|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
OK! Först så var jag helt inne på att skaffa en 325 Coupe (E36). Men efter att jag sett att 318is är riktigt billiga så har jag börjat vela. Jag vill ha en 325 mer än 318is pga. motorn, gillar 6ans muskler. Fördelen med 318is är inköpspris samt soppa förbr. Är det någon som kan ge lite spontana fakta på varför jag ska välja en 325 istället för en 318is? Hur stor skillnad prismässigt är det att äga samt hur säkra är motorerna (går det att meka själv)? MVH / Magnus | |
|
Skillnaden i försäkring kan vara värt att kolla upp. Tror det är där den största skillnaden kan ligga. Det blir helt klart dyrare att åka 325i än 318iS. Inköp, service/reservdelar, bränsle, försäkring, skatt mm. Det mesta kostar mer. Om det är värt de extra slantarna får du nog avgöra själv efter att ha provkört båda modellerna. Lycka till! |
|
|
skywalker84: Har inte testad 318is (E36), så jag kan inte säga så mycket om den. Försäkringen på mig går på 9200kr/år, jämfört med 12500kr/år på 325:an. Skatten är trogligen rätt lik har jag för mig. I 325:an har du 6ans muskler och ljud. Jag personligen hadde valgt den. Hoppas någon annan har lite mer å tillägga, och du hittar rätt bil :) "Bilar jag ägt/äger: 325 + 325 - max laglig hastighet = 540. vill ha!" Mvh Eivind |
|
|
Eivind: Då är det helförsäkring som du haft? Vilket bolag? Jag kommer till 99% att skriva bilen på någon som är lite mycket äldre än mig för att få ner kostnaderna (jag fyller 20). BjörnB: Jo största skillnaden som jag kommit fram till innan provkörning är just ekonomiskt. 325an är dyrare på alla sätt, men inte ofantligt dyrare. Men jag tror att jag kanske får ut det i glädje sen ;) Jag ska se ifall man tycker det är värt de där extra slantarna eller om man känner sig nöjd med sig själv i en 318is när man hade en 325a i tankarna. Återkommer, men gärna mer synpunkter! |
|
|
Jag var helt inne på att köpa en 318is pga ekonomin, men när det väl blev dags för köp, så var jag och provkörde 318is lite, och det avgjorde direkt.. jag kör en hel del långa sträckor, och den är väldigt lågt växlad.. låg på ca 110-130 som man gör vid vanlig landsvägskörning, och insåg att den varvade för mkt för att jag skulle trivas att köra långa sträckor. Däremot när jag testade en 325 så var det ingen tvekan om saken längre, mkt mer bil helt enkelt, trevligt vrid helatiden jämfört med att varva den lilla 4:an.. Skiljer en del i försäkring, men eftersom man har bra larm, och bilen börjar bli till åren, så tog jag bara trafik, och då är det inte så blodigt längre.. ca 240:- / månad. Tycker verkligen att du ska provköra båda, och sen avgöra om du kan tänka dig en 318.. Var dock noga och kolla på många exemplar när det är köp på gång, efter ett 10-tal 325:or så hittade jag ett riktigt fint exemplar, då var man glad att man inte stressat med köpet. Lycka till! |
|
| som johnny säger så är det ju viktigt vart du ska köra...för statskörning passar nog 318is bäst | |
|
Rätt skönt med 325 i stan oxå, eftersom man lätt kan ligga på allt från 2:an till 4:an i tex 40km/h pga vridet. Tror inte att 318is är lika trevlig på såvis heller.. |
|
| Jag hade en 318 förut visserligen slöare än en 318is och nu kör jag 325. helt klart tyckte jag att min 318 gick bra men en 325 är bra mycket roligare, klart värt pengarna, och precis som johnnyB säger enormt skönt med vridet i 6:orna. | |
| köp bort min | |
|
Länk |
|
|
skywalker84: OK Folksam. Helförsäkring. 1500-2000mil. Borås "If you have to ask, you can't afford it" Mvh Eivind |
|
|
84Anty: Jo, ditt ex ser bra ut. Men det är för mycket pengar för mig :) Skulle jag köpa någon i sverige så letar jag efter en under 50 tusen. Då får man inte nåra toppex, men man kan göra fynd ifall man står på sig och letar. Jag kommer att använda bilen till det jag gör med min nuvarande idag. Försöka vara lite aktiv på träffar, kanske styla ifall man skulle komma över något relativt billgt, glida runt på rejs m.m. En bil ska bringa en glädje på kommando ;) |
