|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kära samling kloka BMW-dårar, Behöver komplettera transportmedelsbeståndet till något som kan transportera 5 personer + packning, alltså en kombi. Det duger inte att bara ha 996:an för 2 personer + en veckas packning (under förutsättning att du har samma packningsteknik som Ola Skinnarmo på expedition till Sydpolen). Har funderat på många olika alternativ såsom Passat, A4 och V70 2.4T. Åkte en V70 för någon vecka sedan och de är inte så dumma. Ska man lägga in 200k på en bil och köra 1-2 år för att sedan sälja för något nytt, kanske en RS6:a för att slippa dubbelturboabstinens ;), vad bör man kolla på? Alla insikter välkomnas då jag inte har haft kombibilar på inköpslistan tidigare. Naturligtvis är jag intresserade av era åsikter rörande BMW Touringar i 150-200k klassen som inte faller som stenar i värde. | |
|
Jag har haft både coupe, sedan och touring E46:or och måste säga att jag inte tycker en touring / kombi är så mycket större. Själv tror jag att jag byter till en större sedan tex E60 istället nästa gång jag byter. Kanske ett trevligt alternativ? ///Egget Länk |
|
|
cbm3: får nästan intrycket att 996an ska bort till förmån för kombi?! Om det handlar om en komplettering till räsern rekommenderar jag varmt en V70. Maken till praktisk bil som man dessutom inte behöver ha ångest för vid parkering på ex IKEA finns inte. Håller dessutom värdet hyggligt bra, såvitt jag förstått, dock enormt utbud dvs kan vara svårsålt privat? För strax kring en 2-hundring torde du ha ett tämligen komplett utbud av modeller och utrustningsnivåer. Själv kompletterar jag min 993 med en riktig skräphög, jag har därför valt en med snikmotor, obekväma säten, trasiga fönsterhissar och extra mycket rost. Känns ändå helt OK när jag vet vad som väntar hemma... När (inte om längre tror jag) det vi två blir fler känns V70 som ett mycket bra alternativ ur drifts- och säkerhetssynpunkt. Särskilt det senare känns inte helt ointressant när någon ska sitta med 5-punktsbälte i framstolen... En RS6 är förstås en riktig monsterkombi på alla sätt och vis. Om du ska sälja turbon och bara ha en bil samt har ekonomin tror jag inte att det finns någon annan kombi jag skulle kunna tänka mig, frånsett kanske E55 AMG om den nu finns i kombi. Men - då tillkommer svettig försäkring samt de vanliga ångestmomenten vid parkering, trånga ytor etc. Du vet väl hur sånt känns? ;) Hur du än gör, lycka till med ditt val! mvh Anders PCS #8050 BMWCS #4727 |
|
|
Länkat till denna familjeracer innan, kan det vara nått'?: Länk Inte helt ny, men enormt potent! (5,5 sek 0-100 km/h) |
|
| I v70:n får du in otroligt mycket åkte till landet med en kompis pappas v70 med 4+förare och med så mycket packning att jag inte ens trodde den skulle gå in i en buss!! bla. med en båt motor ! ! ! | |
|
Micke: Jag har varit ute o provat rätt mycket kombis med storebror på sistone då han jagar något hyfsat snabbt skåp. Jag skulle vilja rekommendera 9-5 Aero 250 hk.(Facelift efter -01) Den har bra komfort och underbara stolar. Skjuter på bra när man behöver köra om, och rymligheten är helt okej. Den är dessutom i mina ögon klart snyggare än V70n. V70 T5 eller 2,4 T tror jag dock har bättre andrahansvärde. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
M5 Touring E34 så klart :) Lite mer realistiskt; En facelift E39 Touring, exempelvis 525i, med lågt miltal och hyfsad utrustning bör stå sig relativt bra i värde och inte kosta så mycket mer än en "svenssonbil". Kanske räcker utrymmena i en 320i Touring till? 170 hk-motorn borde räcka bra, prestandamässigt! Annars tycker jag tvärt emot Mathias att V70 (Mk II) Är mycket snyggare än Saab 9-5, medan en Mk I (den som ser ut som 855) är riktigt ful. Audi A4 Avant ("nya modellen") är snygg och utstrålar kvalité, och är trevlig att köra med 2,4liters V6. Lycka till :)) Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Vi har precis haft en V70 2,4T (all utr), mkt fin bil, men andrahansvärdet är inget vidare, utbudet är för stort i förhållandet till efterfrågan. Vi har haft vår sedan ny, 3,5 år, 120.000 km, all utr, så som TV/nav Dolby..... topp skick (pedant skött) - fick inget vidare pris. Säg till om du är intresserad :) mvh Simon |
|
|
Skulle faktiskt inflika och hålla med både Wendtan och Kalle att V70/9-5 kombi är de säkraste köpen när det gäller andrahandsvärde. En Volvo/Saab kombi kommer alltid gå att sälja väljer du dessutom en 2,4T (volvo) eller en 2,3T (Saab) så är du ännu säkrare. Tror att T5 och Aero är mer svårsålda och tappar mer i värde. Jag skulle personligen välja bägge dessa framför en E39 touring som andrabil. Vilken av dessa du väljer är upp till dig, personligen tycker jag att Saaben har på tok för mycket 'torquesteer' för att vara premium. Sim: Om du tycker att andrahandsvärdet var dåligt på Volvon ska du nog inte tänka på hur det hade varit om du köpt en E39 ny istället :) |
|
|
varför inte denna i så fall: Länk En ganska vettig andrabil när man har en 996 turbo som förstabil. Gissar jag rätt eller? |
|
|
