|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
D-diddy |
när du väl fått av hjulet så kan man innan du kletar dit ev. kopparpasta så¨ta en stålborste och gör riktigt rent både nav och fälg. annars har du samma problem nästa år. David "The unattainable is invariably attractive" |
|
Som sagt: kopparpasta runt centrumringen. Sen sparka på däcket med stor kraft. Hissa ner bilen är lite lurigare. En liten parentes: Tanken med hjulbultar är att de ska dra åt fälgen mot navet i radiell riktning så hårt så att friktionen mellan fälg och nav överför kraften till hjulen. |
|
| Slägga till den bakifrån men akta fälgen, funkade med mitt hjul som satt fast. :) | |
|
SKRUVAR HETER DET! Om man vill verka trovärdig är det bra om man uttrycker sig korrekt. /Besser... |
|
|
AddeK: blir inte det axiell riktning då? ;) mvh Anders PCS #8050 BMWCS #4727 |
|
|
kallemero: hur många använder ordet hjulskruvar? firren: jo givetvis, förvirrad |
|
| inte jag iaf, även om jag vet att det är skruvar. | |
|
Ni har ju rätt som säger att pinnskruvarna och muttrarna ska dras så att kraften tas upp av navet och inte skruvarna. Men faktum är ju att det inte är på styrningen som fälgen fastnar utan på anliggnings ytorna på navet. Jag smörjer därför dessa. Vid fullt moment på skruvarna så har man troligen ändå bra friktion ända tills man lossar muttrarna och fälgen ramlar bort lätt som en plätt. noch ein ander besserwisser |
|
|
AddeK: Hur tusan ska jag veta det? |
|
|
Baloo: det får inte finnas något smörjande på anliggningsytan i radiell belastning!!! Smörjer du den ytan så får du väldigt dålig friktion mellan hjulet och navet vilket gör att hjulet lätt kan vrida sig vid tex. en inbromsning. Och börjar det en gång vrida sig så går det bara lättare och lättare och snart går bultarna (förlåt, skruvarna) av! Borsta med en stålborste när hjulet är borta och torka rent och torrt! Diesel-räsern |
|
|
fälgar kan svälla lite i storlek efter att du gjort en hård inbromsning vilket gör att man måste kyla dem innan man tar av däcken Kokerskan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.