|
|
Eivind: Ok! Men det var ju inte alldeles så blodigt för en helförsäkring! Men i mitt fall blir det halv. |
|
| Alltså vars hittar ni era "Gratis" E36:or hittar ingen -94:a under 70 tusen som har vita blinkers runt om m.m | |
|
84Anty: Skulle jag haft pengar så skulle jag köpt en bil som kostat mer. Men det har jag inte, kommer att ta ett lån och vill ta ett så litet som möjligt. Så vita blinkers, sänkning, toning och allt utöver det som med bilen när den köptes struntar jag i så länge det inte är gratis :) Har sett din annons tidigare och bara tyckt synd att jag inte haft mer pengar. |
|
|
Jag tycker helt klar du ska köpa dig en 325 trivdes väldigt bra med min.. Har ett skräckexempel på 318is som såldes av ägaren innan för 37000:- till killen som annonserar bilen på annonsen nedan.... Fel på bilen är bla. Omlackad i olika nyanser, ramen runt handtaget på höger sida är löst, fälgarna är väldigt kantstötta, all inredning i bagageutrymmet är borta plåtrent, dåliga däck, Skabbig innuti, vänster elhiss kärvar, trasigt vänster flamglas, höger innerskärm är ej anpassad till denna bil, reva eller saknar baksäte, taskigt ljudbygge installerat, fattas massor med saker på bilen (Smådetaljer), Har INTE gått 12000mil, kanske 22000mil eller mer, rost på vänster framskärm mm... Köp inte!!! Var själv och kollade på bilen men vände på stört. Bjöd 30000:- för vad stylingen var värd, men det tog han inte. Länk |
|
|
Har provkört en 318is och är helt klart nöjd med bilen som bil. Har inte testat någon coupé modell tidigare och måste säga att jag helt klart kommer att köpa en coupé e36. Just den bil som jag provkörde var en 318is -92, vit som hade en taskig skärm men skulle lagas. En massa grejor som bussningar, stötdämpare, nytt avgas (simons org. sport) å nåra lister m.m. var bytt då killen som äger bilen praktiserar på bmw. Den hade fräsch inredning som var fast och kändes ny, inget trasigt. Dock ingen AC :( Det enda felet förutom skärmen var c-låset där motorn på högersidan hade gett upp. Den skulle jag få billigt, riktigt billigt (under 40). Synpunkter? Ska ut å leta efter en 325 :) |
|
|
Hade själv en 318 iS -92 när den var ganska ny. Då hade jag som absolut krav att det skulle vara AC i bilen bla för att en dag kunna sälja den. Men nu när den har några år på nacken kanske det inte är så stort minus eftersom AC:n kan krångla en hel del på lite äldre bilar. Under 40 kkr låter ganska rätt om bilen är fin i övrigt. Du skriver inget om milen och hur servicen är skött. |
|
|
det var bara en spontan provkörning bara för att få ett hum om coupé modellen. kollade inte milen eller servicar m.m. skulle just denna bil bli mer intressant så kommer jag självklart att kolla den nogrannare. men jag kände inga fel alls när jag provkörde, det är ju alltid ett plus. inga konstiga knak eller klonk. karossens linjer vara raka och fina och gav inga brus ljud över det normala, man kunde föra en normal koversation vid 140-150km/h. servo, reglage och inredning kändes toppen. men som sagt, innan köpa så synar jag bilen ordentligt ;) |
|
|
jag har min 318 is ute till försäljning p ga att jag köpt en 540. Jag måste säga att jag trivts med min 318, främst p ga att den faktiskt inte drar så mycket soppa o är allmänt snällare mot plånboken, fast för ett tag sedan prövade jag kompisens 540 o köpte nyss en sådan, då vart ekonomin körd i botten..:-D nåja åter till ämnet.. Jag lovordar 318iS med motiveringen, ekonomi, + att den faktiskt hänger på en 320 utan större bekymmer vid vanlig körning. En bra bil jag varit nöjd över MEN jag är nöjdare nu när jag har 4 dörrar, ETT STOORT skäl att byta bil för mig. //Daniel Eklund |
|
|
Kan bara hålla med exxpert; 318is är billig att hålla rullande. Att prestandan är likvärdig en 320 är bara en bonus... /Johan (som också har sin 318is till salu pga V8 sug...) -Hellre en rak fyra än en sned sexa- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.