot! Jag tar med mig hembakt sockerkaka om jag kan muta hustrun.......
br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
HEJ HUR GÅR DET?

finns vridet behövs ingen turbo
Dr
19
DrPasi
528i -87
750i -91
Jag är oxå ganska nyfiken på hur det går!!
:-)

//Pasi
Paap Reeder
Hej!

Svardska och jag har idag genomfört ett lyckat --- BMW V12 POWER MEET.

För ett lyckat sådant behövs minst två V12:or samt gått kaffe.

Efter litet grundligt tanke- och mätarbete blev vår samlade diagnos: "från luftfilterbox och fram t o m byxrören är allt OK".

Efter byxrören kan det vara lambdorna eller kattarna. Vi lutade nog mest åt kattarnas funktion.

Svardskas motor går väldigt jämnt och piggt samt har en mjukare tomgång än min men det kan bero på att jag kör raka rör.

En viktig mätfråga som jag inte är säker på är denna:
"om varje cylinder ger 100 ppm HC .... blir det då 1200 ppm i röret?"
Själv tror jag inte det men kan inte förklara.

En annan skillnad mellan våra motorer är att i min finns inget undertryck. Vi rengjorde och testade svardskas vevhusvent och den var och är helt OK men han har ett undertryck men inte jag.

Har läst den Länk som jag tror Erik - "Maestro de los Länkos" - tipsade om beträffande vevhusventen på M70 men jag kan inte begripa hur det kan uppstå undertryck i vevhuset när luften har passage från insugsbälgen förbi spjället samt in i plenum.

Detta måste jag bottna.

Svardska ... glömde säga tack för de goda bullarna.

MVH /// Paap R
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
100ppm från varje cylinder borde väl ändå inte medföra mer än 100ppm totalt oavsett antalet cylindrar?
Mängden kolväten ökar naturligtvis med antalet cylindrar, men andelen gaser som kolvätena späs med ökar ju i samma utsträckning.
Annars skulle två litersflaskor 40% sprit ihop bli en tvålitersflaska 80% sprit?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Synd att ni bor så långt bort, annars kanske man hade kunnat få vara med och leka med de stora pojkarna ;-)

PPM är Part Per Million, och om alla cylindrar ger 100 PPM är det fortfarande 100 PPM i slutrören. Skulle 1 cylinder ge 100 PPM och de andra 11ge 0 PPM, så blir det 100/12= 8,3 PPM i slutrören.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Paap Reeder
Tack Grabbar!
Nu kan jag gå och lägga mig och sova lugnt.

Vad tror ni om undertrycket?

MVH /// Paap R
br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
HEJ om man har co på 0,5-2,0 ca samt hc på 100-200 men kalas lambda borde det vara tomma kattar(ungefär dom vardena om man mäter före katt men efter sond)

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Om ni misstänker katalysatorerna så testa detta :

Mät först 4-gas å se va ni har för värde i avgasröret när motorn e varm.

Sedan ansluter ni en slangstump till spjällmotorn där det nu sitter en gummiplugg , andra änden av slangen sätter ni ner i 1 liter vatten.

Det blir ett sug där när motorn går , rätt kraftigt , mata motorn med vatten , 1 liter på varje sida och låt katalysatorerna ångtvättas.

Låt sedan motorn gå utan vatten i 15 minuter så han e ordentligt torr innuti och mät igen , får man lägre värde då med 4-gasmätning kan det vara för mycket sot i katalysatorerna.

Jag har testat detta på en m70 med för höga värden och värdena vart då bra så bilen gick igenom besiktningen utan problem.

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det här var ju intressant, Wadel!

Tanken slog mig att man kanske skulle kunna använda något som är effektivare än vatten, men vad?
Det blir som Kinderegg, tre önskningar i en - det ska göra ordentligt rent, det ska inte förstöra något och det ska inte kosta mycket…

Erik

___
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jo det var vad jag också tänkte efter att jag fått detta tips , men vatten fungerar , är billigt , skadar ej motorn eller kattarna så därför kör ja med det i liknande lägen.

Det måste vu jara något som inte ändrar sig efter att det varit i förbränningsrummet , annars hade man ju kunnat ta något som löser koks tex. "Gasket remover" som är rätt frätande , men det brinner ju och är mindre bra efter förbränningen.

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det stämmer säkert att det måste vara kemiskt stabilt även i förbränningsrummet, så vatten är nog ganska bra.

Det kan väl inte vara skadligt att göra så här, det vore ju inte fel med en lite rensning av katten?

Paap, har du lust och vara försökskanin och göra en mätning, så vi vet att det fungerar?

Erik

___
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Självklart är det inte farligt , om det vore farligt skulle vi ha luftavfuktare monterade i varje bilar som avfuktar insugningsluften.

Tittar man tex i en luftkompressor som har avfuktare så blir det ju litervis med vatten efter kort tids körning , altså innehåller vanlig luft som vi andas massor med vatten :-)

Vet man luftfuktigheten i % vid det aktuella tillfället och hur många liter luft en V12:a äter per timma vid ett visst varvtal kan man ju räkan ut hur mycket vatten den dricker.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som orientering:

Vid förbränningen av bensinen bildas det ca en liter vatten per förbränd liter bensin!

Slutsatsen blir att vatten inte skadar katalysatorerna i alla fall!

Däremot kanske vatteninblandningen i förbränningsrummet kommer att öka trycket i förbränningen med tanke på vattenångans expansion...!?

Har man dåliga kolvringar kanske det kan bli vatten i oljan...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Paap Reeder
Hej!
Jag tror att wadels metod är bra men fungerar bara på "viss skit i kattarna".
Jag hade ena katten ganska svart - tog ut bitar typ liten tändsticksask ur en bra samt en dålig katt - den dåliga var kolsvart.
Har provat avfettning samt thinner men inget får bort den fastbrända sotbeläggningen.

Okey ... ångtvätt i några hundra grader men avgaserna i cylindern håller väl ca 400-600 grader.
Vad händer med vatten som upphettas så??

Skall absolut prova detta ... trots att jag kör kattlöst för tillfället.
Kan vara bra att rensa rören ändå.

- brundins - hajar inte ditt inlägg. Du måste utveckla det för mig i a f.

Hur är det med undertryck i "era spisar"?? vid tomgång...

MVH /// Paap R
br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
HEJ PAAP O ANDRA, jo en frisk motor/motorstyrning ger co på 0,5 - 2,0 och hc på 100-200 ca före katt sen "bränner katten upp resten" är katten tom sker ju inte den sista förbränningen

Dr
19
DrPasi
528i -87
750i -91
Hejsan - Paap och Svardska!
Har ni kommit fram till vad som är fel?
Avgasvärdena överenstämmer ganska bra med mina.
Fast jag hade 2 igenbeckade, svarta tändstift vilket förstås kan tyda på något annat fel!?

Angående undertryck:
Jag verkar inte heller ha något undertryck (tog bort oljelocket och testade med plast). Tror att det beror på dåligt tätande vevhusventilationsslangar eller ev någon dålig packning. Kanske behövs undertrycket för att så lite olja som möjligt skall sugas in genom vetiltätningen!? Eller vad anser ni?

Finns det någon mer än wadel som vågat testa vattenrengöringsmetoden?

Tänkte mäta min 750 och rycka en insprutningskabel i taget. Om det visar sig att värdet sänks radikalt på någon cylinder så funderar jag på att besigtiga utan den kabeln på plats, så jag kan få lite mer tid för felsökning. Är det farligt för motor att gå på 11 cylindrar en liten stund??

Mvh Pasi
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.