Firren: 996TT:n skall vara kvar, man kan ju inte göra sig av med världens bästa sportbil ännu. Det är en definitiv komplettering för att klara av behoven. Sani: Om det skall vara en 6-series Audi får det lov att vara bokstavskombinationen RS före ;) Tror inte att denna bil håller sig över 100k efter 2 år och 3000 mil till. 3D: Ett klart alternativ men frågan är om den inte är ett nummer för liten. Behöver få in *mycket* saker i bagaget. acey: Tror att du slår huvudet på spiken vad det gäller modellval om man kör Saab eller Volvo. 2.4T:n är det lagom klös i och det verkar som om T5:orna tappar redan på 2-3 år ner till 2.4T området i pris. Personligen så var inte Saab med i listan då jag tycker att deras design av förarmiljön inte tilltalar mig alls. Sim: Kan du utveckla det om andrahandsvärdet. Jag kollar på -01:or och typ Businessutrustad. Är det så att köpare av begagnade Volvos inte värderar utrustningen så högt eller är det något annat? Wendtan: Se min kommentar om Saab. Jag har ju ett hydfst snabbt alternativ om jag får lite fartastinens och då bilen skallanvändas att skjutsa omkring 5 personer så blir det lugnt och fint med farthållare och +10 km/h som gäller. Allt för säkerheten. Delerium*: Perfekt, precis vad jag behöver, båtmotor är dock överkurs ;) |
|
|
Kalle: Jag mobbar dig inte, bara missade att kommentera dig. Håller med 100% vad det gäller Mk I och MkII, ljusårs skillnad. Container vs. snitsig design. BMW E36:or Touring är för små och ett alternativ är förstås en E39 Touring men jag är rätt så skeptisk till andrahandsvärdet. Import plus E60 gör nog inte att E39:orna är så heta. Argumentet är förstås att de redan har tagit en ganska stor del av värdeminskning redan men jag är lite skeptisk. |
|
|
köp en Audi RS2. kanske inte det största kombiutrymmet. men bilen är ju bara sååå grym :) Är man inte dalmas så får man försöka komma upp sig på annat sätt! |
|
|
cbm3: jag tänkte väl att du skulle hålla i räsern ett tag till - bra val! :) med tanke på att du då har all körglädje i världen inom räckhåll med allt vad det innebär, tycker jag att en bättre beggad V70 typ 01a med lagom utrustning borde bli en bra långfärdsbruksare! mvh Anders PCS #8050 BMWCS #4727 |
|
|
Coolblue överkurs? hehe ja! =) men ville bara visa va man får in i en sån helt otroligt :) v70 N var det oxå.. att den tappar värde tror jag inte vi hade S60 innan vi köpte mazda6:an fick 180000 tkr för den iofs lika fin som när den kom ut :) |
|
|
CoolBlueM3Coupe; det tror jag; i och med att S6+:en bara tillverkades som -97:a. (=Eftersökt) Att den går bättre än 98:ans V8 340 hk och likvärdigt med en RS2 tycker jag är bra för 159 tkr...och bra lastutrymmen får man också. Sedan är det ju en gammal bil - men det handlade ju om ett komplement i 150 tkr-klassen, eller hur? En Volvo V70"N" (P26e) är dock självklart en bättre bil. |
|
|
Stod lite i samma situation i vintras. Inte riktigt samma prisklass men i princip samma bilklass. Behövde en bruksbil. Inte kombi, men väl ganska stor bil. Ville ha halvmysig motor och riktigt bra komfort parat med bra ekonomi. Köpte en Passat 1.8T sedan. Hade jag valt nu hade jag valt en kombi. Jag rekommenderar Passaten då jag tycker den ligger riktigt bra till i pris och har Audikomfort. I Tyskland finns det även gott om billiga 2.8:or med fyrhjulsdrift och Highlinepaket, vilket ofta inkluderar navi. Allt detta för runt 140.000 för en fin -01-02:a. |
|
|
Haglund: Tack för att du delar med dig av Passaterfarenheten. Det är en klar kandidat då den också ligger i ett billigare segment. Antar att den har lite, men marginellt i sammanhanget, mindre lastvolym. Jag ska ju inte köra runt med dem full med folk och bagage hela tiden. Får väl ta en SKinnarmokurs om det skulle behövas stoppas i en massa saker. Inga tips åt franska hållet? 307 SW till exempel? |
|
|
Sani: OK att den är ovanlig men då måste man också hitta rätt köpare som vill betala, det är ju nackdelen. En Passat eller V70 bör man ju kuna byta in/sälja själv till ett vettigt pris. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Om V70 är på tal så är 2.4T mer prisvärd dels för att svenskar i allmänhet är "rädda" för bilar med för mkt "pulver" pga av att de slukar lite mer bensin (konstigt argument föresten). Likaså brukar de flesta V70 köparna vara sådana som vill ha en rejäl bruksbil "som man kan lite på" och då skall det inte vara för mkt lull-lull "som kan gå sönder". Navi! Ähh det finns kartor i pappersform osv . Prestandamässigt så är 2.4T ett bättre val även där så länge som man håller sig under 130 km/hr. T5 för mig var och är en rejäl besvikelse ur prestandasynpunkt. Sammantaget så är det bästa alternativet en 2.4T med 8-10 000 mil på mätaren med komfortpaket/herrgårdspaket. En outsider om man nu klarar sig utan luffarturbo/turbo är faktiskt 140 hkr motorn som harmoniserar bra med bilen i övrigt till skillnad mot 170 hkr som känns som en dålig kompromiss. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Glömde. Tyvärr så kan jag ej reka en E39 touring då 5 pers plus packning är way off även om man är en skinnarmo. En E39 tar max 4 pers med klok packning. Dock har E39 komfort- och körfördelar jmf med andra bilar men som sagt "it sucks" när det gäller lastvolym. Jag ser den mer som en 2 pers. plus 1 knoddebil. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.