|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Denna fråga är,som alla säkert förstår, i huvudsak riktad till besiktningsgurun Jesperado. Men alla som vet får ju givivetvis svara! Jag har dragit ut mitt avgassystem precis innan höger bakhjul, där kommer det ut 2st 2.5" avgasrör. Vad säger besiktningsunderlaget om detta? Har hört något om att rören ex. måste gå 45grader bakåt och 45grader neråt, stämmer det? TwinTurbo=Twice the fun :D | |
|
mina rör går rakt ut från bilen, inget utstick. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
| Avgassystemet måste sluta efter sista öppningsbara ruta på bilen. | |
|
Jag har för mig att det åtminstone fanns en regel om att bara lastbilar får ha avgasrör som mynnar ut innan bakre hjulparet. Det är väl därför som Dodge Viper (Chrysler Viper) inte har aktiverade sidepipes på de svensksålda bilarna... Men detta kan nog Jeppe svara på! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
AC Cobra(-replikorna), då..? Tankar billigt på SÅIFA, men hur länge till? |
|
|
En kompis, förvisso en camaro -67, har avgasrör ut på sidan, ett på varje, innan bakhjulen. dom sa inget på besiktningen. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Den röda bilen på sidan www.fm-andersson.com har besiktigat med sidepipe stickandes ut på höger sida. Det var ok. 20cm bakom sista öppningsbara lucka/ruta in i kupen skall det sitta bakom. På hans 2-dörrarsbil är inte bakrutorna öppningsbara och då är det ok. Mats |
|
|
hmm, kan bli svårt.. får göra nån ful lösning på problemet, sätta någon 2-->1-rör som går rakt bakåt eller nått... bara det är godkänt... TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Den anmärkning man vid en kontrollbesiktning kan tänka sig är "risk för avgaser i kupén". Det är ingen vanligt förekommande anmärkning, utan används normalt bara i extremfall. Mynnar avgassystemet ut i höjd med bakdörren som i ditt fall är risken ganska stor att du får en anmärkning, hade det istället mynnat ut bakom bakhjulet hade risken varit ganska liten... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Här är lagtexten på vad som gäller... "2 §: Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme. Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet." Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
okej, men då bör jag kunna göra en "adapter" där jag leder avgaserna genom diverse kringelkrokar och låter dem mynna ut nånstans bakom bakhjulet.. tack för hjälpen jeppe! TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
På e28a med öppningsbar bakdörr/ruta: Nopp Med ej öppningsbar bakdörr/ruta (ska vara tätad) : Japp. |
|
|
funderade även på det, men om man sätter dörröppningsmekanismen samt fönstervevarna ur funktion, på höger sida. får man inte nedslag på att en bakdörr inte fungerar, eftersom bilen är regbesiktigad för 5personer? TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Samtliga dörrar ska gå att öppna, oavsett hur många passagerare bilen är registrerad för. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
ja tor att man får ha det på gammla orginalbilar...man får nog inte sätta dit de själv |
|
|
bmw_jerry: Det spelar ingen roll hur gammal bilen är eller om det är originalmonterat eller eftermonterat... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det här med lagar å regler är som vanligt en soppa..! I SFRO´s bilbyggarbok står det något liknade såhär.. man får dra ut avgasröret på höger sida om det har en vinkel på minst 45grader bakåt å nedåt..drar man ut röret på vänstersidan så måste det bara vara vinklat minst 45grader bakåt...Detta gäller dock ombyggda fordon...Det där med att det måste vara 45grader neråt på högersidan...kan jag tänka mig är för gångtrafikanternas skull..! (O=00=O) **Allt går om man bara vill** |
|
|
det är vad min kompis hade läst också, så han drog 45grader bakåt och nedåt på båda sidorna, för symetrins skull. men det blir en adapter för min del... TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Drar igång denna fråga igen. Lite luddigt tycker jag. Kan jag dra ut röret på vänster sida framför bakhjulet på min E21:a (2-dörrars) som kommer att reggas för en person? // Anders |
|
|
Det beror ju på om "utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.". Det är då kupén som är utrymmet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Nya MB SLR har ju avgasrör på sidan, mellan dörr och framhjul... Fast de kanske tycker att man kör så fort med en sån så att avgaserna virvlar bort ändå :-) /Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.