|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
TJENA BMW KUNGARNA!!! Jag fick höra att 523 har mer än 170 hk, stämmer det? | |
| De exemplar Rototest har bromsat (publicerat i Teknikens Värld) har varit betydligt starkare än 170 hk. | |
|
Enligt interna källor inom BMW AG är det 187 hk! / Tomas |
|
|
Gamla 525'an (e34) hade väl ca 190hk nya 525 (e39) har också runt 190, då 523 är en 525 så borde HK antalet var däruppe och nosa också. I just min bil känns det faktiskt som det skulle kunna vara 250 hk då den går så otroligt fint :-) --- Hellre nyskick än nyskit! |
|
|
Det är "allmänt känt" att BMW uppgett för låga effektsiffror på 323/523. Effekten angavs till 170hk för att den inte skulle vara för nära 528:ans effekt. Rent maknadspolitiskt alltså. Ser ingen större skillnad på 523/528 så är man i köptankar skall man inte stirra sig blind på modellbeteckningen. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| De är i princip samma motor. Dock så har 528i lite mera vridmoment. Alltså mera råstark. Bättre drag i högre hastigheter än vad 523i har. | |
| När teknikens värld testade 523i så mätte dom upp 166 hk på bakhjulen. Samma siffra för 528i var 183 hk på bakhjulen. Man kan tänka sig att 523 har ca 185 hk och att 528 har ca 200 hk i motorn... | |
|
Om/när Herr Dahlbäck införskaffar sig en Rototest så lovar jag er att jag ska göra ett försök. Om han är villig att ta in en "Turk-Merca" på sin verkstad dvs.. |
|
Ante25 |
men va fan är det här? tråden handlar ju om 523.ans hk antal. Jag tycker det känns som om den har just 170hk. 528 är roligare att köra och känns att ha 23 hk mer. |
| Men om den nu har 170hk vad har då 528:an igentligen. Är det 197hk eller en bit över 200? | |
|
Håller med Ante25, det känns att det är skillnad på bilarna. Var själv i valet o kvalet mellan 523 & 528 men valde nuvarande bil för att det var helrätt skick och jag ångrar mig inte. Någon som vet om det finns en bromsning på M52B25TU? alltså den senare motorn med dubbelvanos som kom 10/98. |
|
|
Kan passa på att ställa en fråga nu när det gäller e39 523: Känner man verkligen av att det är ~170hk i den, med tanke på bilens höga totalvikt..? Känner man något "tryck från motorn"? :) BMW4EVER! |
|
|
En frisk 523 gör 0-100 på strax över 8s och toppar nära 230 km/h. Om man tycker att det är slött så tycker jag att du skall satsa på minst en 540. //Marin |
|
| Vad toppar en 528 på? | |
|
236 km/h och 240 km/h efter 1999 enligt modellguiden. Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW. |
|
|
Skulle vilja säga att en 523:a har låg tjänstevikt med tanke på bil, den väger tom kring 1500 kg och med den 2.5 liters motorn som lämnar mer än 170 hk räcker gott o väl till för normal prestanda, stark på låga varv o ändå varvvillig på höga! Självklart är en 540 mycket snabbare men den kostar också betydligt mer, både att köpa o äga!! ///Magnus |
|
|
Icket: Jag kör 523 e39 och 325 e36 och jag tycker 523:an känns rätt slö, 325:an som jag har tycker jag är BRA mycket piggare! Beror ju till viss del på att 523an har mycket bättre komfort. |
|
| Jag har kört många E36 325 o de e inte så mycket snabbare än min 523. | |
|
Ok, iofs är ju 325:an chippad, sportavgas och sportluftfilter.. Men det är stor skillnad mellan de två iaf... Kör som sagt båda två ofta |
|
| DÅ E DET EN ANNAN FEMMA OM DEN E CHIPPAD O HELA PAKETET, MEN TESTA EN ORIGINAL 325 SÅ HITTAR DU INTE SÅ MYCKET SKILLNAD I AXXET | |
|
Den var ju iofs helt original då jag köpte den, och kan säga att det var skillnad även då, är ju knappast så jag fått 50hk av trimmet, snarare 10. Och du.. ta det lugnt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.