AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.681

Brukar klockan vara upplyst?

Sida 1 av 2
Finns det någon som vet om klockan (som sitter där vissa har lilla färddatorn) brukar vara upplyst med någon liten lampa?

Mvh Jögge
Klart den ska lysa.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Ok, är det samma lampa som lyser upp tempreglagen till vänster, eller har klockan en egen lampa?

Mvh Jögge
Bör ha en egen.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Nej, jag ser nu att klockan måste ha en egen lampa... Det är för långt ifrån värmereglagen...

Mvh Jögge
Var för övrigt till Novation här i Uppsala och frågade efter röda dioder som ska sitta i dragreglagen till vänster, men de hittade inte dessa lampor och menade på att det troligtvis var något slags hemmabygge som någon hållit på med och att dessa inte existerade som original.

Själv så hittade jag uppgifterna här: Länk

Mvh Jögge
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Jag har oranga lampor i vissa reglage

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Jag har oranga lampor i vissa reglage

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jo, dioderna finns på BMW. Vem snackade du med på Novation? Prata med Tobbe eller Roffe, de är kunniga på området. Det finns en diod på varje "spak." Dvs 3st och kostar inte många kronor... Och ja, klockan ska lysa.
per_j82

De där dioderna som lyser upp ljusomkopplarna har inte BMW, men de har dem till tempreglagen?
Jag hittar inte heller diodrarna till tempreglagen i ETK.

Är du säker på att BMW har dem..?

Tankar billigt på SÅIFA, men hur länge till?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Vilken ljusomkopplare? Jag har köpt dioder till spjällreglagen ("Spakarna.") De finns inte med i ETK, men BMW har dem.
Per_82: Jag vet inte vad han hette, fast det var faktiskt två som stod där vid datorn ett tag och ingen av dem visste om att det fanns dioder till dragreglagen, tyvärr för mig alltså...
Så du har själv alltså köpt dioder på Novation? Isåfall så måste de ju ha till mig också tycker jag...*skratt*
Dom pratade däremot om att det fanns lampor i en annan variant av reglage där man sas rullar på tre rullreglage istället för tre dragreglage...

Erik G: Är det snyggt med oranga lampor i panelen?

Är det förresten samma sorts lampor (1,2W) som sitter bakom cigarettändaren och klockan också? Även mitt gamla kassettställ har visst en liten trasig lampa i den storleken.

Mvh Jögge
Vill bara säga att jag inte har bilen här i Uppsala så att jag kan kika själv vad det är för lampor...
Den står uppe i Dalarna i väntan på ett nytt värmepaket...

Mvh Jögge
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Japp. Jag har köpt dem på Novation. Kommer dock inte ihåg vilken spänning o effekt det var på dem, eller om det var dioder eller glödlampor. Tror det var dioder. Demontera dem gamla och åk till BMW o fråga.
per_j82

Men de ordinära "ljusomkopplarna", du vet ljus av/på/parkering och dimljus av/på/bak.
Jag tog mina små "diodrar" och traskade till BMW:
-"Ett par nya sånna hära!"
-"Nehdu grabben, de där får du springa ut på stan å leta. Hör hos en radiohandlare, han kan ha."

Nu har jag inte kollat in diodrarna i dragreglagen i detalj, men i storlek ser de identiska ut...

Det skulle ju vara katastrof ifall de där diodrarna inte är servicedelar..!

Var återigen till Novation idag och skaffade lite lampor, bla till klockan (2W) så nu har jag samtliga lampor förutom lysdioderna i dragreglagen då, där jag gick bet ännu en gång... :-)

Mvh Jögge
Hmm... jag får nog ta och skaffa lampor/dioder till ljus av/på/parkering och dimljus av/på bak, för även dessa lyser inte på min bil.
Man får väl ta och gå till en elektronikaffär då om inte Novation kan skaffa fram dioderna.
Det kommer till slut att kännas som en ny bil det här med en instrumentering som lyser.. :-)

Mvh Jögge
Det blev ju nästan överansträngt för ögonen då man lyste upp hela kupén med fungerande reglagelampor, i vintras... =)
Snyggare blir det ju, iaf! =)

Mmm...det kommer att kännas bra när jag monterat i det nya värmepaketet och panelen äntligen är på plats, och dessutom med fungerande lampor. Snyggt värre hoppas jag på.. :-)

Mvh Jögge
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
OK. Till ljusomkopplaren finns det dioder att köpa hos t.ex. www.elfa.se
per_j82: Toppen! Då vet jag vart man kan vända sig.. :-)

MVH KAISERN
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.